 březen 2015 

www.praha8.cz

Měsíčník Městské části Praha 8

13

fórum

ČSSD

KSČM

Odmítnutí dotací

může zabránit

plýtvání

Dotace

nejsou všelék

Zastupitelé na svém prosincovém jednání odmítli uzavřít smlouvu o poskytnutí dotace na zateplení pěti objektů ve správě naší městské části.

Přestože se toto může zdát jako neracionální krok, opak je pravdou. Jakékoli dotace, ty „evropské“ nevyjímaje,

jsou poskytovány za přísných podmínek a většinou je vyžadováno spolufinancování z vlastních zdrojů příjemce. Všechny odmítnuté projekty

obsahovaly navíc velké množství tzv.

nezpůsobilých výdajů, tj. takových výdajů, které nebudou kryty dotací, ale

stoprocentně by byly hrazeny z prostředků městské části. V těchto konkrétních případech by dotace pokryla zhruba 40 procent investice, zbytek

by musela městská část hradit ze svého. Vzhledem ke skrytému dluhu zděděnému po vládě ODS a TOP 09 si

Praha 8 nemohla dovolit takové finanční dobrodružství.

Ještě komplikovanější situace nastala s rekonstrukcí kulturního domu

Ládví. Rada v lednu rozhodla, že neuzavře smlouvu s vybraným dodavatelem. Problémem nebyly vysoké nezpůsobilé výdaje přesahující

30 milionů korun. Největším zádrhelem se ukázal být výběr dodavatele

ještě za předchozího vedení radnice,

který nebyl proveden transparentním způsobem, jak ukládá zákon

o veřejných zakázkách. Zákon předepisuje komisionální otevírání obálek hned po ukončení lhůty pro jejich

příjem. To se však nestalo, a několikahodinové mezidobí by mohl poskytovatel dotace vyhodnotit právě

jako porušení zásady transparentnosti, za které hrozí mnohamilionová sankce. Uzavření smlouvy s dodavatelem za takových okolností by

bylo velmi odvážné a vystavilo by

obecní pokladnu riziku vysoké pokuty při nejbližší kontrole. 

Petr Kostroun

člen Komise pro vnější

vztahy a turistický

ruch Rady MČ Praha 8

za ČSSD

Zateplovat školky či kulturní zařízení, a to i přes lákavou nabídku evropských dotací, nelze bezhlavě.

Tedy pokud dotační tituly netvoří nosnou část financování celého

projektu. Tvoří-li dotace minimální část celých nákladů, které následně musí dofinancovat Úřad Městské

části, je tento stav – i s přihlédnutím

k finanční náročnosti zděděné výstavby Centra Palmovka – nepřijatelný. Rovněž i v případě, kdy je počet objektů, které plánovalo v roce

2015 zateplit minulé vedení radnice, příliš velký. Nové vedení radnice

projekty vždy, s péčí řádného hospodáře, detailně rozvažuje. To jistě

nikoho nepřekvapí. Ne vše, co se na

první pohled jeví jako výhodné, výhodným nakonec je.

Současné vedení radnice si musí

pečlivě rozmýšlet, jak s financemi,

které jí při zděděné nutnosti financovat stavbu Centra Palmovka ještě zbyly, naloží. I laikovi je zjevné,

že to na nějaké velké vyskakování opravdu nevypadá. Radnice by

opravdu neměla žít na dluh. Případné zadlužení musí být krátkodobé, vždy pečlivě uvážené a kalkulací podložené.

Zadavatelé dnešní otázky

z TOP 09 by si měli uvědomit, že

zdravé finance musí být prioritou.

Že ani dotace nejsou všelékem. Pokud investor jejich podmínky nesplní, musí celou dotaci vrátit. TOP 09

je přece stranou podnikatelů a podnikatel se vždy musí zuby nehty bránit, aby se jeho firma nedostala do

červených čísel. Nezvládnutí zadluženosti jej může fatálně stáhnout ke

dnu. Radnice musí být zodpovědná

všem občanům Prahy 8. Proto bude

jednat s rozvahou a každé vydání

pečlivě uváží. 

Michal Dunovský

člen OV KSČM v Praze 8

Osmička sobě,

KDU-ČSL a nezávislí

Nová rada

riskuje miliony

a zchátralé Ládví

Nová rada se pustila do riskantní akce

– zrušením tendru na rekonstrukci KD Ládví hrozí městské části soudní spor s firmou Dereza a pokuta od

Antimonopolního úřadu. Navíc občané Ládví budou naštvaní, že kulturní

dům zůstane skanzenem 70. let (tento dojem umocňuje roky chátrající

fontána a zpackaná monstrózní stanice metra). Risk může nové radě vyjít

jen v případě, že se jí podaří opět získat dotaci na rekonstrukci, která by

kvalitativně i cenově předčila návrh

vybraný minulou radou. Ta chtěla do

rekonstrukce investovat přes 40 milionů, dotace pak měla pokrýt dalších

16 milionů, celkem by tedy rekonstrukce stála přes 56 milionů korun.

Roční úspora na energiích byla odhadována na asi 930 tisíc. Návratnost investice by tak byla více než 60 let, respektive 40 let (po odečtení dotace).

Minulá rada bohužel též často přehlížela estetickou hodnotu budov (na

zastupitelstvu v květnu 2014 tehdejší místostarostka Ludková vyzdvihovala, že hledí na účel staveb, estetická hodnota je vedlejší). Estetika

stavby však není zbytečností, kterou

si 26 let po revoluci nemůžeme dovolit. Kulturní dům bude po následující desetiletí ovlivňovat atmosféru Ládví, a tak by měl své okolí zkulturnit

nejen svým obsahem, ale i vzhledem.

Pokud se tedy nové radě podaří opět

získat dotaci a Ládví zkrášlit za střízlivější cenu, pak budeme moci toto rozhodnutí hodnotit pozitivně. Bohužel

je však velmi pravděpodobná druhá

možnost: KD Ládví bude dál chátrat

a my prohrajeme miliony v soudních

sporech. Zveme vás na debatu o Lád­

ví 10. března od 18.00 hodin v Tiché

kavárně. Více informací naleznete na

www.osmicka-sobe.cz. 

Vlaďka Vojtíšková

zastupitelka

MČ Praha 8

za sdružení Osmička sobě

Strana zelených

Investiční

záměry musí být

hospodárné

Nezpochybňujeme vhodnost čerpání evropských dotací na zateplování

školek. Kámen úrazu je jinde: projekty připravené minulým vedením

radnice, následně neschválené, byly

neekonomické.

Dotace na zateplování školek mohou pokrývat cca 50 procent celkových nákladů projektu. Projekty plánované minulou radou obsahovaly

vysoké neuznatelné náklady, a kvůli nim se pokrytí dotací u školek snížilo na třetinu. Městská část by musela dofinancovat cca 80 mil. korun

z vlastních zdrojů. Dotace u projektu KD Ládví byla ještě nižší, pokrývala čtvrtinu nákladů, úsporou

energií by se investice vrátila za 45

let. Životnost těchto investic je však

pouze kolem třiceti let.

V minulých dvou volebních obdobích měla samospráva k dispozici peníze z rozsáhlé privatizace

bytového fondu. Tyto peníze byly

zčásti využity na chod úřadu (běžné příjmy městské části nestačily na

pokrytí provozních výdajů), částečně na investiční záměry. Po celou

dobu bylo zřetelné, že politici nedbají na úspory těchto peněz, jak při

dimenzování výdajů na provoz, tak

při plánování investic.

Zateplování budov je užitečné nejen snížením spotřeby energie z hlediska ochrany životního prostředí,

ale také jako možnost dlouhodobého snížení výdajů. I při zateplování

budov je však potřeba dbát na efektivní vynakládání finančních prostředků. Peníze z privatizace jsou

již prakticky utracené, nyní je potřeba vážit každou korunu. Pokud bychom vydali příliš velké prostředky

na tyto investiční akce, nezbylo by

již na jiné. A to by byla škoda. 

Eliška Vejchodská

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených