Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2022
Radomír Nepil
zastupitel
MČ Praha 8
www.praha8.cz 11
Tomáš Hnyk
Tomáš Hřebík
radní
MČ Praha 8
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
ZELENÍ
PATRIOTI
Lokality známe,
potřeby občanů
rovněž
Ochránili jsme
Ládví, ochráníme
Invalidovnu
O nás s námi
Rozvoj města je přirozený a žádoucí proces, ve kterém má MČ
Praha 8 vystupovat jako rovnoprávný partner. Naší devizou
je podrobná znalost lokality
i potřeb občanů. Je tedy důležité – a v těchto případech se tak
děje – navázat úzkou spolupráci
s investory a od prvotních plánů
postupovat společně. K tomu
máme účinný nástroj v podobě
Zásad pro výstavbu na území
MČ Praha 8, které ošetří, aby
projekty přinesly potřebnou
infrastrukturu a vhodně zapadly do okolí.
Invalidovna se v příštích
letech stane velmi živoucí částí
Prahy 8. Vítám potřebnou
rekonstrukci vestibulu metra
i novou vybavenost a služby pro
současné i budoucí obyvatele.
Zároveň právě zde vnímám jako
zásadní nutnost ochránit stávající hodnoty a jistou intimitu
sídliště.
Území Pelc-Tyrolky je komplikované, potýká se s velkou
dopravní zátěží. Zasazujeme se
o jeho vhodné urbanistické
uspořádání, má potenciál stát se
smíšeným městem, které bude
žít celý den. Toho kromě výstavby budov s rozmanitou
funkcí chceme dosáhnout
zajištěním pěší prostupnosti,
vytvořením rezervy pro přivedení tramvaje, přípravou pro
zahloubení ulice V Holešovičkách a tak dále. Důležitou hodnotou je i zachování vizuálního
kontaktu s Velkou skálou.
Čimice se doplňují a rozvíjí
především ve své obytné funkci,
dbáme tedy zejména o vytvoření příjemného životního prostředí. Zájemci o výstavbu musí
například zajistit dostatek
zeleně a snadnou prostupnost
pro pěší.
S ochranou našich sídlišť máme
zkušenosti. Opakovaně jsme
ubránili sídliště Ďáblice před
nežádoucí výstavbou. Na Ládví
nestojí mrakodrapy CPI ani
hradba staveb, kterou chtěl IPR,
a stejně tak zabráníme modulárnímu přeludu na parkovišti
Davídkova. Ubránit sídliště
Ďáblice se nám podařilo díky
našemu společnému postupu
s místními občany a spolky.
Stejný princip uplatníme
i v případě Invalidovny. Ve
spolupráci s místními občany
a spolky připravujeme novou
urbanistickou studii, která
stanoví jasné limity (koeficienty
hustoty zástavby), aby případná
nová zástavba nepoškodila
kvalitní sídliště a aby vzniklo
příjemné prostředí. Změnu
územního plánu na dříve plánovanou hustou zástavbu v žádném případě nedopustíme.
Stejně přistupujeme k ochraně všech území, které v Praze 8
máme, včetně sídliště Bohnice
i celé oblasti Čimic. Pokud už
někde vzniká nová výstavba
(např. na brownfieldech), nesmí
se stávající čtvrti příliš zahušťovat a musí zde zůstat maximum
prostoru pro novou zeleň,
plochy pro sport a odpočinek.
Praha 8 musí tato rozvojová
území primárně chránit.
V případě Pelc-Tyrolky považujeme za prospěšnou vhodnou
konsolidaci veřejného prostoru,
zástavby a dopravního řešení
(aby zde byla část města, a ne jen
dálniční přivaděč). Přiměřená
výstavba kolem Nové Povltavské
území prospěje, zároveň je zcela
nutné ochránit Holešovičky před
dopravou, proto dlouhodobě
prosazujeme zahloubení do
tunelu. Společně s IPRem pracujeme na podkladové studii, s níž
brzy oslovíme veřejnost na
participačním setkání, a to jak na
Pelc-Tyrolce, tak na Invalidovně,
protože názor místních občanů
je pro nás určující.
Místo, kde může
vzniknout
unikátní
studentská čtvrť
Vedení radnice se občanů na
výstavbu u jejich domovů
neptá. Na začátku jakýchkoliv
změn by přitom měl proběhnout proces participace, během
kterého radnice zjistí, co místní
občané potřebují, a co naopak
nechtějí. K plánované zástavbě
Invalidovny i Pelc-Tyrolky
a Čimic měla radnice obyvatele
aktivně oslovit letáky, výstavami, rozhovory, diskuzemi a setkáními v daném místě. Takto
zjištěné zájmy občanů by pak
měla hájit. Není možné, aby
Praha 8 participaci chápala jen
jako představení toho, co vymyslela sama ve skrytu nebo na
jednání za zavřenými dveřmi.
V minulém volebním období
pracoval na městském úřadě
šikovný tým v podobě Oddělení
místní Agendy 21, který přesně
toto uměl a dělal. Po volbách byl
bohužel bez náhrady zrušen.
Jako Zelení bychom ho rádi
obnovili.
Radnice by měla před změnami územního plánu vyžadovat
studie na celá území daných
lokalit. Ty by měly obsahovat
požadavky na výstavbu obecních bytů, obchodů, lékařů,
škol, školek, parků a hřišť, aby
z výstavby měli prospěch i stávající obyvatelé. Studie by měly
také omezit hustotu zástavby
tak, aby nově vzniklá automobilová doprava danou lokalitu
nezahltila. Městská část by před
pořízením takových studií
neměla podporovat živelnou
výstavbu, jakou by mohla být
například zástavba za Čechií na
Invalidovně. Po jejich pořízení
by se studiemi měla řídit a jimi
definované požadavky při
jednáních s developery i s magistrátem nekompromisně
vyžadovat.
V první řadě bych chtěl připomenout, že současná koalice v Praze 8 je pro zahloubení Holešoviček a několikrát na absolutní
nečinnost pana radního pro
dopravu z Prahy sobě upozornila. Marně. Ten teď staví prstem
na obláčcích metro O, a ještě
pomalu nekopl u linky D.
V této věci Praha sobě neudělala absolutně nic, tím se plynule
dostáváme na Pelc-Tyrolku. Pro
neznalé je to místo u mostu
Barikádníků, kde jsou vysoké
vysokoškolské budovy, ale také
známá vila Milada. Místo, které
projedete, a ničím vás nezaujme,
měl tam být i případný vjezd pod
Holešovičky. Jedná se rozhodně
o místo, které si zaslouží důstojný rozvoj, a to například v podobě dalších vysokoškolských
kolejí, kterých je v Praze velký
nedostatek s řádným napojením
na MHD, ale také ideální místo
na vznik lodního přístavu.
Samozřejmě, že výšková
hladina budov by měla respektovat místo a držet se současných
výšek budov. Je to rozvojové
území, a když se uchopí rozumně a ve veřejném zájmu, může
být ohromným přínosem pro
celou Prahu a díky akcentu na
školství nijak extra nezatěžovat
dopravu. Bohužel se zde protínají historické a současné zájmy
především jednotlivců.
Několik let chceme propojit
v současné době revitalizovaný
park Dlážděnka právě s Pelc-Tyrolkou (respektive Hercovkou)
pro pěší a zachovat prostupnost.
Nyní je po mnoha verzích připravena od veřejnosti na stole další
verze propojení, tak věřím, že se
protne jak s vizí samosprávy, tak
s místní komunitou a už se
otevře tato oblast nejen občanům. Bude pak první tenkou
žilkou k rozvoji tohoto místa.