květen 2014

Osmička

17

měsíčník Městské části Praha 8

Fórum

Praha 8 participativní rozpočet?

TOP 09: Ano dialogu s občany, ne populistickým pokusům

Participativní rozpočet (PR) je alternativním

procesem, v  rámci kterého mohou obyvatelé

určitého místa či členové komunity diskutovat

a rozhodovat o využití části rozpočtu. Nápad má

jihoamerický původ, ale byl už rozšířen i  v  některých evropských obcích. V  praxi tento systém můžeme vidět i  v  Praze. Díky PR se jedno

procento rozpočtu takto alokuje na „sedmičce‟.

V této či podobné výši jsou rozpočty i ostatních

evropských vlaštovek.

Dovolím si tvrdit, že se v tomto objemu jedná

jen o  podbízivé politikum. Bratislava PR řeší již

několik let, stala se z něj však pouze internetová

anketa bez valného zájmu. Aplikace ve větším

měřítku (30 procent a více) by mohla být navíc

vnímána jako snaha nahradit, dle mého soudu,

slušně fungující systém zastupitelské demo-

Michal Švarc

zástupce starosty

MČ Praha 8 za TOP 09

kracie. Vždy lze PR, resp. diskuze či hlasování

o něm napadnout pro nedostatečně reprezentativní účast. Stále je více těch, kteří se pro vlastní

pracovní vytížení či starosti zajímají o  veřejné

dění jen okrajově. Proto je potřeba konstatovat

snadnou napadnutelnost rozhodnutí učiněných

na základě těchto fór a s tím související případná

obvinění z podjatosti ve prospěch jednoho či druhého návrhu. Výsledkem pak může být obecné

znechucení účastníků projektu a jejich ještě větší

zahořklost vůči aktivní účasti.

V Praze 8 jsme některé myšlenky rozvoje kultury demokracie a aktivního občanství, resp. přímého zapojení občanů do rozhodování o  svém

okolí aplikovali formou debat, anket, průzkumů

a dalšími aktivitami, jež mají jediný cíl – zjistit názory občanů na aktuální problémy. Klíčové je pro

TOP 09 i  uveřejňování kontaktů radních s  možností obrátit se na ně s okamžitými reakcemi, permanentní snaha zapojit občany do rozhodování.

Snaha o zavedení PR by byla před volbami určitě

zajímavá možnost, jak na sebe upozornit, ale bez

valného výsledku a zavánějící populismem.

Nic pozitivního. Jenom oslabování zastupitelské demokracie

Rozleptávání jednoty veřejné správy dosáhlo neuvěřitelných rozměrů. Namísto vlády rozhodují

různé „nezávislé komise‟, rady, regulační úřady,

které vláda neřídí a  na jejichž chod nemá žádný vliv. Je to zhoubná tendence stoupenců tzv.

občanské společnosti odnímat věci zvoleným zástupcům a  posouvat je na úroveň mimo jejich

dosah. Výsledkem je oslabování zastupitelské

demokracie jako klíčového principu obhajoby veřejných zájmů.

V poslední době bojovníci za občanskou společnost, chápanou v  přísně kolektivistickém

a  nikoli individualistickém smyslu, zaměřili

svou pozornost na samosprávu, tedy na obce

a města. Tzv. participativní rozpočet je jedním

z  nástrojů, jak omezit kompetence volených

orgánů a jejich část přenést na nikým nevole-

Václav Musílek

radní MČ Praha 8

za Volbu pro Prahu 8

né, nikomu neodpovědné a  nikým nekontrolované komunity.

Vychází ze  základní myšlenky, že jsou to

občanské aktivity, které znají potřeby občanů

lépe než jejich zvolení zástupci. Při přípravě

takového rozpočtu se prý můžeme seznámit

s aktivními občany a komunitami a lépe poznat

konkrétní potřeby a požadavky občanů.

Už tyto věty, uvedené v jakési žádosti o podporu participativního rozpočtu, svědčí o  naprosté neznalosti fungování radních, zastupitelů

i celého úřadu. Soustavný kontakt s občany, řešení jejich podnětů, dotazů a stížností, zajišťování základních funkcí veřejné správy na úrovni

městské části, prosazování priorit, na jejichž základě jsme obdrželi mandát od voličů, podpora

občanských aktivit, které dlouhodobě přinášejí

našim občanům užitek, to je náš každodenní

program. Tzv. participativní rozpočet vytváří

spíše podmínky pro úzké skupinové zájmy těch,

kteří mají ostré lokty a dokážou se prosadit na

úkor obecného zájmu a na úkor ostatních spoluobčanů.

Participativní rozpočet by přispěl k průhlednějšímu hospodaření

Již v  lednovém čísle Osmičky jsem se vyslovil

pro větší zapojení občanů do sestavování rozpočtu. Otázkou je, jak se mohou dnes občané

v  Praze 8 zapojit do přípravy rozpočtu a  jakou

máme obecně zkušenost se zapojením občanů

do rozhodování. Odpověď: Téměř žádnou, resp.

negativní.

Příkladem jsou radnicí organizovaná setkání

radních s občany, jejichž podněty končí ve volebních programech daných stran, ale o participaci

občanů tady nemůže být řeč. Jako ukázkový příklad nezvládnuté participativní politiky je ad hoc

vyhlášené referendum, o  jehož výsledku bylo

předem rozhodnuto z důvodu úmyslně zrychlené

organizace a zvolení zcela nevhodného termínu.

Občané v Praze 8 musí tedy být zákonitě z přístupu radnice demotivováni. Participaci občanů

Tomáš Průša

místopředseda

Strany zelených

vč. rozpočtování nelze dělat ad hoc jen ve volebním roce, ale naopak jde o dlouhodobý proces.

Participativní rozpočtování je koncept, kterému je potřeba občany a politiky naučit. Rozpočet

můžeme v zásadě rozdělit na běžný a investiční.

Participativní rozpočet, o  kterém rozhodují pří-

mo občané např. ve formě konkrétních projektů

nebo tematických programů, se týká právě investiční části. Tento mechanismus není nic nového a používá se v mnoha zemích včetně Německa nebo Španělska. Jestliže je mechanismus

zapojení občanů do přípravy rozpočtu dobře

nastaven, přispívá výrazně ke snížení korupce,

zvýšení efektivnosti a  kredibility veřejných výdajů a  zastavení zbytečných projektů, o  které

vlastně nikdo nestojí. Možná právě proto není

o tento koncept v ČR zájem. Zelení budou prosazovat, aby se participativní rozpočtování stalo

součástí správy věcí veřejných v Praze 8. Věřím,

že pokud by totiž o investičních výdajích rozhodovali občané, nemohla by radnice z našich peněz postavit nesmysl, kterému se říká Centrum

Palmovka.