6
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2019
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Jaké legální
nástroje
má, resp.
měla by mít,
městská část
při odklízení
autovraků z ulic
Tento měsíc
se ptá:
TOP 09 a STAN
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Martin Štěrba
1. místopředseda
MS Piráti
Praha 8
Václav Stránský
zastupitel
MČ Praha 8
za 8žije
ODS
Piráti
8žije
Vraky v ulicích
musí řešit
magistrát
Jako odpadky.
Musíme to řešit!
Respektujme
zákon, a věc
je vyřešena
Městské části při současném
stavu legislativy nemají žádný
legální nástroj na odstraňování
vraků z ulic. Pokud nepojízdný
automobil stojí na parkovišti, je
cesta k jeho označení za vrak
a následnému odtažení administrativně náročná a časově dlouhá. Pokud je vrak umístěn například na zákazu zastavení nebo
v křižovatce, může ho policie
okamžitě nechat odtáhnout.
V Praze 8 však máme na místě
předsedy dopravní komise
kolegu Martina Jedličku, který
svým maximálním úsilím a tlakem na úřední místa dokáže
alespoň částečně situace řešit,
přestože naráží na výše zmíněné
legislativní překážky.
Vraky v ulicích jsou celopražský problém. A právě k němu by
mohlo napřít síly současné
pirátsko-aktivistické vedení
magistrátu. A ne lidi trestat
zvýšením daní za to, že si koupí
byt a pak si jedou, např. na
splácení hypotéky, vydělávat do
zahraničí, nebo fakt, že senioři
tráví léto na svých chalupách
a chatách mimo metropoli,
a nechají tak své byty několik
měsíců prázdné.
Ani malování cyklopruhů na
ta nejnesmyslnější místa (magistrála, Hlávkův most) v Praze
dopravě nijak nepomůže, spíše
naopak. Pojďme opravdu raději
řešit parkování.
Obyvatelé nejen Prahy 8 jistě
ocení, když jejich okolí nebudou
hyzdit polorozpadlé vraky
a budou mít kde zaparkovat.
Udělá jim to jistě větší radost,
než se nechat buzerovat od
sociálních inženýrů, kteří teď
okupují magistrát.
Špínu nebo pohozené odpadky
před domem nenecháme. Nebo
respektive velká část z nás by se
s nimi pokusila něco udělat. Tak
proč bychom si měli nechat stát
před domy opuštěná auta nebo
jejich torza? Třeba jako v tomto
případě. V loňském roce parkovala zhruba půl roku v ulici Pod
Stírkou dvě auta. Postupem času
zmizela kola, motor i okna.
To samé se dělo u jednoho z aut
na Elsnicově náměstí přímo pod
Libeňským zámečkem. Nejsou to
však jediné případy, pro podobné
bychom nemuseli chodit daleko.
V prvním případě se šlo oficiální cestou, tedy pravidelná hlášení skrze webovou aplikaci a následně i skrze e-mailovou
korespondenci. Trvalo to půl
roku, než vraky zmizely. V druhém případě jsme to udělali po
pirátsku, protože jsme se na to
už nemohli dívat. Zkrátka jsme
objednali odtahovku a vrak
odvezli na vrakoviště. Za vlastní
peníze.
Ani jeden ze způsobů není
úplně správný. Byrokracie nutná
k odtahu vozidla je moc komplikovaná. Chyba je v novele zákona
o pozemních komunikacích
z roku 2016. To se musí změnit.
Občané by měli aktivně podporovat městskou policii a spolupracovat s ní na odtahu, protože
právě městská policie pravomoc
odtahu má. My, komunální
politici, bychom měli být aktivnější a tlačit na naše zákonodárce
i Ministerstvo dopravy, ať přijdou
s novelou. Měli bychom si uvědomit, že když auto nemá motor ani
kola, těžko si pro něj jeho majitel
přijde. A měli bychom se umět
i v rámci městské části podobného problému zbavit stejně, jako
když máme špinavou ulici nebo
když chceme uklidit sníh z chodníků. Máme se umět zbavit vraků
v řádu dnů, nikoliv v řádů měsíců. Podle stávající legislativy se
vrak úřední cestou bez účasti
městské policie likviduje i více
než jeden rok. Není možné, aby
z téměř devíti stovek nahlášených vozidel na území hlavního
města byla odtažena pouze
třicítka z nich.
Zákonných cest existuje již nyní
celá řada, jen je město nevyužívá. Vzhledem k tomu, že velká
část komunikací na Praze 8 je
zahrnuta do tzv. zón placeného
stání, nabízí se vcelku jednoduché řešení. Správce komunikace
totiž může mimo jiné nařídit
odtah vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti. Dá se předpokládat, že za
vrak není zaplaceno parkovací
oprávnění, a tak může být na
náklady provozovatele odtažen.
Vraky také často tvoří překážku
silničního provozu, což zakládá
další důvod pro jejich odtah.
Jeden takový vrak stojí např.
v těsné blízkosti přechodu pro
chodce u Kaizlových sadů. Proč
městská policie už dávno nenařídila jeho odtah?
Autovraky jsou nesporně
velký nešvar. V oblasti dopravy
ovšem naše městská část čelí
závažnějším výzvám. Jak si
například stojíme s přesunem
konečné stanice autobusů na
Ládví? Kdy mohou obyvatelé
Karlína očekávat, že se vedení
Prahy 8 začne zabývat nárůstem
dopravy a s tím spojených negativních dopadů na jejich zdraví?
Jaká opatření chystá Praha 8
pro zlepšení situace ulice V Holešovičkách? Proč nadále slouží
naše městská část jako odstavné
parkoviště pro návštěvníky
centra Prahy? Co jsme udělali
pro zlepšení podmínek pohybu
občanů se zdravotním postižením? Zástupci 8žije v komisích
pro dopravu, životní prostředí
i bezpečnost jsou připraveni se
těmito tématy zabývat a hledat
účinná řešení.
Pokud víte o nějakém vraku,
na níže uvedené adrese naleznete instrukce, jak požádat o jeho
odstranění: www.sshmp.cz/
sluzby/nahlaseni-vraku.