8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červen 2017
www.praha8.cz
Fórum
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Anna Kroutil
radní
MČ Praha 8
za ANO
Vladimíra Ludková
zastupitelka
MČ Praha 8
za ODS
Tento měsíc se ptá:
ANO
Petra Hainzová
zastupitelka
MČ Praha 8
za TOP 09
hnutí ano
ods praha 8
Osmičkové školy
musí být nejlepší
Nechte školy dělat Praha 8 nepečuje
to, čemu rozumějí o školy lidsky
a s úctou
Recept je jednoduchý: Nechte
Praha 8 je zřizovatelem základních a mateřských škol. Z toho
vyplývá, že péče o ně je jedním
z hlavních úkolů městské části.
A nutno říci, že si městská část
vede velice dobře. Pojďme se
podívat, co se letos ve školách
a školkách změní.
Vedle každoročního oceňování
nejlepších učitelů chceme
motivovat také ředitele škol.
Jejich mzdy se proto zvýšily
o desítky procent, vyžadujeme
ale kvalitu a manažerskou
zodpovědnost. O prázdninách je
totiž čeká spousta práce. Protože
jsme získali dotaci na rekonstrukce fasád a zateplení celkem
12 školských objektů, bude
nutné práce dozorovat a koordinovat. Dále každá základní škola
získá nové odborné učebny
(např. fyziky, chemie) – celkem je
to přes 30 nových učeben
financovaných z evropských
fondů jen během těchto
prázdnin! Dále letos proběhne
výstavba a rekonstrukce
sportovišť a tělocvičen (Libčická,
Na Šutce, Na Korábě, Palmovka)
a mnoho dalších oprav a investic
– například nové šatny v ZŠ
Glowackého a ZŠ Mazurská.
Jde však i o „měkké“ projekty
a celkové řízení školství. Letos
poprvé vyjedou osmáci do
zahraničí, což mělo mezi rodiči
velmi pozitivní ohlas. Připravuje
se také tzv. Místní akční plán
rozvoje vzdělávání. K tomu
bezpočet vzdělávacích a společenských akcí. Stále přetrvávají
některé dílčí problémy, například s kvalitou stravování.
Je proto nutné, aby ředitelé
„zařadili dvojku“ i v této oblasti.
Od městské části mají plnou
podporu.
Dovolte mi vás závěrem
pozvat na oslavu Mezinárodního
dne dětí, která se koná dne
8. 6. 2017 před KD Krakov, a také
popřát všem čtenářům krásné
a pohodové léto.
ředitelky a ředitele škol dělat
jejich práci. Bez stále rostoucí
byrokracie a s prominutím
buzerace ze strany radnice.
Vedení škol nesmějí být
otloukánky politiků. Vždyť přece
učitelé a ředitelé jsou ti, kteří se
snaží svoji školu povznést, vědí
o jejím fungování a potřebách
nejvíce. Ve chvíli, kdy musejí
řešit hromady lejster, nařízení
a oběžníků, jde jejich prospěšná
práce stranou. Jak se pak mají
věnovat našim dětem?
Není to tak dávno, kdy ředitelé
měli v investičním fondu školy
určitý balík peněz. Mohli z něj
dle vlastního uvážení investovat
například do vybavení tříd či
jiných potřeb školy. Nynější
vedení radnice ale bohužel
zavedlo striktní centralizaci
a strká nos do věcí, kterým
nemůže rozumět. To by se
možná změnilo, kdyby poslanec,
místostarosta Prahy 8, podnikatel a trafikant Matěj Fichtner
(ANO) před nedávnem prosadil
ve sněmovně návrh novely
zákona umožňující odvolávat
ředitele škol bez udání důvodu.
Jím nechtěné současné ředitele
by pak hravě nahradil svými
lokaji.
Také se mi zdá, stejně tak jako
spoustě jiných rodičů, že výuka
je stále častěji omezována
nejrůznějšími akcemi pořádaných radnicí. Případná neúčast
škol by rozhodně nezůstala bez
nepříjemné odezvy ze strany
zřizovatele, tedy radnice. Tím
neříkám, že by Den země či sběr
starého chleba pro koně městské
policie nebyly důležité. Ale
člověk podvědomě cítí, že děti by
se hlavně měly naučit pořádně
česky, počítat a psát a k tomu
nějaký ten cizí jazyk. A další
vzdělávací náplň nechť si školy
upraví podle sebe.
top 09 praha 8
Odpověď na tuto otázku by se
dala shrnout do jediného slova:
lidsky. Mateřské a základní školy
nejsou firmy a neměly by se tak
řídit. Ano, jsou to příspěvkové
organizace, mají rozpočty,
provozují doplňkovou činnost,
ale jejich primárním úkolem je
poskytovat péči a vzdělávání.
Dětem. Obec by jim měla
nabídnout co největší prostor
a možnosti tento úkol plnit.
Každá základní i mateřská
škola dýchá spolu se svým
ředitelem, který určuje její
směřování, styl i atmosféru.
Praha 8 má štěstí, že i přes
vysoký počet škol se zde sešel
skvělý sbor ředitelů, zkušených,
vzdělaných, vstřícných a schopných. Současné vedení (ANO) ale
systematicky pracuje na
rozkladu něčeho, co dlouhé roky
báječně fungovalo. A pozor, teď
nemyslím systém zpracování
rozpočtů nebo plánu investic,
myslím právě atmosféru na
školách, podporu ředitelů
a učitelů, prostor pro kreativitu
a vlastní nápady, prostor na
dělání své práce, v klidu.
A nyní ke konkrétním
návrhům. Koalice by měla zvážit
podporu náboru pedagogů,
kterých je nedostatek, a to buď
finančním příspěvkem, nabídkou bytů, odměn, dalšího
vzdělávání atd. Praha 8 by měla
do přípravy investičních akcí
zahrnout i ředitele, aby nedocházelo k tomu, že v červnu stále
neví, jestli smí dát zaměstnancům dovolenou, nebo se bude
celý srpen uklízet. Praha 8 by
měla v záplavě nové legislativy
podpořit školy právním
poradenstvím. M. Fichtner by
jednoznačně neměl vyhlásit
plošné konkurzy na ředitele
příští jaro. Odejdou. Vedení
Prahy 8 by se mělo chovat lidsky,
s úctou. Neumí ale vést, umí jen
management. Bohužel.
Lenka Majerová
členka komise
pro školství
za ČSSD
ČSSD
Stejně kvalitně
jako doposud
Praha 8 pečuje o základní
a mateřské školy velmi dobře.
Školská komise, ve které jsem už
11 let členkou, provádí konkurzy
na ředitele ZŠ a MŠ, nedávno byl
vyhlášen konkurz na ředitele
ZŠ Palmovka, ale přihlásil se jen
jeden uchazeč. To svědčí o tom,
že tato práce v dnešní době není
lehká. Komise provádí i opatření
k přijímání dětí do prvních tříd
ZŠ. Snaží se o to, aby do nich
bylo přijato co nejvíce dětí. Když
nastal před třemi lety tzv.
babyboom, byly otevřeny nové
třídy pro prvňáčky. V letošním
roce Praha 8 zaplatila stovce
žáků dvoutýdenní jazykový kurz
v Anglii. Cílem bylo, aby si
účastníci kurzu zdokonalili svoje
znalosti anglického jazyka. Bylo
proto každému z nich zaplaceno
40 lekcí angličtiny.
Praha 8 se stará i o volnočasové aktivity žáků, např. organizuje příměstské tábory a Běh
metropole a otevírá nová
sportovní hřiště.
Nesnadná práce spočívá
v zajištění dostatečného počtu
učitelů. Ne snad, že by to byla
vina Prahy 8. Bohužel učitelů,
zejména některých předmětů,
je málo. Praha 8 se snaží zajistit
ubytování pro učitele z jiných
částí republiky, ale v současné
době jsou místa na ubytovnách
i byty plně obsazeny. Myslím si
však, že největší tíha padá
na schopnosti ředitelů a ředitelek ZŠ a MŠ. V Praze 8 jsou
velmi schopní a za to jim patří
veliký dík.
Organizuje se i cena Eduarda
Štorcha pro nejlepší učitele ZŠ.
Praha 8 také zřizuje přípravné
třídy. Jsou určeny pro děti,
které, ať už ze zdravotních nebo
z jakýchkoli jiných důvodů,
nemohou nastoupit do první
třídy.
Lze proto říci, že Praha 8 by
měla pečovat o ZŠ a MŠ stejně
kvalitně jako doposud.