Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2022 

Radomír Nepil

zastupitel

MČ Praha 8

www.praha8.cz 11

Tomáš Hnyk

Tomáš Hřebík

radní

MČ Praha 8

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

ZELENÍ

PATRIOTI

Lokality známe,

potřeby občanů

rovněž

Ochránili jsme

Ládví, ochráníme

Invalidovnu

O nás s námi

Rozvoj města je přirozený a žádoucí proces, ve kterém má MČ

Praha 8 vystupovat jako rovnoprávný partner. Naší devizou

je podrobná znalost lokality

i potřeb občanů. Je tedy důležité – a v těchto případech se tak

děje – navázat úzkou spolupráci

s investory a od prvotních plánů

postupovat společně. K tomu

máme účinný nástroj v podobě

Zásad pro výstavbu na území

MČ Praha 8, které ošetří, aby

projekty přinesly potřebnou

infrastrukturu a vhodně zapadly do okolí.

Invalidovna se v příštích

letech stane velmi živoucí částí

Prahy 8. Vítám potřebnou

rekonstrukci vestibulu metra

i novou vybavenost a služby pro

současné i budoucí obyvatele.

Zároveň právě zde vnímám jako

zásadní nutnost ochránit stávající hodnoty a jistou intimitu

sídliště.

Území Pelc-Tyrolky je komplikované, potýká se s velkou

dopravní zátěží. Zasazujeme se

o jeho vhodné urbanistické

uspořádání, má potenciál stát se

smíšeným městem, které bude

žít celý den. Toho kromě výstavby budov s rozmanitou

funkcí chceme dosáhnout

zajištěním pěší prostupnosti,

vytvořením rezervy pro přivedení tramvaje, přípravou pro

zahloubení ulice V Holešovičkách a tak dále. Důležitou hodnotou je i zachování vizuálního

kontaktu s Velkou skálou.

Čimice se doplňují a rozvíjí

především ve své obytné funkci,

dbáme tedy zejména o vytvoření příjemného životního prostředí. Zájemci o výstavbu musí

například zajistit dostatek

zeleně a snadnou prostupnost

pro pěší.

S ochranou našich sídlišť máme

zkušenosti. Opakovaně jsme

ubránili sídliště Ďáblice před

nežádoucí výstavbou. Na Ládví

nestojí mrakodrapy CPI ani

hradba staveb, kterou chtěl IPR,

a stejně tak zabráníme modulárnímu přeludu na parkovišti

Davídkova. Ubránit sídliště

Ďáblice se nám podařilo díky

našemu společnému postupu

s místními občany a spolky.

Stejný princip uplatníme

i v případě Invalidovny. Ve

spolupráci s místními občany

a spolky připravujeme novou

urbanistickou studii, která

stanoví jasné limity (koeficienty

hustoty zástavby), aby případná

nová zástavba nepoškodila

kvalitní sídliště a aby vzniklo

příjemné prostředí. Změnu

územního plánu na dříve plánovanou hustou zástavbu v žádném případě nedopustíme.

Stejně přistupujeme k ochraně všech území, které v Praze 8

máme, včetně sídliště Bohnice

i celé oblasti Čimic. Pokud už

někde vzniká nová výstavba

(např. na brownfieldech), nesmí

se stávající čtvrti příliš zahušťovat a musí zde zůstat maximum

prostoru pro novou zeleň,

plochy pro sport a odpočinek.

Praha 8 musí tato rozvojová

území primárně chránit.

V případě Pelc-Tyrolky považujeme za prospěšnou vhodnou

konsolidaci veřejného prostoru,

zástavby a dopravního řešení

(aby zde byla část města, a ne jen

dálniční přivaděč). Přiměřená

výstavba kolem Nové Povltavské

území prospěje, zároveň je zcela

nutné ochránit Holešovičky před

dopravou, proto dlouhodobě

prosazujeme zahloubení do

tunelu. Společně s IPRem pracujeme na podkladové studii, s níž

brzy oslovíme veřejnost na

participačním setkání, a to jak na

Pelc-Tyrolce, tak na Invalidovně,

protože názor místních občanů

je pro nás určující.

Místo, kde může

vzniknout

unikátní

studentská čtvrť

Vedení radnice se občanů na

výstavbu u jejich domovů

neptá. Na začátku jakýchkoliv

změn by přitom měl proběhnout proces participace, během

kterého radnice zjistí, co místní

občané potřebují, a co naopak

nechtějí. K plánované zástavbě

Invalidovny i Pelc-Tyrolky

a Čimic měla radnice obyvatele

aktivně oslovit letáky, výstavami, rozhovory, diskuzemi a setkáními v daném místě. Takto

zjištěné zájmy občanů by pak

měla hájit. Není možné, aby

Praha 8 participaci chápala jen

jako představení toho, co vymyslela sama ve skrytu nebo na

jednání za zavřenými dveřmi.

V minulém volebním období

pracoval na městském úřadě

šikovný tým v podobě Oddělení

místní Agendy 21, který přesně

toto uměl a dělal. Po volbách byl

bohužel bez náhrady zrušen.

Jako Zelení bychom ho rádi

obnovili.

Radnice by měla před změnami územního plánu vyžadovat

studie na celá území daných

lokalit. Ty by měly obsahovat

požadavky na výstavbu obecních bytů, obchodů, lékařů,

škol, školek, parků a hřišť, aby

z výstavby měli prospěch i stávající obyvatelé. Studie by měly

také omezit hustotu zástavby

tak, aby nově vzniklá automobilová doprava danou lokalitu

nezahltila. Městská část by před

pořízením takových studií

neměla podporovat živelnou

výstavbu, jakou by mohla být

například zástavba za Čechií na

Invalidovně. Po jejich pořízení

by se studiemi měla řídit a jimi

definované požadavky při

jednáních s developery i s magistrátem nekompromisně

vyžadovat.

V první řadě bych chtěl připomenout, že současná koalice v Praze 8 je pro zahloubení Holešoviček a několikrát na absolutní

nečinnost pana radního pro

dopravu z Prahy sobě upozornila. Marně. Ten teď staví prstem

na obláčcích metro O, a ještě

pomalu nekopl u linky D.

V této věci Praha sobě neudělala absolutně nic, tím se plynule

dostáváme na Pelc-Tyrolku. Pro

neznalé je to místo u mostu

Barikádníků, kde jsou vysoké

vysokoškolské budovy, ale také

známá vila Milada. Místo, které

projedete, a ničím vás nezaujme,

měl tam být i případný vjezd pod

Holešovičky. Jedná se rozhodně

o místo, které si zaslouží důstojný rozvoj, a to například v podobě dalších vysokoškolských

kolejí, kterých je v Praze velký

nedostatek s řádným napojením

na MHD, ale také ideální místo

na vznik lodního přístavu.

Samozřejmě, že výšková

hladina budov by měla respektovat místo a držet se současných

výšek budov. Je to rozvojové

území, a když se uchopí rozumně a ve veřejném zájmu, může

být ohromným přínosem pro

celou Prahu a díky akcentu na

školství nijak extra nezatěžovat

dopravu. Bohužel se zde protínají historické a současné zájmy

především jednotlivců.

Několik let chceme propojit

v současné době revitalizovaný

park Dlážděnka právě s Pelc-Tyrolkou (respektive Hercovkou)

pro pěší a zachovat prostupnost.

Nyní je po mnoha verzích připravena od veřejnosti na stole další

verze propojení, tak věřím, že se

protne jak s vizí samosprávy, tak

s místní komunitou a už se

otevře tato oblast nejen občanům. Bude pak první tenkou

žilkou k rozvoji tohoto místa.