březeN 2014
Osmička
15
měsíčník Městské části Praha 8
Fórum
aci v osmém městském obvodu?
Tranzit a živelné parkování – největší problémy nejen Prahy 8
Opravené chodníky, bezpečnější přechody či křižovatky, úpravy ve prospěch cyklistů. To jsou
některá opatření dokumentující snahu radnice
o zlepšení dopravy. Ta ve spolupráci s občany
řeší problémy, na které má prostředky. Největší
z nich, navíc se vzrůstající tendencí – tranzitní
doprava a živelné parkování jsou však nejúčinněji řešitelné jedině ve spolupráci s magistrátem.
Každý občan Prahy 8 se s jejich dopady setkává často. Vždyť Prahou 8 projede denně více jak
90 tisíc vozidel. Situace je obdobná téměř v celé
metropoli. Musíme se tedy bohužel smířit s tím,
že pokud nebude pohyb vozidel centrálně regulován, Pražané budou stále častěji těmito jevy
ohrožováni. Tranzitní doprava a živelné parkování jsou dva odlišné celky, které však mají stejného původce i řešení. Tranzit vytváří permanentní
Michal Švarc
zástupce starosty
MČ Praha 8 za TOP 09
hluk, znečišťuje ovzduší a způsobuje nebezpečné
situace pro pěší a cyklisty. Parkování nám komplikuje základní dopravní obslužnost prakticky
v celé městské části.
Lze se účinně bránit? Částečným řešením tranzitu může být otevření tunelu Blanka. Ta však
bude vnímána jako součást vnějšího okruhu,
přibudou auta, která do Prahy nemíří. Díky iniciativě Prahy 8 vznikne ještě letos návrh pokračování Blanky, ale nedostatek financí další stavbu
neumožní. Parkování pak pomohou celopražské
zóny, které se po létech snahy konečně začínají
realizovat v podobě námi navržené. Měly by vyřešit dnešní katastrofální situaci, kdy najít místo
pro parkování vozu u bydliště je stále obtížnější.
Toto řešení bude jistě účinné.
Z mého pohledu, i dle vzoru ze zahraničí, je
jedinou šancí mýtné či ekologické známky, zpoplatňující vjezd do metropole. Pomůže jistě i dokončený Pražský okruh a dostatečné množství
parkovacích míst na kraji města. Obě stavby by
však Praha platit neměla, měly by být na úkor
středočeského a celorepublikového rozpočtu.
Za stávající situace dát zelenou trolejbusům do Bohnic
Dopravní situace vzhledem k poloze Prahy 8 je
velmi specifická a přímo závislá na existenci obchvatu města. Absence městského okruhu de
facto dopravní situaci v našem obvodě paralyzuje
v setrvalém stavu.
Jen uvedu pár příkladů, kdy by byl okruh
funkční. Celé Kobylisy, Libeň, Invalidovna a část
Karlína, jež jsou dnes tranzitními čtvrtěmi, by
byly přístupny jen vozidlům do šesti tun. Skončily by nekonečné problémy v Holešovičkách,
Argentinské a na Rohanském nábřeží a v okolí
Palmovky.
Bohužel, dle dnešní legislativy může kdejaké
sdružení u soudu případnou stavbu napadat téměř do nekonečna. Zejména dlouholetý starosta
Suchdola Martin Hejl po 20 let nedělá nic jiného.
Také jsem se dozvěděl, že v Drahaňském údolí žijí vzácné ploštice a stavba vysokého mostu
Luděk Hoznauer
místopředseda
Volby pro Prahu 8
by je rušila. Ještě bych si dovolil podotknout, že
pro Prahu 8 a celou Prahu je nejvýhodnější jižní
varianta (J).
V roce 2004 se sešli zástupci pro dopravu všech
městských částí a náměstek hejtmana Středočeského kraje a všichni variantu J podpořili.
Doplním, že varianta S, kterou preferují staros-
tové Suchdola a Březiněvsi spolu s jejich spolky,
byla navržena, až když byl výběr trasy ukončen
a jednalo by se o nikoli městský, ale středočeský
okruh. Ten by byl Praze k ničemu, neboť by se
výrazně zvýšily kilometry a čas k jeho využití.
Za stávající situace bych podporoval nahrazení
autobusové dopravy Kobylisy–Bohnice trolejbusy. Řešení je to velice nákladné, ale také vysoce
ekologické a bezhlučné.
O parkovacích zónách už bylo řečeno mnohé.
Jsem velkým zastáncem větších pravomocí městských částí na úkor magistrátu. Ale zde výjimka
potvrzuje pravidlo. Toto musí udělat magistrát
jednotně pro všechny a za stejných podmínek,
jinak to nemůže fungovat.
Zónu 30 v Karlíně považuji za velice nešťastnou a nekoncepční. Zpomalovací prahy už jsem
nepochopil vůbec. Věřím, že to nebude napořád.
Zelení: Trolejbusy, tramvaje a vlaky mají budoucnost i na osmičce
Doprava je rozsáhlé téma, proto priority Strany
zelených uvedu v bodech. Více najdete v našich
tiskových zprávách, na webu, nebo spolu můžeme pohovořit na čísle 602 807 082. K nadějím
pražské dopravy patří zejména tiché a ekologické trolejbusy.
Metro? Vynechání bohnického sídliště ze sítě
podzemní dráhy bylo hloupou a tragickou chybou. Dnes už to nelze napravit, což je způsobeno mimojiné nesmyslnou investiční politikou magistrátu, zbytečným metrem do Motola
a předraženou Blankou.
Tramvaj? Mělo by dojít k propojení Kobyliského náměstí s Prahou 6 ulicí K Pazderkám. Tato
spojka by zjednodušila dopravu též studentům
zemědělské univerzity, architektury nebo Vysoké školy chemicko-technologické. Nezbytné jsou
rekonstrukce všech tratí v Praze 8 tak, aby se
2014_03_Osmicka 56.indd 15
Petr Vilgus
předseda klubu opoziční
Strany zelených
snížila jejich hlučnost a prašnost. Pomohlo by
zatravnění kolejí uložených ve štěrku – například pod Bulovkou.
Trolejbusy? Velké téma voleb a jednoznačná
priorita zelených. Tento druh dopravy byl zrušen
v roce 1972, tedy před více jak 40 lety. Zřízení trolejbusové linky je levnější než u tramvají
a i údržba je úspornější. Vozidla jsou mimořádně
tichá a neznečišťují ovzduší. Trolejbus by mohl
zajíždět třeba do bohnického sídliště nebo na
Střížkov.
Vlak? SZ podporuje výstavbu zastávek v Karlíně a U Kříže a další zapojování železnice do
systému veřejné dopravy v Praze.
Automobily? Zelení upřednostňují celopražskou parkovací zónu, která zvýhodní Pražany.
Návštěvníci mají cestovat MHD nebo využít parkoviště na přestupech na hranicích města. Nesouhlasíme s výstavbou tzv. Blanky 2, tedy dálničního průtahu dolní Libní, který by toto území
nenávratně devastoval. Podporujeme rychlé a trvalé řešení pro Holešovičky i vzdálenější variantu
vnějšího obchvatu města. Kamiony z celé Evropy
by na severu neměly ničit život lidí tak, jako se to
děje u Jižní spojky nebo na Spořilově.
2/28/2014 9:46:50 AM