14

Měsíčník Městské části Praha 8

 březen 2015

www.praha8.cz

téma

DOPRAVA

Diskuze o MHD čeká druhé kolo

V souvislosti s prodloužením trasy metra A do Motola dojde pouze k nezbytně nutné úpravě linek

MHD. Velké změny, navržené Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID), se tak

prozatím odkládají. ROPID by měl

totiž podle pražského magistrátu

podstatně více zohlednit připomínky městských částí. „K 6. dubnu proto proběhne pouze taková úprava linek MHD, která je nezbytně nutná,

aby byly splněny podmínky související s financováním stavby metra A

z evropských dotací a aby nedocházelo k dublování dopravy v lokalitách kolem nových stanic metra,“ ubezpečil náměstek primátorky

a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Pražská Městská hromadná doprava letos oslavuje 140. narozeniny a k tomuto jubileu si nadělila prodloužení trasy metra A do

stanice Nemocnice Motol. ROPID

v návaznosti na to v polovině ledna zveřejnil pracovní návrh změn

linek Pražské integrované dopravy. „Materiál, který konzultujeme

s městskými částmi, je stále pracovní a my počítáme, že se po těchto

jednáních může ještě měnit,“ prohlásil 15. ledna Pavel Procházka ze

společnosti ROPID a dodal: „Zatím

se domlouváme s městskými částmi

na systému změny a budou nás zajímat jejich názory a podněty.“

Návrh ale vyvolal bouřlivější debatu, než si ROPID představoval, a při-

140 let Městské

hromadné

dopravy

2

 3. září 1875

byl zahájen provoz

koněspřežné tramvaje

a vznikla tak pražská MHD.

3

 1. května 1891

se rozjela lanová dráha na

Letnou.

1

 8. července 1891

 Z historie: pražská tramvaj z 50. let minulého století

pomínek prý přišlo více než tři tisíce.

Vedení Hlavního města Prahy, které

je zřizovatelem firmy ROPID, proto

rozhodlo, že návrh změn bude přepracován a na začátku dubna budou realizovány jen nejnutnější změny povrchové dopravy v okolí nových

stanic metra. Ostatní navržené změny a připomínky městských částí budou dále diskutovány s odbornou

i širokou veřejností včetně provozních zaměstnanců dopravců.

„Přestože oceňuji rychlost, se

kterou ROPID velkou část připomínek pozitivně vyřešil a zapracoval, shledal jsem oprávněnost

dalších mnoha připomínek, které zohledněny nejsou,“ zdůvodnil pražský radní pro dopravu Petr

Dolínek, proč návrh na zásadní

změny v pražské MHD nepodpořil

a 12. února vrátil k přepracování.

 Zkušební jízda na novém úseku metra A

Řekl zároveň, že trvá na tom, aby

změny byly v souladu s požadavky městských částí a především ku

prospěchu Pražanů. „Chceme napravit to, co se nepovedlo při revizi

pražské hromadné dopravy v roce

2012, a v současném návrhu některé zásadní změny zapracovány nevidím,“ uvedl Dolínek.

Připomínky občanů Prahy 8

Občané Prahy 8 zaslali po zveřejnění plánů společnosti ROPID na

radnici zhruba stovku připomínek

a podnětů. Tým pracovníků pod vedením radního pro dopravu Prahy 8

Karla Šaška je zapracoval do sumarizující tabulky, ze které vyplynulo

hned několik zásadních potřeb občanů.

Obavy panují z navrhovaného

omezení autobusové linky 200,

která jezdí pravidelně mezi zastávkami Kobylisy a Sídliště Bohnice.

Občané také zdůraznili nutnost ponechat stávající rozsah přepravní

kapacity zajišťované autobusy 183

a 136, které pravidelně projíždějí

takřka celou severní částí Prahy 8.

V oblasti tramvajové dopravy

jsou neproblematičtější linky 3 a 8.

„Občané kritizovali navrhované

snížení přepravní kapacity jednotlivých linek související s některými

navrhovanými změnami tras a prodloužením intervalů,“ vysvětlil radní pro dopravu Karel Šašek s tím, že

jednotlivé připomínky občanů byly

byla uvedena do provozu

první pražská (a současně

česká) elektrická dráha.

 7. března 1908

byl zahájen pokusný provoz

prvních pražských autobusů.

2

 1. června 1925

odstartoval pravidelný provoz

autobusů v pražské MHD.

 28. srpna 1936

začaly přepravovat pražské

cestující první tři trolejbusy.

7

 . ledna 1966

byla slavnostně zahájena

výstavba podpovrchové

tramvaje, později metra,

v Opletalově ulici.

9

 . května 1974

se rozjelo pražské metro.

www.mhd140.cz

zařazeny do osmnácti hlavních oblastí, které jsou nyní projednávány se společností ROPID. „Chtěli

bychom naše občany požádat, aby

nám dál posílali své podněty a připomínky. Budeme tak dobře připraveni na další jednání,“ dodal Karel

Šašek.

Přehled připomínek občanů

naší městské části naleznete na

www.praha8.cz v sekci Aktuality.

Priority Prahy 8

Mezi klíčové priority Městské části

Praha 8, prosazované při vyjednávání s firmou ROPID, patří zejména

zachování stávajícího rozsahu autobusové linky 200, u které by navíc mělo podle naší radnice dojít ke