OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červen 2017 

www.praha8.cz

9

Jak by měla Praha 8 pečovat

o své základní a mateřské školy?

Pavlína Řepová

zastupitelka

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Praha 8 je příklad

dobré praxe

Každé radnici by mělo záležet

na tom, v jakém prostředí její

nejmenší obyvatelé žijí a jsou

vzděláváni. To, jak se o své

mateřské a základní školy,

a zejména o děti v nich vyrůstající, radnice Prahy 8 stará, by

mohlo sloužit jako příklad dobré

praxe.

Radnice se dlouhodobě

a koncepčně věnuje zejména

oblasti zdravého životního stylu

školáků, připomeňme např.

aktivity na zaplacení obědů pro

děti ze sociálně slabších poměrů,

které si ne vždy mohly teplé jídlo

dopřát. Za zmínku stojí i otevření nových jídelen v ZŠ Dolákova

a ZŠ Libčická. Městská část

dlouhodobě propaguje a zavádí

na školách trendy zdravého

a kvalitního stravování.

V době, kdy velké procento

dětí neprovozuje žádný sport

a v podstatě se nehýbe, rozjela

radnice projekt Bezpečné cesty

do školy, kde jsou prvky jak

bezpečnosti, tak i ekologických

možností dopravy do školy, ať

už pěšky či na kole. Navíc se

podařilo získat dotaci ve výši

téměř 3 mil. Kč, které v rámci

Akčního plánu pro školství

poputují na zefektivnění

a zkvalitnění vzdělávání

v mateřských i v základních

školách.

Co se týká samotného

vzdělávání, radnice opětovně

pořádá dobrovolnické kurzy, kde

je možné zdarma využít možnost

doučování a díky nemalým

finančním prostředkům, které

do oblasti školství uvolňuje,

umožňuje svým studentům

studijní cesty do zahraničí.

Městská část se chová i jako

zodpovědný hospodář, mnohé

školy a školky se v rámci dotací

podařilo zrekonstruovat a snížit

jejich energetickou náročnost.

Domnívám se, že Praha 8 si

je plně vědoma odpovědnosti,

kterou nese za své malé

obyvatele, a dělá maximum pro

jejich zdravý vývoj a edukaci.

Tomáš Němeček

zastupitel MČ

Praha 8 za Osmička

sobě a nezávislí

Eliška Vejchodská

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených

osmička sobě

a nezávislí

strana

zelených

Pět bodů

pro lepší školy

S péčí řádného

hospodáře

a alespoň

materiální

podporou učitelů

Na prvním místě bychom měli

mít starost o kvalitu vzdělávání

a přemýšlet nad ní, i když se tak

nesnadno měří. Není tak těžké

učit chytré děti chytrých rodičů

ve výběrové třídě, ale těžší je

převzít houf náhodně vybraných páťáků a během čtyř let

je pozvednout k nadprůměru.

To je schopnost, která nás rodiče

zajímá; Praha 8 by měla tuto

přidanou hodnotu zjišťovat

a informovat o ní.

Na druhém místě bychom

měli usilovat o to, aby vyučovali

nejlepší talenti ve své generaci.

Praha 8 udělala dvě dobré věci:

zavedla finanční prémii pro

excelentní učitele a program

startovacích bytů pro začínající

pedagogy. Učit v Praze 8 by mělo

být – mimo jiné – i finančně

zajímavé (dobrý učitel může

dostat náborový příspěvek,

obecní byt, levné telefonování).

Zároveň je třeba pečovat o to,

aby učitelé nevyhořeli. Nebylo

by marné, kdyby se zdejší školy

zapojily například do nadačního

projektu Pomáháme školám

k úspěchu, který zdarma nabízí

pedagogickou inspiraci.

Na třetím místě je třeba

neustále hledat kvalitní ředitele.

To oni jsou motorem školy,

žádná větší proměna k lepšímu

se neodehraje bez iniciativy

(nebo aspoň souhlasu) ředitelů.

Zároveň je dobré jim odlehčit od

starostí: radnice jim má

poskytnout právní servis

a ekonomické zázemí, ale

rozhodování už nechat primárně na ředitelích.

Na čtvrtém místě bychom je

měli vystavit konkurenci a lákat

na Prahu 8 zajímavé nestátní

školy.

A v neposlední řadě myslet

na to, že ve škole nejde jen

o vzdělávání, ale i o budování

charakteru.

Do školství jde nyní rekordně

hodně investic, a to díky proběhlé

privatizaci bytů a z ní utržených

peněz. Tato situace se už nebude

nikdy na Praze 8 opakovat – není

totiž již co prodávat. Je dobře, že

je novými investicemi řešeno

navyšování nedostatečné

kapacity karlínských škol a že

prakticky všechny budovy jsou

již zateplené. I vnitřní vybavení je

často příkladné, např. u interaktivní techniky převyšující běžný

standard. Zapomnělo se tu však

na důležitou věc – že peníze

dojdou a že by se jimi mělo také

šetřit. Nikdo tu neřeší, za co se

nakoupí nové vybavení poté, co

původní doslouží. Otazníky se

vznášejí nad cenami některých

rekonstrukcí. Proč nás rekonstrukce vybavení jedné školní

kuchyně stojí dvojnásobek toho,

za co se obdobná zrealizuje jinde?

Kromě péče řádného hospodáře o budovy by se měla obec

věnovat i kvalitě svého školství

a podpoře vlastních učitelů.

S jejich podhodnocenými platy

obec nic nezmůže. Platové

tabulky může zvednout jedině

stát. Učitele tak drží v jejich

zaměstnání spíš láska k profesi

než peníze. Kdo je motivován

výdělkem, odešel raději jinam.

O zbytek učitelů na pracovním

trhu se regiony začínají přetahovat. Ty kvalitní získá ten, kdo jim

nabídne lepší podmínky. Obec by

tak mohla své učitele podpořit

alespoň materiálně – nájemním

bytem na překlenovací dobu,

nebo třeba služebním telefonním

paušálem. Praha 8 má nasmlouvanou velmi výhodnou smlouvu

s operátorem, takže by za

relativně málo peněz mohla

učitelům dopřát přechodem

z nevýhodných individuálních

smluv s operátory hodně muziky.

Mariana Skálová

členka

KDU-ČSL

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Pro alternativu

i klasiku

Městská část má o svá (před)školní zařízení pečovat tak, aby

fungovala ke spokojenosti žáků

a rodičů. Zároveň má podporovat, motivovat, případně

i inspirovat pedagogické

pracovníky. Zřizovatel v tak

velké městské části, jako je naše,

by se neměl bát rozmanitosti

v nabídce vzdělání a spolupracovat s alternativními školami.

Pracuji jako průvodce v Lesním

klubu Tři údolí v Čimicích. Jsme

dobrovolný spolek, který byl

založený za účelem provozovat

lesní klub inspirovaný myšlenkou lesní mateřské školy. Naším

cílem je ochrana přírody, krajiny

a životního prostředí, podporujeme inovativní přístupy

v předškolní výchově. Snažíme

se o respektující přístup

k individualitě člověka a přírodě.

Organizujeme aktivity komunitního rázu pro občany, kteří se

zajímají o ochranu životního

prostředí a trvale udržitelný

rozvoj. Pořádáme vzdělávací

přednášky, volnočasové aktivity

pro členy i sympatizanty spolku

a další akce pro děti a rodiče.

MČ Praha 8 nám pronajímá

přízemí objektu v Libčické ulici

č. 333. Od městské části díky

grantům získáváme také

příspěvky na programy

a hmotné vybavení klubu. Nyní

bychom velmi uvítali rozšíření

pozemku zahrady lesního klubu

o část prostoru, který bezprostředně navazuje na aktuální

zázemí a není využívaný.

Jednáme o něm s městskou

částí. Vznikl by tak větší prostor

pro volný pohyb a hru dětí, jakož

i pro aktivity komunity,

a o místo bychom pravidelně

pečovali.