8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2022
www.praha8.cz
Doprava
ELEKTRIFIKACE MHD
Trolejbusy se vrací, pojedou
z Palmovky do Čakovic
nnDopravní podnik hl. m. Prahy v lednu slavnostně zahájil
stavbu nové trolejbusové trati Palmovka – Miškovice. Jedná
se finální fázi dlouho připravovaného projektu s názvem
„Elektrifikace autobusové linky 140“, jednoho z projektů
města k ekologicky šetrnější hromadné dopravě.
Pro obyvatele městských částí na
trase linky bude přínosem hlavně
snížení hluku a čistší ovzduší.
Zejména v prudkém a dlouhém
stoupání v Prosecké ulici může
vyšplhat spotřeba plně naloženého běžného kloubového autobusu SOR NB 18, které současnou
linku 140 obsluhují, až k 52 litrům nafty/100 km. Právě proto
bylo v tomto úseku (mezi zastávkami Kundratka a Kellerka)
trolejové vedení postaveno při
příležitosti rozsáhlé rekonstrukce Prosecké ulice. Od té doby zde
trolejbusy jezdily v několika
etapách ve zkušebním provozu
nejprve bez cestujících, následně
na řádné trolejbusové lince 58 až
do února 2021. Testováno bylo
více typů vozidel, efektivita
a přínosy celého projektu se ale
velmi brzy potvrdily. S přípravou
dostavby a zprovoznění celé trati
se začalo již v roce 2018.
„Trať pro trolejbusy z Palmovky přes Prosek a Letňany do
Čakovic je příkladem, kdy má
elektrický pohon opravdu smysl.
Částečně zbaví část Prahy emisí
z dieselových motorů, což jako
zástupci Prahy 8 naprosto
vítáme,“ řekl starosta Prahy 8
Ondřej Gros (ODS).
Vybudování trolejové sítě
v existující zástavbě a infrastruktuře není z vícero důvodů
snadnou záležitostí. Proto byly
pro jeho stavbu vybrány jen
nejvytíženější úseky, a to mezi
Palmovkou a stanicí metra
Prosek a mezi terminálem Letňany a OC Čakovice (zhruba
50 procent trasy). DPP počítá
s nasazením speciálního typu
„parciálních trolejbusů“, které ve
zbylých úsecích bez trolejí, kde
není potřebný tak velký výkon,
budou schopné jezdit na baterie
jako plnohodnotné elektrobusy.
Nabíjení pak bude probíhat
přímo během jízdy kdykoliv,
když se vůz na trolej opět napojí.
„Dopravní podnik elektrické
autobusy s trolejovým napájením
testoval na Prosecké ulici už
několik let. Jsme rádi, že jsme
dospěli k finální fázi, kdy bude
dokončena elektrifikace i v dalších úsecích této trati, a máme
radost, že návrat trolejbusů do
Prahy začal právě v Libni,“ doplnil
Tomáš Slabihoudek, radní Prahy 8
pro dopravu (TOP 09 + STAN).
Necelých 15 kilometrů nového vedení, včetně nové trakční
měnírny, dobíjecí stanice v Čakovicích (na Palmovce je již v pro-
vozu) a 18 dobíjecích stání
v garážích Klíčov vybuduje za
283,7 milionu korun sdružení
firem Elektrizace Praha a OHLA
ŽS. Dokončení a zprovoznění
trati je plánováno na letošní
říjen. Pražané tak získají novou,
pravidelnou trolejbusovou linku
po rovných 50 letech.
„V tomto případě jsme se
dokázali z historie poučit a místo rušení tramvajové a trolejbusové dopravy, což se dělo za
minulého režimu nebo občas
ještě děje v některých metropolích i v současnosti, jdeme opačným směrem,“ dodal člen představenstva dopravního podniku
Jan Šurovský.
(tk)
V PROVOZU postupně bude 15 vozidel z produkce SOR Libchavy.
Vozidla TNS 18 dodá tuzemská firma
Vítězem soutěže Dopravního podniku
(DPP) na nové trolejbusy se stala česká
firma SOR Libchavy. DPP vyjde nákup
nových vozidel o 80 milionů korun levněji,
než byl původní předpoklad. Na nové lince
58 bude v pravidelném provozu postupně
jezdit 15 kloubových trolejbusů SOR TNS
18. Praha bude prvním městem v Česku,
kde bude tento typ nasazen.
Konstrukčně stroj TNS 18 vychází z klasického autobusu nové řady SOR NS,
konkrétně NS 18, místo dieselového motoru je však celý poháněn výlučně elektřinou. Elektrickou výzbroj vyrábí v Praze
firma Cegelec. TNS 18 je velmi pokrokově
navržen jako tzv. parciální trolejbus – je
schopný plnohodnotné jízdy s cestujícími
jako elektrobus na baterie i tam, kde není
možné připojit se k troleji. Čistě na baterie
je, dle požadavku DPP, u plně obsazeného
vozu v jakýchkoliv provozních a klimatických podmínkách (plné osvětlení, zapnutá
klimatizace/topení…) garantován dojezd
minimálně 12 kilometrů. „Dynamické
dobíjení“ (mimo garáže a konečné zastávky) pak probíhá přímo za jízdy, jakmile se
vůz na trolej znovu připojí, nebo formou
rekuperace (motor není elektřinou poháněn, ale svým otáčením naopak elektřinu
vyrábí) například při jízdě z kopce.
Trolejbusy TNS 18 jsou 18 750 mm
dlouhé, mají moderní a pohodlný interiér
a každý pojme až 134 cestujících – 41 sedících a 95 stojících. Jsou vybaveny systémem naklápění skříně (tzv. kneeling)
směrem k zastávce pro snížení nástupní
hrany a snadnější nástup, samozřejmostí je
výklopná plošina pro nástup imobilních
cestujících. Mezi další funkce patří například systém automatického počítání cestujících, vnitřní i vnější kamerový systém
a dvě vozidla z flotily dostanou i automatické zařízení pro postřik trolejí proti
námraze. Cena jednoho trolejbusu je
14,549 milionu korun.