6

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2019 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Jaké legální

nástroje

má, resp.

měla by mít,

městská část

při odklízení

autovraků z ulic

Tento měsíc

se ptá:

TOP 09 a STAN

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

Martin Štěrba

1. místopředseda

MS Piráti

Praha 8

Václav Stránský

zastupitel

MČ Praha 8

za 8žije

ODS

Piráti

8žije

Vraky v ulicích

musí řešit

magistrát

Jako odpadky.

Musíme to řešit!

Respektujme

zákon, a věc

je vyřešena

Městské části při současném

stavu legislativy nemají žádný

legální nástroj na odstraňování

vraků z ulic. Pokud nepojízdný

automobil stojí na parkovišti, je

cesta k jeho označení za vrak

a následnému odtažení administrativně náročná a časově dlouhá. Pokud je vrak umístěn například na zákazu zastavení nebo

v křižovatce, může ho policie

okamžitě nechat odtáhnout.

V Praze 8 však máme na místě

předsedy dopravní komise

kolegu Martina Jedličku, který

svým maximálním úsilím a tlakem na úřední místa dokáže

alespoň částečně situace řešit,

přestože naráží na výše zmíněné

legislativní překážky.

Vraky v ulicích jsou celopražský problém. A právě k němu by

mohlo napřít síly současné

pirátsko-aktivistické vedení

magistrátu. A ne lidi trestat

zvýšením daní za to, že si koupí

byt a pak si jedou, např. na

splácení hypotéky, vydělávat do

zahraničí, nebo fakt, že senioři

tráví léto na svých chalupách

a chatách mimo metropoli,

a nechají tak své byty několik

měsíců prázdné.

Ani malování cyklopruhů na

ta nejnesmyslnější místa (magistrála, Hlávkův most) v Praze

dopravě nijak nepomůže, spíše

naopak. Pojďme opravdu raději

řešit parkování.

Obyvatelé nejen Prahy 8 jistě

ocení, když jejich okolí nebudou

hyzdit polorozpadlé vraky

a budou mít kde zaparkovat.

Udělá jim to jistě větší radost,

než se nechat buzerovat od

sociálních inženýrů, kteří teď

okupují magistrát.

Špínu nebo pohozené odpadky

před domem nenecháme. Nebo

respektive velká část z nás by se

s nimi pokusila něco udělat. Tak

proč bychom si měli nechat stát

před domy opuštěná auta nebo

jejich torza? Třeba jako v tomto

případě. V loňském roce parkovala zhruba půl roku v ulici Pod

Stírkou dvě auta. Postupem času

zmizela kola, motor i okna.

To samé se dělo u jednoho z aut

na Elsnicově náměstí přímo pod

Libeňským zámečkem. Nejsou to

však jediné případy, pro podobné

bychom nemuseli chodit daleko.

V prvním případě se šlo oficiální cestou, tedy pravidelná hlášení skrze webovou aplikaci a následně i skrze e-mailovou

korespondenci. Trvalo to půl

roku, než vraky zmizely. V druhém případě jsme to udělali po

pirátsku, protože jsme se na to

už nemohli dívat. Zkrátka jsme

objednali odtahovku a vrak

odvezli na vrakoviště. Za vlastní

peníze.

Ani jeden ze způsobů není

úplně správný. Byrokracie nutná

k odtahu vozidla je moc komplikovaná. Chyba je v novele zákona

o pozemních komunikacích

z roku 2016. To se musí změnit.

Občané by měli aktivně podporovat městskou policii a spolupracovat s ní na odtahu, protože

právě městská policie pravomoc

odtahu má. My, komunální

politici, bychom měli být aktivnější a tlačit na naše zákonodárce

i Ministerstvo dopravy, ať přijdou

s novelou. Měli bychom si uvědomit, že když auto nemá motor ani

kola, těžko si pro něj jeho majitel

přijde. A měli bychom se umět

i v rámci městské části podobného problému zbavit stejně, jako

když máme špinavou ulici nebo

když chceme uklidit sníh z chodníků. Máme se umět zbavit vraků

v řádu dnů, nikoliv v řádů měsíců. Podle stávající legislativy se

vrak úřední cestou bez účasti

městské policie likviduje i více

než jeden rok. Není možné, aby

z téměř devíti stovek nahlášených vozidel na území hlavního

města byla odtažena pouze

třicítka z nich.

Zákonných cest existuje již nyní

celá řada, jen je město nevyužívá. Vzhledem k tomu, že velká

část komunikací na Praze 8 je

zahrnuta do tzv. zón placeného

stání, nabízí se vcelku jednoduché řešení. Správce komunikace

totiž může mimo jiné nařídit

odtah vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti. Dá se předpokládat, že za

vrak není zaplaceno parkovací

oprávnění, a tak může být na

náklady provozovatele odtažen.

Vraky také často tvoří překážku

silničního provozu, což zakládá

další důvod pro jejich odtah.

Jeden takový vrak stojí např.

v těsné blízkosti přechodu pro

chodce u Kaizlových sadů. Proč

městská policie už dávno nenařídila jeho odtah?

Autovraky jsou nesporně

velký nešvar. V oblasti dopravy

ovšem naše městská část čelí

závažnějším výzvám. Jak si

například stojíme s přesunem

konečné stanice autobusů na

Ládví? Kdy mohou obyvatelé

Karlína očekávat, že se vedení

Prahy 8 začne zabývat nárůstem

dopravy a s tím spojených negativních dopadů na jejich zdraví?

Jaká opatření chystá Praha 8

pro zlepšení situace ulice V Holešovičkách? Proč nadále slouží

naše městská část jako odstavné

parkoviště pro návštěvníky

centra Prahy? Co jsme udělali

pro zlepšení podmínek pohybu

občanů se zdravotním postižením? Zástupci 8žije v komisích

pro dopravu, životní prostředí

i bezpečnost jsou připraveni se

těmito tématy zabývat a hledat

účinná řešení.

Pokud víte o nějakém vraku,

na níže uvedené adrese naleznete instrukce, jak požádat o jeho

odstranění: www.sshmp.cz/

sluzby/nahlaseni-vraku.