14
Měsíčník Městské části Praha 8
březen 2015
www.praha8.cz
téma
DOPRAVA
Diskuze o MHD čeká druhé kolo
V souvislosti s prodloužením trasy metra A do Motola dojde pouze k nezbytně nutné úpravě linek
MHD. Velké změny, navržené Regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy (ROPID), se tak
prozatím odkládají. ROPID by měl
totiž podle pražského magistrátu
podstatně více zohlednit připomínky městských částí. „K 6. dubnu proto proběhne pouze taková úprava linek MHD, která je nezbytně nutná,
aby byly splněny podmínky související s financováním stavby metra A
z evropských dotací a aby nedocházelo k dublování dopravy v lokalitách kolem nových stanic metra,“ ubezpečil náměstek primátorky
a radní pro dopravu Petr Dolínek.
Pražská Městská hromadná doprava letos oslavuje 140. narozeniny a k tomuto jubileu si nadělila prodloužení trasy metra A do
stanice Nemocnice Motol. ROPID
v návaznosti na to v polovině ledna zveřejnil pracovní návrh změn
linek Pražské integrované dopravy. „Materiál, který konzultujeme
s městskými částmi, je stále pracovní a my počítáme, že se po těchto
jednáních může ještě měnit,“ prohlásil 15. ledna Pavel Procházka ze
společnosti ROPID a dodal: „Zatím
se domlouváme s městskými částmi
na systému změny a budou nás zajímat jejich názory a podněty.“
Návrh ale vyvolal bouřlivější debatu, než si ROPID představoval, a při-
140 let Městské
hromadné
dopravy
2
3. září 1875
byl zahájen provoz
koněspřežné tramvaje
a vznikla tak pražská MHD.
3
1. května 1891
se rozjela lanová dráha na
Letnou.
1
8. července 1891
Z historie: pražská tramvaj z 50. let minulého století
pomínek prý přišlo více než tři tisíce.
Vedení Hlavního města Prahy, které
je zřizovatelem firmy ROPID, proto
rozhodlo, že návrh změn bude přepracován a na začátku dubna budou realizovány jen nejnutnější změny povrchové dopravy v okolí nových
stanic metra. Ostatní navržené změny a připomínky městských částí budou dále diskutovány s odbornou
i širokou veřejností včetně provozních zaměstnanců dopravců.
„Přestože oceňuji rychlost, se
kterou ROPID velkou část připomínek pozitivně vyřešil a zapracoval, shledal jsem oprávněnost
dalších mnoha připomínek, které zohledněny nejsou,“ zdůvodnil pražský radní pro dopravu Petr
Dolínek, proč návrh na zásadní
změny v pražské MHD nepodpořil
a 12. února vrátil k přepracování.
Zkušební jízda na novém úseku metra A
Řekl zároveň, že trvá na tom, aby
změny byly v souladu s požadavky městských částí a především ku
prospěchu Pražanů. „Chceme napravit to, co se nepovedlo při revizi
pražské hromadné dopravy v roce
2012, a v současném návrhu některé zásadní změny zapracovány nevidím,“ uvedl Dolínek.
Připomínky občanů Prahy 8
Občané Prahy 8 zaslali po zveřejnění plánů společnosti ROPID na
radnici zhruba stovku připomínek
a podnětů. Tým pracovníků pod vedením radního pro dopravu Prahy 8
Karla Šaška je zapracoval do sumarizující tabulky, ze které vyplynulo
hned několik zásadních potřeb občanů.
Obavy panují z navrhovaného
omezení autobusové linky 200,
která jezdí pravidelně mezi zastávkami Kobylisy a Sídliště Bohnice.
Občané také zdůraznili nutnost ponechat stávající rozsah přepravní
kapacity zajišťované autobusy 183
a 136, které pravidelně projíždějí
takřka celou severní částí Prahy 8.
V oblasti tramvajové dopravy
jsou neproblematičtější linky 3 a 8.
„Občané kritizovali navrhované
snížení přepravní kapacity jednotlivých linek související s některými
navrhovanými změnami tras a prodloužením intervalů,“ vysvětlil radní pro dopravu Karel Šašek s tím, že
jednotlivé připomínky občanů byly
byla uvedena do provozu
první pražská (a současně
česká) elektrická dráha.
7. března 1908
byl zahájen pokusný provoz
prvních pražských autobusů.
2
1. června 1925
odstartoval pravidelný provoz
autobusů v pražské MHD.
28. srpna 1936
začaly přepravovat pražské
cestující první tři trolejbusy.
7
. ledna 1966
byla slavnostně zahájena
výstavba podpovrchové
tramvaje, později metra,
v Opletalově ulici.
9
. května 1974
se rozjelo pražské metro.
www.mhd140.cz
zařazeny do osmnácti hlavních oblastí, které jsou nyní projednávány se společností ROPID. „Chtěli
bychom naše občany požádat, aby
nám dál posílali své podněty a připomínky. Budeme tak dobře připraveni na další jednání,“ dodal Karel
Šašek.
Přehled připomínek občanů
naší městské části naleznete na
www.praha8.cz v sekci Aktuality.
Priority Prahy 8
Mezi klíčové priority Městské části
Praha 8, prosazované při vyjednávání s firmou ROPID, patří zejména
zachování stávajícího rozsahu autobusové linky 200, u které by navíc mělo podle naší radnice dojít ke