8

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2022 

www.praha8.cz

Doprava

ELEKTRIFIKACE MHD

Trolejbusy se vrací, pojedou

z Palmovky do Čakovic

nnDopravní podnik hl. m. Prahy v lednu slavnostně zahájil

stavbu nové trolejbusové trati Palmovka – Miškovice. Jedná

se finální fázi dlouho připravovaného projektu s názvem

„Elektrifikace autobusové linky 140“, jednoho z projektů

města k ekologicky šetrnější hromadné dopravě.

Pro obyvatele městských částí na

trase linky bude přínosem hlavně

snížení hluku a čistší ovzduší.

Zejména v prudkém a dlouhém

stoupání v Prosecké ulici může

vyšplhat spotřeba plně naloženého běžného kloubového autobusu SOR NB 18, které současnou

linku 140 obsluhují, až k 52 litrům nafty/100 km. Právě proto

bylo v tomto úseku (mezi zastávkami Kundratka a Kellerka)

trolejové vedení postaveno při

příležitosti rozsáhlé rekonstrukce Prosecké ulice. Od té doby zde

trolejbusy jezdily v několika

etapách ve zkušebním provozu

nejprve bez cestujících, následně

na řádné trolejbusové lince 58 až

do února 2021. Testováno bylo

více typů vozidel, efektivita

a přínosy celého projektu se ale

velmi brzy potvrdily. S přípravou

dostavby a zprovoznění celé trati

se začalo již v roce 2018.

„Trať pro trolejbusy z Palmovky přes Prosek a Letňany do

Čakovic je příkladem, kdy má

elektrický pohon opravdu smysl.

Částečně zbaví část Prahy emisí

z dieselových motorů, což jako

zástupci Prahy 8 naprosto

vítáme,“ řekl starosta Prahy 8

Ondřej Gros (ODS).

Vybudování trolejové sítě

v existující zástavbě a infrastruktuře není z vícero důvodů

snadnou záležitostí. Proto byly

pro jeho stavbu vybrány jen

nejvytíženější úseky, a to mezi

Palmovkou a stanicí metra

Prosek a mezi terminálem Letňany a OC Čakovice (zhruba

50 procent trasy). DPP počítá

s nasazením speciálního typu

„parciálních trolejbusů“, které ve

zbylých úsecích bez trolejí, kde

není potřebný tak velký výkon,

budou schopné jezdit na baterie

jako plnohodnotné elektrobusy.

Nabíjení pak bude probíhat

přímo během jízdy kdykoliv,

když se vůz na trolej opět napojí.

„Dopravní podnik elektrické

autobusy s trolejovým napájením

testoval na Prosecké ulici už

několik let. Jsme rádi, že jsme

dospěli k finální fázi, kdy bude

dokončena elektrifikace i v dalších úsecích této trati, a máme

radost, že návrat trolejbusů do

Prahy začal právě v Libni,“ doplnil

Tomáš Slabihoudek, radní Prahy 8

pro dopravu (TOP 09 + STAN).

Necelých 15 kilometrů nového vedení, včetně nové trakční

měnírny, dobíjecí stanice v Čakovicích (na Palmovce je již v pro-

vozu) a 18 dobíjecích stání

v garážích Klíčov vybuduje za

283,7 milionu korun sdružení

firem Elektrizace Praha a OHLA

ŽS. Dokončení a zprovoznění

trati je plánováno na letošní

říjen. Pražané tak získají novou,

pravidelnou trolejbusovou linku

po rovných 50 letech.

„V tomto případě jsme se

dokázali z historie poučit a místo rušení tramvajové a trolejbusové dopravy, což se dělo za

minulého režimu nebo občas

ještě děje v některých metropolích i v současnosti, jdeme opačným směrem,“ dodal člen představenstva dopravního podniku

Jan Šurovský.

(tk)



V PROVOZU postupně bude 15 vozidel z produkce SOR Libchavy.

Vozidla TNS 18 dodá tuzemská firma

Vítězem soutěže Dopravního podniku

(DPP) na nové trolejbusy se stala česká

firma SOR Libchavy. DPP vyjde nákup

nových vozidel o 80 milionů korun levněji,

než byl původní předpoklad. Na nové lince

58 bude v pravidelném provozu postupně

jezdit 15 kloubových trolejbusů SOR TNS

18. Praha bude prvním městem v Česku,

kde bude tento typ nasazen.

Konstrukčně stroj TNS 18 vychází z klasického autobusu nové řady SOR NS,

konkrétně NS 18, místo dieselového motoru je však celý poháněn výlučně elektřinou. Elektrickou výzbroj vyrábí v Praze

firma Cegelec. TNS 18 je velmi pokrokově

navržen jako tzv. parciální trolejbus – je

schopný plnohodnotné jízdy s cestujícími

jako elektrobus na baterie i tam, kde není

možné připojit se k troleji. Čistě na baterie

je, dle požadavku DPP, u plně obsazeného

vozu v jakýchkoliv provozních a klimatických podmínkách (plné osvětlení, zapnutá

klimatizace/topení…) garantován dojezd

minimálně 12 kilometrů. „Dynamické

dobíjení“ (mimo garáže a konečné zastávky) pak probíhá přímo za jízdy, jakmile se

vůz na trolej znovu připojí, nebo formou

rekuperace (motor není elektřinou poháněn, ale svým otáčením naopak elektřinu

vyrábí) například při jízdě z kopce.

Trolejbusy TNS 18 jsou 18 750 mm

dlouhé, mají moderní a pohodlný interiér

a každý pojme až 134 cestujících – 41 sedících a 95 stojících. Jsou vybaveny systémem naklápění skříně (tzv. kneeling)

směrem k zastávce pro snížení nástupní

hrany a snadnější nástup, samozřejmostí je

výklopná plošina pro nástup imobilních

cestujících. Mezi další funkce patří například systém automatického počítání cestujících, vnitřní i vnější kamerový systém

a dvě vozidla z flotily dostanou i automatické zařízení pro postřik trolejí proti

námraze. Cena jednoho trolejbusu je

14,549 milionu korun.