` leden 2016

www.praha8.cz

17

MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8

HISTORIE

ZMIZELÁ HROMADNÁ DOPRAVA

Trolejbusy brázdily Prahu 8 jen 13 let

V Praze se první trolejbusy objevily

v roce 1936, kdy byla 29. srpna otevřena linka ze Střešovic přes

Hanspaulku ke kostelu svatého

Matěje. Trolejbusy se osvědčily,

a tak byly rychle budovány nové

provozy po celé republice.

Vrchol v roce 1959

V padesátých letech minulého století již trolejbusy jezdily v šestnácti

městech bývalého Československa.

Vrcholu dosáhla pražská trolejbusová síť v roce 1959, kdy bylo v provozu 12 linek, a vozový park měl 179

vozidel jezdících po 57 km tratí.

Na tratích jezdily především

vozy typu Tatra T 400 s kapacitou

80 cestujících, třemi nápravami,

dvěma motory o celkovém výkonu

120 kW a maximální rychlostí

50 km/h.

Ve většině trolejbusů existoval

dvouslužný provoz, který zajišťoval

řidič a průvodčí prodávající jízdenky. Po zavedení pevných stanovišť

pro průvodčí byly k nástupu do

vozu určeny pouze zadní dveře

v jejich blízkosti. Jízdenka stála

60 haléřů, děti a vojáci platili polovinu. Zvýhodněná týdenní jízdenka

vyšla cestující na šest korun československých (dále jen Kčs). Pro

srovnání: průměrná měsíční mzda

činila v roce 1960 1 303 Kčs, lahvové desetistupňové pivo stálo

1,40 Kčs, rohlík 30 haléřů.

Jezdilo se až do Čakovic

Na silnicích Prahy 8 se trolejbusy

objevily poprvé 24. srpna 1952, kdy

byla zprovozněna linka č. 58 na tra-

` Nástupní zastávka U Kříže v Hejtmánkově ulici.

se Libeň–Prosek–Letňany–Čakovice. Projížděla ulicemi Hejtmánkova, Prosecká, Rudé armády (dnešní

Zenklova), Nad Krocínkou, Letňanská, Beranových, K Avii, Kostelecká

a Za Avií a měřila 6,132 km. Sloužila především k obsluze velkých

podniků jako Aero, Rudý Letov

a Avia a byla to jedna ze dvou linek

vedoucích za hranice tehdejší Prahy

(tou další byla trať do Chuchle).

Vozovna byla v Libni

Nejdříve byla ovšem vybudována

jednostopá manipulační trať

z Krejcárku do Libně k nové vozovně trolejbusů vzniklé v lednu 1952

přestavbou z tramvajové vozovny

v Rustonce v ulici Švábky. Od vo-

zovny dále vedla manipulační trať

severním směrem ulicemi Voctářovou a Rudé armády k zastávce

U Kříže v Hejtmánkově ulici, kde

byla nástupní zastávka linky č. 58.

Ta cestující přepravovala celých

13 let a k definitivnímu přerušení

jejího provozu došlo 9. července

1965 v důsledku propadu vozovky

v ulici Nad Krocínkou vlivem nestabilního pískovcového podloží.

Tím byla ukončena i trolejbusová

doprava na území Prahy 8.

Přednost dostalo metro

Levná sovětská ropa a rozvoj autobusové dopravy zasadily pražským

trolejbusům poslední ránu. Nová

koncepce pražské hromadné do-

pravy s páteřní sítí metra a na ni navazujícími autobusy pro obslužnost

vzdálenějších míst již s trolejbusy

nepočítala. Jejich provoz v Praze

skončil 16. října 1972. _

Libor Kálmán

Více

o trolejbusové

dopravě v Praze

najdete v knihách:

` Jan Arazim: Trolejbusy

a trolejbusové tratě,

Litomyšl 2014

` Jan Čech – Pavel Fojtík –

František Prošek: Trolejbusy

v Praze 1936–1972, Praha 1994

STALO SE NEJEN NA OSMIČCE

` 1. 1. 1950 ` Otevřeno Městské

oblastní divadlo v Libni. Následně přejmenováno na Divadlo

S. K. Neumanna, od roku 1990

Divadlo pod Palmovkou.

` 5. 1. 1952 ` V Libni na Švábkách byla otevřena vozovna

pro trolejbusy.

` 7. 1. 1958 ` Vážnou situaci

v obci způsobil požár Rustonky.

dá majetek Čirnahusů, včetně

Libně, Albrechtu z Valdštejna.

` 11. 1. 1923 ` Velká Praha byla

rozdělena do 13 správních obvodů. (Praha VIII – Libeň, Střížkov,

Kobylisy, Troja, Bohnice).

` 19. 1. 1973 ` Do zásobovacího

systému „Severního města“ přitekla první voda ze Želivské přehrady.

` 16. 1. 1634 ` Rozsudkem císařské pobělohorské komise připa-

` 24. 1. 1925 ` V Praze bylo zrušeno vybírání mostného.

` 26. 1. 1347 ` Papež Kliment VI.

vydal bulu, v níž souhlasí se založením vysokého učení v Praze

– první univerzita ve střední Evropě (dnešní Karlova)

` 29. 1. 1946 ` V bohnické léčebně bylo založeno ústavní ochotnické divadlo.