10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2022 

www.praha8.cz

Školství

ZŠ MAZURSKÁ

Úspěšná adaptace ukrajinských dětí

Téměř ve všech základních školách,

které spadají pod městskou část

Praha 8, byly v průběhu dubna

zřízeny takzvané adaptační

skupiny pro děti ukrajinských

uprchlíků. V ZŠ Mazurská

v Bohnicích vznikla jedna z prvních

v osmém obvodu. Ředitelka školy

Iva Červeňanská ve spolupráci

s městskou částí též koordinuje

umisťování ukrajinských dětí do

adaptačních skupin v Bohnicích

a Čimicích.

Adaptační skupina v ZŠ Mazurská je určena

pro děti druhého stupně základní školy.

Žáků v této skupině je 20 a pocházejí ze

všech koutů Ukrajiny. Žáky v této skupině

učí primárně paní Alla Mezei. Pochází ze

západní Ukrajiny, kde před vypuknutím

války učila chemii a přírodopis. Mimochodem, v ZŠ Mazurská dlouhodobě pracuje

sestra paní Ally, která zde učí angličtinu

a ruštinu a v adaptační skupině pomáhá

i s výukou češtiny.

Výuka je postavena na třech pilířích. Žáci

mají denně dvě až tři hodiny češtiny, což je

pochopitelně klíčové pro jejich integraci

v novém prostředí. Dále je žákům předáván

mix různých znalostí, které ty, kteří zde

zůstanou dlouhodobě, připraví na studium

v české základní škole – nicméně spadá sem

i tělesná výchova, kterou zajišťuje „kmenová“ učitelka ZŠ Mazurská. Kromě toho se

děti připojují – individuálně ve vedlejší třídě

– k online výuce vedené z Ukrajiny podle

tamních osnov – k tomuto účelu škola

každému žáku z této adaptační skupiny

zapůjčuje tablet.

Na otázku, zda děti, které byly svědky

války a nejsou sužovány psychickými trau-

 Ukrajinské děti se učí dvě až tři hodiny denně česky

maty, Alla vysvětluje, že i když některé děti

za sebou mají traumatizující zážitky, v rámci adaptační skupiny je jim nabízena dostatečná podpora. „Každé ráno začínáme

ukrajinskou hymnou, po které následuje

hodina, v níž je prostor povídat si o aktuálním dění na Ukrajině, i o tom, co děti prožívají. Díky tomu, že toto sdílení probíhá

v bezpečném kruhu, se děti v této skupině

s veškerými negativními prožitky dokážou

vyrovnat, takže nepotřebujeme odbornou

psychologickou pomoc, i když i tu by škola,

kde působíme, byla případně schopna

zajistit,“ říká Alla.

ZŠ Mazurská zajišťuje malým Ukrajincům

i bezplatné obědy. „V této souvislosti bych

chtěla poděkovat rodičům našich českých

dětí, protože díky jejich štědrosti můžeme

náklady na obědy pro děti z Ukrajiny z naší

adaptační skupiny zcela pokrýt z jejich

finančních darů,“ sdělila ředitelka

Červeňanská. A co zde žáci z této skupiny

zažívají kromě výuky? Už byli v divadle,

připravují vlastní koncert (ve škole mají

k dispozici piano), plánují, že ve školní

kuchyňce uvaří boršč, a také by rádi navštívili nedaleký skleník Fata Morgana a zoo.

Tomáš Tatranský (TOP 09 + STAN), místostarosta pro školství, který tuto adaptační

skupinu nedávno navštívil, je vedení „osmičkových“ škol za organizování adaptačních skupin vděčný. „Ředitelky a ředitelé

našich základních škol se ke zřizování

adaptačních skupin postavili velmi proaktivně a vstřícně, za což jsem nesmírně rád,“

říká. Podle něj jsou tyto skupiny smysluplné

jednak tím, že pomáhají Ukrajincům, kteří

pomoc tohoto druhu akutně potřebují

a vítají, což je zřejmé na první pohled,

a jednak tím, že dětem z Ukrajiny, které

u nás zůstanou dlouhodobě, umožní v příštím školním roce bezproblémové či téměř

bezproblémové začlenění do standardní

výuky v našich školách.“ (TK)

HISTORIE

Žáci představili příběhy Paměti národa

Jedenáct příběhů pro archiv

Paměti národa se letos podařilo

natočit žákům základních škol

osmého obvodu. V KD Krakov se

následně uskutečnila slavnostní

prezentace projektu Příběhy

našich sousedů, který díky

spolupráci radnice s organizací

Post Bellum běží v Praze 8 už

pátým rokem.

„Projekt, díky němuž se osmáci a deváťáci našich základních

škol setkávají s pamětníky a připravují o jejich životních osudech reportáže, považuji za

velice prospěšný. V našem okolí

žije spousta lidí, jejichž bohaté

životní zkušenosti se díky tomuto projektu mohou přetavit

v moudrost, která je inspirativní

jak pro žáky našich škol, tak i pro

nás všechny, kteří žákovské

reportáže o těchto příbězích se

zájmem sledujeme,“ míní místostarosta Tomáš Tatranský

(TOP 09 + STAN).

Podle starosty Ondřeje Grose

(ODS) projekt především připomíná historii a zajímavé příběhy

našich rodáků. „Z nich se může-

me poučit. Takže je to zároveň

vzdělávací věc,“ řekl starosta.

V Praze 8 se letos do projektu

zapojilo na padesát dětí a osm

učitelů z osmi základních škol.

Projekt byl stejně jako v loňském

roce nesoutěžní, nicméně žákovské výstupy zhodnotila tříčlenná

porota složená z historika, novináře a pedagoga. (MŠ)