` květen 2015
7
MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8
www.praha8.cz
FÓRUM
ČSSD
KSČM
Odpovědnou
přípravou a spoluprácí se všemi
kompetentními
orgány
Ruleta na Ústecké
Zajištění dopravní bezpečnosti je potřeba pojmout komplexně a zaměřit se na všechny účastníky. V první
řadě je třeba stanovit hlavní problémy na rizikových místech a poté stanovit z toho plynoucí nejdůležitější
priority. V tomto je pro nás zásadní prevence, v rámci které se předchází vzniku nebezpečných situací,
ale také opatření, která budou v maximální míře předcházet chybovému jednání. V tomto ohledu aktivně
spolupracujeme se všemi kompetentními orgány (správci komunikací, policie, BESIP, ROPID, DPP, HMP
a další).
Nejohroženější skupinou jsou bezesporu chodci. V tomto směru budeme trvat na přísných kritériích
v projektování bezpečných silničních
přechodů. Chceme odstraňovat předimenzovanou šířku některých pozemních komunikací, počet jízdních
pruhů a doplňovat chybějící stavební prvky pro usnadnění přecházení. Jako preventivní činnost policistů se osvědčil dohled u přechodů pro
chodce v blízkosti základních škol,
ve kterém budeme pokračovat.
Další prioritou je zklidňování dopravy a odlehčení zátěže obyvatelstva. V této souvislosti připravujeme
četná opatření spojená s maximální snahou ochránit pěší a cyklisty.
Zklidňování dopravy nebudeme řešit čistě jako dopravně inženýrský
problém, ale na jeho vyřešení budeme spolupracovat s územními plánovači, urbanisty a ochránci životního
prostředí. Neopomenutelný je rovněž monitoring dopravně nebezpečných úseků, který bude probíhat na
více úrovních. _
Každý ze zvolených zastupitelů vstupoval do komunální politiky s určitou vizí. Pro většinu slib zastupitele
neznamenal pouhou formalitu, ale
závazný kodex jeho práce. To platí
i pro zastupitele za KSČM.
Při volební kampani jsme zaznamenali od občanů řadu podnětů.
Některé se pochopitelně týkaly i bezpečnosti dopravy. Po prvním zastupitelstvu jsme proto iniciovali jednání o celkové změně dopravního
režimu křižovatky Ústecká – Žernosecká – K Ládví. Každý občan Prahy 8 tento frekventovaný dopravní
uzel jistě zná. A bohužel nejenom
občané. Dobře jej znají i statistiky
dopravních nehod. Není týden, kdy
by se na ní neudála nehoda. Křižovatka s víceproudými vozovkami je
dnes přetížená nárůstem příměstské
dopravy. Šířka některých přechodů
neodpovídá legislativě.
Problém tohoto dopravního
uzlu je násoben dalšími odbočeními. V dopravní špičce, která trvá
po většinu dne, je však nejzjevnější.
Klub zastupitelů KSČM proto oslovil komise pro bezpečnost, dopravu
a územní rozvoj. Byla jimi vypracována doporučení pro odbor dopravy
naší MČ. Následně byla zmíněným
odborem koncem března 2015 odeslána žádost Magistrátu hl. m. Prahy
o prověření účelnosti světelné signalizace a vybudování chodníku při západní straně Ústecké ulice.
Jsem přesvědčen, že na žádné příjezdové komunikaci do Prahy není
místo, které by koncentrovalo takovou směsici dopravy na tak malém
prostoru. Proto považuji požadavek
na komplexní řešení této problematiky za nezbytný a zcela oprávněný. _
OSMIČKA SOBĚ,
KDU-ČSL A NEZÁVISLÍ
Můžeme to zkusit
jako v Kolíně
Týden po této otázce od klubu KSČM
přišla smrtelná nehoda v ulici Čimická. V noci na neděli 5. dubna jeli
tudy tři mladíci v octavii – slovy
serveru iDnes.cz – „zjevně nepřiměřenou rychlostí“, patrně se vyhýbali stojícímu nočnímu autobusu 505
a po smyku skončili ve sloupu.
Když se zajdete na místo nehody
podívat jako chodec i jako řidič (po
upozornění Mgr. Štěpánky Syrové,
naší kolegyně z kandidátky, jsem
udělal obojí), nevypadá nebezpečně. Vozovka by mohla být spravenější a mohl by tu být radar. Ale radnice
– zastupitelé bez rozdílu klubů – by
se mohla pokusit o hlubší změnu.
Někdejší slovenský policejní prezident Jaroslav Spišiak kdysi vyhlásil cíl snížit počet nehod z 21,5 tisíce na 16,5 tisíce ročně, protože při
nich umíralo čtyřikrát víc lidí než při
vraždách. Do té doby policisté chodili na kontroly tam, kde se jezdí rychle; nový šéf chtěl, aby šli tam, kde se
jezdí nebezpečně. Ten rok policie vybrala o 10 milionů eur méně na pokutách, zato počet nehod snížila na
historické minimum – necelých 15 tisíc… (Policie v Kolíně takto dnes postupuje i při potírání zločinu vůbec:
z map kriminality ví, která místa a ve
který čas bývají riziková. Proto může
své lidi vysílat cíleně v „dopravní
špičce zločinnosti“.)
Pokud jde o nehody, někde může
pomoci kruhový objezd, jinde radar, jinde zpomalovací pruhy a jinde
pravidelná hlídka. Ale začít se musí
s mapou a statistikou nehod. _
STRANA ZELENÝCH
Potřebná jsou
dílčí opatření
i komplexní
management
mobility
K dopravní bezpečnosti se vážou dva
přístupy: reakční a preventivní. První skupina kroků reaguje na vzniklý problém – provoz naroste tak, že
přestává být plynulý i bezpečný. Řešením je např. doplnění semaforů,
reorganizace provozu, snížení rychlosti aut. MČ Praha 8 se nyní chystá najít pro vybraná dopravně nebezpečná místa optimální řešení
a zlepšit možnosti pohybu chodců
a cyklistů po městské části, i v souvislosti s jejich bezpečností.
Druhým přístupem je dlouhodobý management mobility – práce na dopravním řešení Prahy, které
by zlepšovalo možnosti pohybu po
městě a zároveň myslelo na kvalitu
života včetně dopravní bezpečnosti.
Je nutné počítat s nárůstem potřeb
lidí přesouvat se. Nejsou-li k dispozici pohodlné a příjemné alternativy
k automobilu, či chybí-li dostatečná
motivace využívat tyto alternativy,
jezdí zbytečně mnoho aut. Vzniklé
dopravní zácpy škodí nejvíce těm,
kteří automobil skutečně potřebují.
Příliš hustý provoz se negativně odráží v bezpečnosti, hlukové zátěži
a znečištění ovzduší. Mnohé západní
metropole nám mohou jít příkladem
– investují do alternativ k automobilu, motivují vlastníky aut nechat
auto doma, systematicky pracují na
odstranění potřeby auto vlastnit.
Našincům připadá zatím jako sci-fi,
že mnohde je „in“ auto si nepořizovat a raději využívat flexibilních
autopůjčoven – car-sharingu. Management mobility přesahuje možnosti městské části, práce na něm je
na magistrátu. _
Tomáš Němeček
zastupitel MČ Praha 8
Eliška Vejchodská
zastupitelka
Karel Šašek
Petr Vilím
za Osmička sobě
zastupitel MČ Praha 8
člen Dopravní komise
(KDU-ČSL a nezávislé
MČ Praha 8
za ČSSD
MČ Praha 8 za KSČM
osobnosti Prahy 8)
za Stranu zelených