16

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

 březen 2015

školství

VZDĚLÁVACÍ PROJEKTY

O hledání smyslu demokracie

Aktuální situace po teroristických útocích ve

Francii se výrazně vtiskla také do osnov některých vyučovacích hodin na naší škole, které byly

věnovány otázce struktury demokracie. Třída

8. B měla možnost zažít v rámci vyučování zeměpisu a osobnostní a sociální výchovy několik

netradičních workshopů vedených formou diskuzního fóra. Vše pak bylo završeno návštěvou

Centra současného umění DOX, kde jsme absolvovali vzdělávací program „Bourání stereo­ ypů

t

demokracie“ ke stále probíhající výstavě Mody

demokracie. Žáci si nejprve vytvořili myšlenkovou mapu principů demokracie a svoji představu následně konfrontovali s  uměleckými projekty z celého světa. Prostřednictvím skupinové

debaty dospěli k závěru, že demokracie je cestou

ke svobodě – a současně svoboda cestou k demokracii. Postará se o nás, pokud se ovšem umíme starat my o ni.

Tento workshop využíval různorodých strategií argumentace. Své žáky musím ocenit zejména za velmi kultivované prosazování vlastních názorů, jimiž se snažili přesvědčovat své spolužáky.

 Žáci ZŠ



Bohumila

Hrabala při

práci na

projektu

Na počátku jakékoli diskuze o zásadních otázkách svobodné společnosti musejí stát nejen

ideál svobody vyjadřování a  vyznání, ale také

tolerance vůči odlišnostem. Speciální výstava

Journal (Ir)responsable umožnila žákům ujasnit si postoj k myšlenkám a humoru francouzského časopisu Charlie Hebdo. Výběr dvou set

jeho titulních stran dokazuje, že kreslená satira

má místo jedině v demokracii, protože s nadhledem se dá tvořit jedině na svobodě. Smysl demokracie tedy musí objevit každý sám v sobě a návštěva této výstavy nám jej pomáhá hledat… 

Michal Staněk

učitel zeměpisu a OSV na ZŠ Bohumila Hrabala

PRVNÍ TŘÍDY

Pohádkový zápis měl rekordní účast

Základní škola Burešova se může pochlubit pěknou tradicí. Vždy v době zápisu do prvních tříd se

její přízemí mění v pohádkovou říši, v níž děti z pátých tříd, převlečení do kostýmů, vítají budoucí

prvňáčky. „Páťáci“ se své důležité role zhostili na

výbornou i letos, během dvou únorových odpolední. Poté, co uvítali nastávající školáky a pomohli jim vybrat krásně vyzdobený kornout, předali

je paní učitelce, která mezitím s rodiči vyřídila nezbytné písemnosti. A pak nastalo putování za kamarádskými postavičkami z různých pohádek.

Poslední tréma z příchozích dětí většinou spadla hned u Hloupého Honzy, který jim vysvětlil, jak

je důležité, aby se dobře učily a neskončily jako

on za pecí. Na cestu jim pak dal velkou a voňavou

buchtu. Schopnosti budoucích prvňáčků postupně prověřovali Popelka, Pyšná princezna, Červená karkulka, Sněhurka, Kočičáci, Krtek, Jeníček

s Mařenkou a ježibabou u perníkové chaloupky,

Šípková Růženka i babička s dědečkem z pohádky o Budulínkovi. V každé pohádce čekala na děti

po splnění úkolu malá pozornost, kterou si mohly přidat do svého kornoutu. V poslední místnosti děti přivítali král s královnou, kteří jim předali

pamětní list a  korunovali předškoláky na „prv-

 Karkulka...

...a Ježibaba u zápisu v ZŠ Burešova

ňáky – čekatele“. Nutno dodat, že práci rozhodně

neměli jednoduchou, protože dětí letos dorazilo

rekordních 215. Vše ale proběhlo díky pečlivé přípravě, nasazení všech učitelek i zmíněných „páťáků“ bez zbytečné nervozity a v příjemné atmosféře. Děti a jejich rodiče odcházeli s úsměvem a plni

pěkných dojmů.

„Zájem o zápis dětí do naší školy nás moc potěšil a vnímáme ho jako ocenění dlouhodobé práce našich učitelů,“ řekl ředitel školy Ivo Mlejnecký. Vede to ale bohužel podle jeho slov k tomu, že

se na všechny nedostane a děti s bydlištěm mimo

Prahu 8 nebudou nejspíš moci být přijaty. Rozhodování o přijetí navíc komplikuje to, že mnozí rodiče svoje děti přihlašují na více škol současně, takže

vedení školy nyní musí složitě zjišťovat, na kterou

školu budoucí prvňáčci skutečně nastoupí.

Ti, kteří se budou za půl roku hlásit v ZŠ Burešova, se mají na co těšit. A jak zejména my dospělí dobře víme, půlrok rychle uteče, z čekatelů budou opravdoví školáci, páťáci už budou na

druhém stupni a všichni se budou každý den potkávat na chodbách společné školy.

dp, mb

Na shledanou 1. září... 