březeN 2014

Osmička

15

měsíčník Městské části Praha 8

Fórum

aci v osmém městském obvodu?

Tranzit a živelné parkování – největší problémy nejen Prahy 8

Opravené chodníky, bezpečnější přechody či křižovatky, úpravy ve prospěch cyklistů. To jsou

některá opatření dokumentující snahu radnice

o zlepšení dopravy. Ta ve spolupráci s občany

řeší problémy, na které má prostředky. Největší

z nich, navíc se vzrůstající tendencí – tranzitní

doprava a živelné parkování jsou však nejúčinněji řešitelné jedině ve spolupráci s magistrátem.

Každý občan Prahy 8 se s jejich dopady setkává často. Vždyť Prahou 8 projede denně více jak

90 tisíc vozidel. Situace je obdobná téměř v celé

metropoli. Musíme se tedy bohužel smířit s tím,

že pokud nebude pohyb vozidel centrálně regulován, Pražané budou stále častěji těmito jevy

ohrožováni. Tranzitní doprava a živelné parkování jsou dva odlišné celky, které však mají stejného původce i řešení. Tranzit vytváří permanentní

Michal Švarc

zástupce starosty

MČ Praha 8 za TOP 09

hluk, znečišťuje ovzduší a způsobuje nebezpečné

situace pro pěší a cyklisty. Parkování nám komplikuje základní dopravní obslužnost prakticky

v celé městské části.

Lze se účinně bránit? Částečným řešením tranzitu může být otevření tunelu Blanka. Ta však

bude vnímána jako součást vnějšího okruhu,

přibudou auta, která do Prahy nemíří. Díky iniciativě Prahy 8 vznikne ještě letos návrh pokračování Blanky, ale nedostatek financí další stavbu

neumožní. Parkování pak pomohou celopražské

zóny, které se po létech snahy konečně začínají

realizovat v podobě námi navržené. Měly by vyřešit dnešní katastrofální situaci, kdy najít místo

pro parkování vozu u bydliště je stále obtížnější.

Toto řešení bude jistě účinné.

Z mého pohledu, i dle vzoru ze zahraničí, je

jedinou šancí mýtné či ekologické známky, zpoplatňující vjezd do metropole. Pomůže jistě i dokončený Pražský okruh a dostatečné množství

parkovacích míst na kraji města. Obě stavby by

však Praha platit neměla, měly by být na úkor

středočeského a celorepublikového rozpočtu.

Za stávající situace dát zelenou trolejbusům do Bohnic

Dopravní situace vzhledem k poloze Prahy 8 je

velmi specifická a přímo závislá na existenci obchvatu města. Absence městského okruhu de

facto dopravní situaci v našem obvodě paralyzuje

v setrvalém stavu.

Jen uvedu pár příkladů, kdy by byl okruh

funkční. Celé Kobylisy, Libeň, Invalidovna a část

Karlína, jež jsou dnes tranzitními čtvrtěmi, by

byly přístupny jen vozidlům do šesti tun. Skončily by nekonečné problémy v Holešovičkách,

Argentinské a na Rohanském nábřeží a v okolí

Palmovky.

Bohužel, dle dnešní legislativy může kdejaké

sdružení u soudu případnou stavbu napadat téměř do nekonečna. Zejména dlouholetý starosta

Suchdola Martin Hejl po 20 let nedělá nic jiného.

Také jsem se dozvěděl, že v Drahaňském údolí žijí vzácné ploštice a stavba vysokého mostu

Luděk Hoznauer

místopředseda

Volby pro Prahu 8

by je rušila. Ještě bych si dovolil podotknout, že

pro Prahu 8 a celou Prahu je nejvýhodnější jižní

varianta (J).

V roce 2004 se sešli zástupci pro dopravu všech

městských částí a náměstek hejtmana Středočeského kraje a všichni variantu J podpořili.

Doplním, že varianta S, kterou preferují staros-

tové Suchdola a Březiněvsi spolu s jejich spolky,

byla navržena, až když byl výběr trasy ukončen

a jednalo by se o nikoli městský, ale středočeský

okruh. Ten by byl Praze k ničemu, neboť by se

výrazně zvýšily kilometry a čas k jeho využití.

Za stávající situace bych podporoval nahrazení

autobusové dopravy Kobylisy–Bohnice trolejbusy. Řešení je to velice nákladné, ale také vysoce

ekologické a bezhlučné.

O parkovacích zónách už bylo řečeno mnohé.

Jsem velkým zastáncem větších pravomocí městských částí na úkor magistrátu. Ale zde výjimka

potvrzuje pravidlo. Toto musí udělat magistrát

jednotně pro všechny a za stejných podmínek,

jinak to nemůže fungovat.

Zónu 30 v Karlíně považuji za velice nešťastnou a nekoncepční. Zpomalovací prahy už jsem

nepochopil vůbec. Věřím, že to nebude napořád.

Zelení: Trolejbusy, tramvaje a vlaky mají budoucnost i na osmičce

Doprava je rozsáhlé téma, proto priority Strany

zelených uvedu v bodech. Více najdete v našich

tiskových zprávách, na webu, nebo spolu můžeme pohovořit na čísle 602 807 082. K nadějím

pražské dopravy patří zejména tiché a ekologické trolejbusy.

Metro? Vynechání bohnického sídliště ze sítě

podzemní dráhy bylo hloupou a tragickou chybou. Dnes už to nelze napravit, což je způsobeno mimojiné nesmyslnou investiční politikou magistrátu, zbytečným metrem do Motola

a předraženou Blankou.

Tramvaj? Mělo by dojít k propojení Kobyliského náměstí s Prahou 6 ulicí K Pazderkám. Tato

spojka by zjednodušila dopravu též studentům

zemědělské univerzity, architektury nebo Vysoké školy chemicko-technologické. Nezbytné jsou

rekonstrukce všech tratí v Praze 8 tak, aby se

2014_03_Osmicka 56.indd 15

Petr Vilgus

předseda klubu opoziční

Strany zelených

snížila jejich hlučnost a prašnost. Pomohlo by

zatravnění kolejí uložených ve štěrku – například pod Bulovkou.

Trolejbusy? Velké téma voleb a jednoznačná

priorita zelených. Tento druh dopravy byl zrušen

v roce 1972, tedy před více jak 40 lety. Zřízení trolejbusové linky je levnější než u tramvají

a i údržba je úspornější. Vozidla jsou mimořádně

tichá a neznečišťují ovzduší. Trolejbus by mohl

zajíždět třeba do bohnického sídliště nebo na

Střížkov.

Vlak? SZ podporuje výstavbu zastávek v Karlíně a U Kříže a další zapojování železnice do

systému veřejné dopravy v Praze.

Automobily? Zelení upřednostňují celopražskou parkovací zónu, která zvýhodní Pražany.

Návštěvníci mají cestovat MHD nebo využít parkoviště na přestupech na hranicích města. Nesouhlasíme s výstavbou tzv. Blanky 2, tedy dálničního průtahu dolní Libní, který by toto území

nenávratně devastoval. Podporujeme rychlé a trvalé řešení pro Holešovičky i vzdálenější variantu

vnějšího obchvatu města. Kamiony z celé Evropy

by na severu neměly ničit život lidí tak, jako se to

děje u Jižní spojky nebo na Spořilově.

2/28/2014 9:46:50 AM