10
MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8
www.praha8.cz
` leden 2016
HOSPODAŘENÍ RADNICE
ENERGETICKÁ KONCEPCE
Úspory, bezpečnost a životní prostředí
(pokračování z minulého čísla)
V minulém čísle Osmičky jsme vás, milí čtenáři,
seznámili s principy, ze kterých vychází koncepce
energeticky úsporného osvětlení ve školách.
Nyní vám přiblížíme, co je vlastně zdravé světlo,
a jak ho poznat.
Podle stávajících norem (např. Vyhláška ministerstva zdravotnictví
z 9. 3. 2001 nebo Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj
č. 137/1998) musí osvětlení škol
a předškolních zařízení splňovat
některé nejzákladnější aspekty.
Mezi ně mimo jiné patří dosažení
optimálních podmínek zrakové pohody s minimální celkovou spotřebou energií, zajištění vyhovujícího
denního osvětlení, ochrana před
oslněním, oslněním odrazem
a nadměrným kontrastem jasů,
osvětlení tabule musí mít stejnou
úroveň jako osvětlení pracovních
míst, nebo že umělé osvětlení musí
zajistit vyhovující rozložení jasů
všech ploch za všech podmínek
venkovního osvětlení. Pro žáky se
zrakovým postižením se musí zajistit osvětlení odpovídající specifickým potřebám žáků.
Charakteristika
zdravého světla
Uvedené aspekty jsou pouze výběrem toho nejzákladnějšího v kontextu s úkolem, který před námi
stojí při zpracování energetického
auditu osvětlení. Než přistoupíme
k hodnocení a analýze provedeného měření stávajícího vnitřního
osvětlení na ZŠ Mazurská, je dobré
si připomenout a uvědomit význam vlivu světla na tělo i duši člověka (je to poplatné vždy při návrhu každého osvětlovaného
prostoru).
To zdůrazňuje Bohumír Garlík
nejen jako autor návrhu umělého
osvětlení z hlediska významu „vlivu světla na tělo i duši člověka“, ale
i jako docent Fakulty stavební
ČVUT, který studenty při prováděném auditu na ZŠ Mazurská vede.
Vliv světla na člověka byl využíván
již v dávných dobách. Byl součástí
obřadů Inků, jako léčebný prostředek ho používali ve starověké čínské medicíně. Již staří Řekové a Římané hojně využívali střešní terasy
jako známé sluneční lázně. Za
zmínku stojí i světelná terapie ve
starém Egyptě. Zde používali sluneční světlo, které procházelo přes
barevný filtr, jenž fungoval místo
střechy nad speciální místností.
Tak byl pokoj zcela prosvícen jedinou barvou. Lékaři pacientům předepisovali délku pobytu v těchto
„komorách“. Vlivy jednotlivých barev světla (modrá, zelená, žlutá,
červená, zlatá a oranžová), jsou poplatné jednotlivým hodnotám teploty chromatičnosti, mají velmi významný vliv na zdraví člověka. Pro
příklad uvádíme léčbu ledvin,
kloubů, kůže, psychiky člověka,
snižování krevního tlaku, harmonie, relaxace, očistu organismu,
dodávání energie, léčbu depresí,
pocit radosti, léčbu plodnosti, povzbuzení vitality, posilování nervového systému, atd.
V kontextu s vlivy světla na člověka a jeho psychiku je jakost barvy světla charakterizována dvěma
příznaky – barevný tón světla a podáním barev. Barevný tón světla je
vyjádřen pomocí teploty chromatičnosti světelného zdroje, která je
uvedena na každém světelném
zdroji. Je na zákazníkovi jaký barevný tón světla si vybere. Příklad
viz obr. 2: Údaj na zářivce 840 rozdělíme na dvě části 8 a 40: 8 znamená 80 = Ba (index podání barev); 40 znamená 4000 = teplota
chromatičnosti (Kelvina).
Údaj o barvě světla příslušného
světelného zdroje je možné také
zjistit z přiložené technické dokumentace zdroje světla prostřednic-
` Zářivka s uvedením technických hodnot – např. teplota chromatičnosti 4000 K
(Kelvina) charakterizující barvu světla světle žlutá.
tvím vlnové délky uvedené v jednotkách.
Správné světlo vrátí
do škol chuť se učit
Koncepce zdravého světla vychází
z poznatků o nevizuálním účinku
určitých vlnových délek světla na
aktivaci lidské nervové soustavy
a synchronizaci biologických hodin. Působením světla se totiž v těle
člověka každý den mění hladina
hormonů, zastoupení krvinek, tělesná teplota i nálady a bdělost (cirkadiánní rytmus). Je tedy žádoucí,
aby umělé světlo určené pro aktivní část dne ve škole obsahovalo aktivující především modré složky,
aspoň tolik jako denní světlo, tedy
s vysokou teplotou chromatičnosti
tj. 6500 K, což je úměrné délce vlny
kolem 490 nm.
Světlo vytváří pozitivní komunikační atmosféru mezi vyučujícím
a žákem, dokáže pozitivně ovlivňovat schopnost koncentrovat se
a tím zvýšit výkonnost studentů,
dále vytvářet podmínky, ve kterých
se žáci a také učitelé budou cítit
komfortně a především půjde o zabezpečení správného vnímání zobrazovaných předmětů a informací.
K uvedeným aspektům a zákonitos-
tem je nevyhnutelné se přizpůsobit
při řešení osvětlení v prostorách určených na vzdělávání. Nejdůležitější je jas a teplota chromatičnosti
(barva světla) ve vzdělávacích prostorách, které kladou požadavky
na adaptační schopnost lidského
oka, což především u žáků nižšího
věku může kromě zrakového
diskomfortu způsobit trvalé poškození zraku. To přímo souvisí s potřebnou úrovní udržované osvětlenosti. Velkou pozornost je třeba
zaměřit na osvětlenost tabule, která je předpokladem pro správné
vnímání pozorovaných informací
a zároveň chrání žáky před nepřiměřenou únavou zraku. Předejít
tomuto nežádoucímu efektu můžeme správným rozmístěním svítidel.
Při hlubokém pochopení a vnímání
zmíněných aspektů pak můžeme
přistoupit k rozboru analýzy výsledků měření a hodnocení stávajícího stavu.
V příštím vydání Vás, milí čtenáři, seznámíme s dílčími výsledky
stávajícího stavu vnitřního osvětlení ZŠ Mazurská v Praze 8. _
Bohumír Garlík
předseda Komise pro územní rozvoj
a památkovou péči MČ Praha 8.
Další podrobnosti na www.praha8.cz