OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červen 2017
www.praha8.cz
9
Jak by měla Praha 8 pečovat
o své základní a mateřské školy?
Pavlína Řepová
zastupitelka
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Praha 8 je příklad
dobré praxe
Každé radnici by mělo záležet
na tom, v jakém prostředí její
nejmenší obyvatelé žijí a jsou
vzděláváni. To, jak se o své
mateřské a základní školy,
a zejména o děti v nich vyrůstající, radnice Prahy 8 stará, by
mohlo sloužit jako příklad dobré
praxe.
Radnice se dlouhodobě
a koncepčně věnuje zejména
oblasti zdravého životního stylu
školáků, připomeňme např.
aktivity na zaplacení obědů pro
děti ze sociálně slabších poměrů,
které si ne vždy mohly teplé jídlo
dopřát. Za zmínku stojí i otevření nových jídelen v ZŠ Dolákova
a ZŠ Libčická. Městská část
dlouhodobě propaguje a zavádí
na školách trendy zdravého
a kvalitního stravování.
V době, kdy velké procento
dětí neprovozuje žádný sport
a v podstatě se nehýbe, rozjela
radnice projekt Bezpečné cesty
do školy, kde jsou prvky jak
bezpečnosti, tak i ekologických
možností dopravy do školy, ať
už pěšky či na kole. Navíc se
podařilo získat dotaci ve výši
téměř 3 mil. Kč, které v rámci
Akčního plánu pro školství
poputují na zefektivnění
a zkvalitnění vzdělávání
v mateřských i v základních
školách.
Co se týká samotného
vzdělávání, radnice opětovně
pořádá dobrovolnické kurzy, kde
je možné zdarma využít možnost
doučování a díky nemalým
finančním prostředkům, které
do oblasti školství uvolňuje,
umožňuje svým studentům
studijní cesty do zahraničí.
Městská část se chová i jako
zodpovědný hospodář, mnohé
školy a školky se v rámci dotací
podařilo zrekonstruovat a snížit
jejich energetickou náročnost.
Domnívám se, že Praha 8 si
je plně vědoma odpovědnosti,
kterou nese za své malé
obyvatele, a dělá maximum pro
jejich zdravý vývoj a edukaci.
Tomáš Němeček
zastupitel MČ
Praha 8 za Osmička
sobě a nezávislí
Eliška Vejchodská
zastupitelka
MČ Praha 8
za Stranu zelených
osmička sobě
a nezávislí
strana
zelených
Pět bodů
pro lepší školy
S péčí řádného
hospodáře
a alespoň
materiální
podporou učitelů
Na prvním místě bychom měli
mít starost o kvalitu vzdělávání
a přemýšlet nad ní, i když se tak
nesnadno měří. Není tak těžké
učit chytré děti chytrých rodičů
ve výběrové třídě, ale těžší je
převzít houf náhodně vybraných páťáků a během čtyř let
je pozvednout k nadprůměru.
To je schopnost, která nás rodiče
zajímá; Praha 8 by měla tuto
přidanou hodnotu zjišťovat
a informovat o ní.
Na druhém místě bychom
měli usilovat o to, aby vyučovali
nejlepší talenti ve své generaci.
Praha 8 udělala dvě dobré věci:
zavedla finanční prémii pro
excelentní učitele a program
startovacích bytů pro začínající
pedagogy. Učit v Praze 8 by mělo
být – mimo jiné – i finančně
zajímavé (dobrý učitel může
dostat náborový příspěvek,
obecní byt, levné telefonování).
Zároveň je třeba pečovat o to,
aby učitelé nevyhořeli. Nebylo
by marné, kdyby se zdejší školy
zapojily například do nadačního
projektu Pomáháme školám
k úspěchu, který zdarma nabízí
pedagogickou inspiraci.
Na třetím místě je třeba
neustále hledat kvalitní ředitele.
To oni jsou motorem školy,
žádná větší proměna k lepšímu
se neodehraje bez iniciativy
(nebo aspoň souhlasu) ředitelů.
Zároveň je dobré jim odlehčit od
starostí: radnice jim má
poskytnout právní servis
a ekonomické zázemí, ale
rozhodování už nechat primárně na ředitelích.
Na čtvrtém místě bychom je
měli vystavit konkurenci a lákat
na Prahu 8 zajímavé nestátní
školy.
A v neposlední řadě myslet
na to, že ve škole nejde jen
o vzdělávání, ale i o budování
charakteru.
Do školství jde nyní rekordně
hodně investic, a to díky proběhlé
privatizaci bytů a z ní utržených
peněz. Tato situace se už nebude
nikdy na Praze 8 opakovat – není
totiž již co prodávat. Je dobře, že
je novými investicemi řešeno
navyšování nedostatečné
kapacity karlínských škol a že
prakticky všechny budovy jsou
již zateplené. I vnitřní vybavení je
často příkladné, např. u interaktivní techniky převyšující běžný
standard. Zapomnělo se tu však
na důležitou věc – že peníze
dojdou a že by se jimi mělo také
šetřit. Nikdo tu neřeší, za co se
nakoupí nové vybavení poté, co
původní doslouží. Otazníky se
vznášejí nad cenami některých
rekonstrukcí. Proč nás rekonstrukce vybavení jedné školní
kuchyně stojí dvojnásobek toho,
za co se obdobná zrealizuje jinde?
Kromě péče řádného hospodáře o budovy by se měla obec
věnovat i kvalitě svého školství
a podpoře vlastních učitelů.
S jejich podhodnocenými platy
obec nic nezmůže. Platové
tabulky může zvednout jedině
stát. Učitele tak drží v jejich
zaměstnání spíš láska k profesi
než peníze. Kdo je motivován
výdělkem, odešel raději jinam.
O zbytek učitelů na pracovním
trhu se regiony začínají přetahovat. Ty kvalitní získá ten, kdo jim
nabídne lepší podmínky. Obec by
tak mohla své učitele podpořit
alespoň materiálně – nájemním
bytem na překlenovací dobu,
nebo třeba služebním telefonním
paušálem. Praha 8 má nasmlouvanou velmi výhodnou smlouvu
s operátorem, takže by za
relativně málo peněz mohla
učitelům dopřát přechodem
z nevýhodných individuálních
smluv s operátory hodně muziky.
Mariana Skálová
členka
KDU-ČSL
KDU-ČSL,
Osmička sobě
a nezávislí
Pro alternativu
i klasiku
Městská část má o svá (před)školní zařízení pečovat tak, aby
fungovala ke spokojenosti žáků
a rodičů. Zároveň má podporovat, motivovat, případně
i inspirovat pedagogické
pracovníky. Zřizovatel v tak
velké městské části, jako je naše,
by se neměl bát rozmanitosti
v nabídce vzdělání a spolupracovat s alternativními školami.
Pracuji jako průvodce v Lesním
klubu Tři údolí v Čimicích. Jsme
dobrovolný spolek, který byl
založený za účelem provozovat
lesní klub inspirovaný myšlenkou lesní mateřské školy. Naším
cílem je ochrana přírody, krajiny
a životního prostředí, podporujeme inovativní přístupy
v předškolní výchově. Snažíme
se o respektující přístup
k individualitě člověka a přírodě.
Organizujeme aktivity komunitního rázu pro občany, kteří se
zajímají o ochranu životního
prostředí a trvale udržitelný
rozvoj. Pořádáme vzdělávací
přednášky, volnočasové aktivity
pro členy i sympatizanty spolku
a další akce pro děti a rodiče.
MČ Praha 8 nám pronajímá
přízemí objektu v Libčické ulici
č. 333. Od městské části díky
grantům získáváme také
příspěvky na programy
a hmotné vybavení klubu. Nyní
bychom velmi uvítali rozšíření
pozemku zahrady lesního klubu
o část prostoru, který bezprostředně navazuje na aktuální
zázemí a není využívaný.
Jednáme o něm s městskou
částí. Vznikl by tak větší prostor
pro volný pohyb a hru dětí, jakož
i pro aktivity komunity,
a o místo bychom pravidelně
pečovali.