16
Osmička
květen 2014
měsíčník Městské části Praha 8
Fórum
Jak se stavíte k možnosti zavést v MČ
ODS Praha 8: Zastupitelská demokracie funguje staletí
Rozpočet obce je nejdůležitějším nástrojem, jak
usměrňovat vývoj městské části a zlepšovat život občanů. V tomto smyslu se vedení městské
části snaží již od voleb klást důraz na věci, které naše obyvatele trápí. Jsem přesvědčen, že je
to v Praze 8 vidět. Stačí zmínit desítky dětských
hřišť, revitalizace parků, investice do veřejného
majetku a pořádku a tak dále.
Participativní rozpočet je v jádru velmi hezká
myšlenka. Občané sami rozhodnou, co vlastně
chtějí, a budou tak vtaženi do veřejného dění.
Několik obcí již takto vyčlenilo velmi malou část
veřejných peněz a dalo je k dispozici veřejnému
rozhodování.
Ďábel se jako vždy skrývá v detailech. Je třeba
si uvědomit, že většina lidí nemá čas a ani chuť
věnovat se podrobně každodenním záležitostem
městské části. Není se co divit, mají svou práci,
Ondřej Gros
zástupce starosty
MČ Praha 8 za ODS
starosti, koníčky. Volí si proto své zástupce ve
volbách, aby se o podobné věci starali. Nejsou
proto o nic horší než ostatní. Tak prostě funguje
staletími prověřená zastupitelská demokracie.
Obávám se, že se v případě zavedení participativního rozpočtu se věci chopí profesionální
aktivisté, kteří sice ve společnosti tvoří absolut-
ní menšinu, ale jsou z podstaty nejvíce slyšet.
O veřejných penězích tak sice nebudou rozhodovat zvolení zastupitelé, ale ani většina občanů.
Bude tak demokracie opravdu vylepšena? Jsem
přesvědčen, že ne.
Pokud se bude jednat o model, který už v několika obcích „funguje‟, tedy vyčlenění zanedbatelného zlomku rozpočtu pro občanské rozhodování, nemám v zásadě nic proti. Jen upozorňuji,
že jde v tomto případě o čirý populismus, který
má přitáhnout pozornost a ukázat, jak jsou politici moderní, jdou s dobou a záleží jim na občanech. Ve skutečnosti zlomek veřejnosti rozhodne
o malé části veřejných peněz a výsledek bude
nicotný.
Občanským demokratům záleží na všech slušných občanech, kterým není naše „osmička‟
lhostejná a berou ji jako svůj domov.
Participativní rozpočet by Praze 8 prospěl
Současné vedení Prahy není schopno řádně spravovat veřejné finanční zdroje, kterými disponuje
Praha 8 ve svém rozpočtu. Svědčí o tom neustále
se zvyšující výdaje naší městské části, které již
dosáhly téměř 1,8 miliardy korun. Jinými slovy
Praha 8 za pár let již nebude mít na současné
rozmařilé financování svého chodu a bude muset
začít drasticky šetřit.
Praze 8 brzy dojde dočasný finanční polštář,
který získala masivním rozprodejem svého bytového fondu za daleko nižší než tržní ceny. Navíc
výpadek příjmů za nájem z těchto bytů znamená
každý rok ztrátu pro rozpočet Prahy 8 v řádech
desítek milionů korun ročně.
Oproti tomu vynakládá dnes Praha 8 desítky
milionů více na obnovu zeleně či bezpečnost, než
tomu bylo před osmi až deseti lety. Bohužel žádný
patrný rozdíl v množství zeleně není znát ani se
Čili zdraví selský rozum a reflexe představ
a potřeb občanů městské části by jistě byly
přínosem při přípravě rozpočtu Prahy 8. Jistě
by tento přístup nevedl k výstavbě nové radnice za více než miliardu korun podle plánů ODS
a TOP 09, ale k daleko užitečnějšímu vynaložení
Tomáš Novotný
zastupitel MČ Praha 8
za ČSSD
takto rozsáhlých zdrojů.
Obyvatelé naší městské části musí denně vážit své výdaje a tento hospodárný přístup by
Praze 8 velmi prospěl.
Jsem jednoznačně pro vyzkoušení participa-
nijak nezvýšila naše bezpečnost. Dalším tradičním výdajem je oblast informačních technologií,
kde se městská část chová skoro jako londýnská
burza a investuje již řadu let do neustálé obnovy počítačů a programů okolo 10 milionů ročně
a většinou i více.
tivního rozpočtu a dát občanům Prahy prostor
se podílet na sestavování městského rozpočtu.
Podmínkou
ovšem
je,
že
koalice
ODS
a TOP 09, která provozuje už několik let v Praze
8 vpravdě turecké hospodářství a nebere na nikoho ohledy, po říjnových volbách skončí.
Lidé vědí nejlépe, do čeho v jejich okolí investovat
Pro mnoho lidí je téma participativního rozpočtu neprobádanou zemí. V médiích se o tom skoro vůbec
nehovoří a průměrný občan si pod tím může představit cokoli. Participativní rozpočet znamená, že
o části rozpočtu nebo prioritách rozhodují přímo občané dané obce. V praxi to funguje tak, že se vyčlení část prostředků (v případě Prahy 8 by se jednalo
o částku v řádech miliónů) a občané rozhodnou, na
jaké projekty to má jít. Nezáleželo by, kdo zrovna
v danou chvíli vládne, občané by sami hlasováním
rozhodli o prioritách v jejich okolí. Jedni by žádali
nové hřiště, další opravit chodník a někteří by třeba
chtěli ve svém okolí nové sociální služby…
Participativní rozpočet nemá nahradit rozhodování zastupitelů, jen provazuje občany se samo-
Jaromír Petelík
zastupitel MČ Praha 8
za KSČM
správou. Bohužel v posledních letech se ukazuje,
jak některé politické subjekty po volbách na občany okamžitě zapomenou a starají se jen o „své
blaho‟. KSČM se nebojí vůle občanů a bude pro-
sazovat krom jiného i participativní rozpočet.
KSČM má zájem, aby se lidé více zajímali o své
okolí, aby jim více záleželo na tom, co se v jejich
bezprostředním sousedství děje a jak se tam vynakládají veřejné peníze. Nebojme se, i v Praze
už jsou MČ jež participativní rozpočet zavádějí.
V Evropě s participativním rozpočtem mají zkušenosti např. v Berlíně, Lipsku, Bonnu, Bratislavě, Římě, Londýně… Praha 8 v tomto roce bude
hospodařit s rozpočtem převyšujícím 1,5 miliardy
korun. Bohužel spousta prostředků proletí komínem, protože budou utraceny za nesoudné projekty jako Centrum Palmovka. Mým přáním je,
abychom se stali v příštím roce obcí, jež umožní
občanům se podílet na rozpočtu.