leden 2016
www.praha8.cz
17
MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8
HISTORIE
ZMIZELÁ HROMADNÁ DOPRAVA
Trolejbusy brázdily Prahu 8 jen 13 let
V Praze se první trolejbusy objevily
v roce 1936, kdy byla 29. srpna otevřena linka ze Střešovic přes
Hanspaulku ke kostelu svatého
Matěje. Trolejbusy se osvědčily,
a tak byly rychle budovány nové
provozy po celé republice.
Vrchol v roce 1959
V padesátých letech minulého století již trolejbusy jezdily v šestnácti
městech bývalého Československa.
Vrcholu dosáhla pražská trolejbusová síť v roce 1959, kdy bylo v provozu 12 linek, a vozový park měl 179
vozidel jezdících po 57 km tratí.
Na tratích jezdily především
vozy typu Tatra T 400 s kapacitou
80 cestujících, třemi nápravami,
dvěma motory o celkovém výkonu
120 kW a maximální rychlostí
50 km/h.
Ve většině trolejbusů existoval
dvouslužný provoz, který zajišťoval
řidič a průvodčí prodávající jízdenky. Po zavedení pevných stanovišť
pro průvodčí byly k nástupu do
vozu určeny pouze zadní dveře
v jejich blízkosti. Jízdenka stála
60 haléřů, děti a vojáci platili polovinu. Zvýhodněná týdenní jízdenka
vyšla cestující na šest korun československých (dále jen Kčs). Pro
srovnání: průměrná měsíční mzda
činila v roce 1960 1 303 Kčs, lahvové desetistupňové pivo stálo
1,40 Kčs, rohlík 30 haléřů.
Jezdilo se až do Čakovic
Na silnicích Prahy 8 se trolejbusy
objevily poprvé 24. srpna 1952, kdy
byla zprovozněna linka č. 58 na tra-
Nástupní zastávka U Kříže v Hejtmánkově ulici.
se Libeň–Prosek–Letňany–Čakovice. Projížděla ulicemi Hejtmánkova, Prosecká, Rudé armády (dnešní
Zenklova), Nad Krocínkou, Letňanská, Beranových, K Avii, Kostelecká
a Za Avií a měřila 6,132 km. Sloužila především k obsluze velkých
podniků jako Aero, Rudý Letov
a Avia a byla to jedna ze dvou linek
vedoucích za hranice tehdejší Prahy
(tou další byla trať do Chuchle).
Vozovna byla v Libni
Nejdříve byla ovšem vybudována
jednostopá manipulační trať
z Krejcárku do Libně k nové vozovně trolejbusů vzniklé v lednu 1952
přestavbou z tramvajové vozovny
v Rustonce v ulici Švábky. Od vo-
zovny dále vedla manipulační trať
severním směrem ulicemi Voctářovou a Rudé armády k zastávce
U Kříže v Hejtmánkově ulici, kde
byla nástupní zastávka linky č. 58.
Ta cestující přepravovala celých
13 let a k definitivnímu přerušení
jejího provozu došlo 9. července
1965 v důsledku propadu vozovky
v ulici Nad Krocínkou vlivem nestabilního pískovcového podloží.
Tím byla ukončena i trolejbusová
doprava na území Prahy 8.
Přednost dostalo metro
Levná sovětská ropa a rozvoj autobusové dopravy zasadily pražským
trolejbusům poslední ránu. Nová
koncepce pražské hromadné do-
pravy s páteřní sítí metra a na ni navazujícími autobusy pro obslužnost
vzdálenějších míst již s trolejbusy
nepočítala. Jejich provoz v Praze
skončil 16. října 1972.
Libor Kálmán
Více
o trolejbusové
dopravě v Praze
najdete v knihách:
Jan Arazim: Trolejbusy
a trolejbusové tratě,
Litomyšl 2014
Jan Čech – Pavel Fojtík –
František Prošek: Trolejbusy
v Praze 1936–1972, Praha 1994
STALO SE NEJEN NA OSMIČCE
1. 1. 1950 Otevřeno Městské
oblastní divadlo v Libni. Následně přejmenováno na Divadlo
S. K. Neumanna, od roku 1990
Divadlo pod Palmovkou.
5. 1. 1952 V Libni na Švábkách byla otevřena vozovna
pro trolejbusy.
7. 1. 1958 Vážnou situaci
v obci způsobil požár Rustonky.
dá majetek Čirnahusů, včetně
Libně, Albrechtu z Valdštejna.
11. 1. 1923 Velká Praha byla
rozdělena do 13 správních obvodů. (Praha VIII – Libeň, Střížkov,
Kobylisy, Troja, Bohnice).
19. 1. 1973 Do zásobovacího
systému „Severního města“ přitekla první voda ze Želivské přehrady.
16. 1. 1634 Rozsudkem císařské pobělohorské komise připa-
24. 1. 1925 V Praze bylo zrušeno vybírání mostného.
26. 1. 1347 Papež Kliment VI.
vydal bulu, v níž souhlasí se založením vysokého učení v Praze
– první univerzita ve střední Evropě (dnešní Karlova)
29. 1. 1946 V bohnické léčebně bylo založeno ústavní ochotnické divadlo.