10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2022
www.praha8.cz
Školství
ZŠ MAZURSKÁ
Úspěšná adaptace ukrajinských dětí
Téměř ve všech základních školách,
které spadají pod městskou část
Praha 8, byly v průběhu dubna
zřízeny takzvané adaptační
skupiny pro děti ukrajinských
uprchlíků. V ZŠ Mazurská
v Bohnicích vznikla jedna z prvních
v osmém obvodu. Ředitelka školy
Iva Červeňanská ve spolupráci
s městskou částí též koordinuje
umisťování ukrajinských dětí do
adaptačních skupin v Bohnicích
a Čimicích.
Adaptační skupina v ZŠ Mazurská je určena
pro děti druhého stupně základní školy.
Žáků v této skupině je 20 a pocházejí ze
všech koutů Ukrajiny. Žáky v této skupině
učí primárně paní Alla Mezei. Pochází ze
západní Ukrajiny, kde před vypuknutím
války učila chemii a přírodopis. Mimochodem, v ZŠ Mazurská dlouhodobě pracuje
sestra paní Ally, která zde učí angličtinu
a ruštinu a v adaptační skupině pomáhá
i s výukou češtiny.
Výuka je postavena na třech pilířích. Žáci
mají denně dvě až tři hodiny češtiny, což je
pochopitelně klíčové pro jejich integraci
v novém prostředí. Dále je žákům předáván
mix různých znalostí, které ty, kteří zde
zůstanou dlouhodobě, připraví na studium
v české základní škole – nicméně spadá sem
i tělesná výchova, kterou zajišťuje „kmenová“ učitelka ZŠ Mazurská. Kromě toho se
děti připojují – individuálně ve vedlejší třídě
– k online výuce vedené z Ukrajiny podle
tamních osnov – k tomuto účelu škola
každému žáku z této adaptační skupiny
zapůjčuje tablet.
Na otázku, zda děti, které byly svědky
války a nejsou sužovány psychickými trau-
Ukrajinské děti se učí dvě až tři hodiny denně česky
maty, Alla vysvětluje, že i když některé děti
za sebou mají traumatizující zážitky, v rámci adaptační skupiny je jim nabízena dostatečná podpora. „Každé ráno začínáme
ukrajinskou hymnou, po které následuje
hodina, v níž je prostor povídat si o aktuálním dění na Ukrajině, i o tom, co děti prožívají. Díky tomu, že toto sdílení probíhá
v bezpečném kruhu, se děti v této skupině
s veškerými negativními prožitky dokážou
vyrovnat, takže nepotřebujeme odbornou
psychologickou pomoc, i když i tu by škola,
kde působíme, byla případně schopna
zajistit,“ říká Alla.
ZŠ Mazurská zajišťuje malým Ukrajincům
i bezplatné obědy. „V této souvislosti bych
chtěla poděkovat rodičům našich českých
dětí, protože díky jejich štědrosti můžeme
náklady na obědy pro děti z Ukrajiny z naší
adaptační skupiny zcela pokrýt z jejich
finančních darů,“ sdělila ředitelka
Červeňanská. A co zde žáci z této skupiny
zažívají kromě výuky? Už byli v divadle,
připravují vlastní koncert (ve škole mají
k dispozici piano), plánují, že ve školní
kuchyňce uvaří boršč, a také by rádi navštívili nedaleký skleník Fata Morgana a zoo.
Tomáš Tatranský (TOP 09 + STAN), místostarosta pro školství, který tuto adaptační
skupinu nedávno navštívil, je vedení „osmičkových“ škol za organizování adaptačních skupin vděčný. „Ředitelky a ředitelé
našich základních škol se ke zřizování
adaptačních skupin postavili velmi proaktivně a vstřícně, za což jsem nesmírně rád,“
říká. Podle něj jsou tyto skupiny smysluplné
jednak tím, že pomáhají Ukrajincům, kteří
pomoc tohoto druhu akutně potřebují
a vítají, což je zřejmé na první pohled,
a jednak tím, že dětem z Ukrajiny, které
u nás zůstanou dlouhodobě, umožní v příštím školním roce bezproblémové či téměř
bezproblémové začlenění do standardní
výuky v našich školách.“ (TK)
HISTORIE
Žáci představili příběhy Paměti národa
Jedenáct příběhů pro archiv
Paměti národa se letos podařilo
natočit žákům základních škol
osmého obvodu. V KD Krakov se
následně uskutečnila slavnostní
prezentace projektu Příběhy
našich sousedů, který díky
spolupráci radnice s organizací
Post Bellum běží v Praze 8 už
pátým rokem.
„Projekt, díky němuž se osmáci a deváťáci našich základních
škol setkávají s pamětníky a připravují o jejich životních osudech reportáže, považuji za
velice prospěšný. V našem okolí
žije spousta lidí, jejichž bohaté
životní zkušenosti se díky tomuto projektu mohou přetavit
v moudrost, která je inspirativní
jak pro žáky našich škol, tak i pro
nás všechny, kteří žákovské
reportáže o těchto příbězích se
zájmem sledujeme,“ míní místostarosta Tomáš Tatranský
(TOP 09 + STAN).
Podle starosty Ondřeje Grose
(ODS) projekt především připomíná historii a zajímavé příběhy
našich rodáků. „Z nich se může-
me poučit. Takže je to zároveň
vzdělávací věc,“ řekl starosta.
V Praze 8 se letos do projektu
zapojilo na padesát dětí a osm
učitelů z osmi základních škol.
Projekt byl stejně jako v loňském
roce nesoutěžní, nicméně žákovské výstupy zhodnotila tříčlenná
porota složená z historika, novináře a pedagoga. (MŠ)