10

MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8

www.praha8.cz

` leden 2016

HOSPODAŘENÍ RADNICE

ENERGETICKÁ KONCEPCE

Úspory, bezpečnost a životní prostředí

(pokračování z minulého čísla)

V minulém čísle Osmičky jsme vás, milí čtenáři,

seznámili s principy, ze kterých vychází koncepce

energeticky úsporného osvětlení ve školách.

Nyní vám přiblížíme, co je vlastně zdravé světlo,

a jak ho poznat.

Podle stávajících norem (např. Vyhláška ministerstva zdravotnictví

z 9. 3. 2001 nebo Vyhláška ministerstva pro místní rozvoj

č. 137/1998) musí osvětlení škol

a předškolních zařízení splňovat

některé nejzákladnější aspekty.

Mezi ně mimo jiné patří dosažení

optimálních podmínek zrakové pohody s minimální celkovou spotřebou energií, zajištění vyhovujícího

denního osvětlení, ochrana před

oslněním, oslněním odrazem

a nadměrným kontrastem jasů,

osvětlení tabule musí mít stejnou

úroveň jako osvětlení pracovních

míst, nebo že umělé osvětlení musí

zajistit vyhovující rozložení jasů

všech ploch za všech podmínek

venkovního osvětlení. Pro žáky se

zrakovým postižením se musí zajistit osvětlení odpovídající specifickým potřebám žáků.

Charakteristika

zdravého světla

Uvedené aspekty jsou pouze výběrem toho nejzákladnějšího v kontextu s úkolem, který před námi

stojí při zpracování energetického

auditu osvětlení. Než přistoupíme

k hodnocení a analýze provedeného měření stávajícího vnitřního

osvětlení na ZŠ Mazurská, je dobré

si připomenout a uvědomit význam vlivu světla na tělo i duši člověka (je to poplatné vždy při návrhu každého osvětlovaného

prostoru).

To zdůrazňuje Bohumír Garlík

nejen jako autor návrhu umělého

osvětlení z hlediska významu „vlivu světla na tělo i duši člověka“, ale

i jako docent Fakulty stavební

ČVUT, který studenty při prováděném auditu na ZŠ Mazurská vede.

Vliv světla na člověka byl využíván

již v dávných dobách. Byl součástí

obřadů Inků, jako léčebný prostředek ho používali ve starověké čínské medicíně. Již staří Řekové a Římané hojně využívali střešní terasy

jako známé sluneční lázně. Za

zmínku stojí i světelná terapie ve

starém Egyptě. Zde používali sluneční světlo, které procházelo přes

barevný filtr, jenž fungoval místo

střechy nad speciální místností.

Tak byl pokoj zcela prosvícen jedinou barvou. Lékaři pacientům předepisovali délku pobytu v těchto

„komorách“. Vlivy jednotlivých barev světla (modrá, zelená, žlutá,

červená, zlatá a oranžová), jsou poplatné jednotlivým hodnotám teploty chromatičnosti, mají velmi významný vliv na zdraví člověka. Pro

příklad uvádíme léčbu ledvin,

kloubů, kůže, psychiky člověka,

snižování krevního tlaku, harmonie, relaxace, očistu organismu,

dodávání energie, léčbu depresí,

pocit radosti, léčbu plodnosti, povzbuzení vitality, posilování nervového systému, atd.

V kontextu s vlivy světla na člověka a jeho psychiku je jakost barvy světla charakterizována dvěma

příznaky – barevný tón světla a podáním barev. Barevný tón světla je

vyjádřen pomocí teploty chromatičnosti světelného zdroje, která je

uvedena na každém světelném

zdroji. Je na zákazníkovi jaký barevný tón světla si vybere. Příklad

viz obr. 2: Údaj na zářivce 840 rozdělíme na dvě části 8 a 40: 8 znamená 80 = Ba (index podání barev); 40 znamená 4000 = teplota

chromatičnosti (Kelvina).

Údaj o barvě světla příslušného

světelného zdroje je možné také

zjistit z přiložené technické dokumentace zdroje světla prostřednic-

` Zářivka s uvedením technických hodnot – např. teplota chromatičnosti 4000 K

(Kelvina) charakterizující barvu světla světle žlutá.

tvím vlnové délky uvedené v jednotkách.

Správné světlo vrátí

do škol chuť se učit

Koncepce zdravého světla vychází

z poznatků o nevizuálním účinku

určitých vlnových délek světla na

aktivaci lidské nervové soustavy

a synchronizaci biologických hodin. Působením světla se totiž v těle

člověka každý den mění hladina

hormonů, zastoupení krvinek, tělesná teplota i nálady a bdělost (cirkadiánní rytmus). Je tedy žádoucí,

aby umělé světlo určené pro aktivní část dne ve škole obsahovalo aktivující především modré složky,

aspoň tolik jako denní světlo, tedy

s vysokou teplotou chromatičnosti

tj. 6500 K, což je úměrné délce vlny

kolem 490 nm.

Světlo vytváří pozitivní komunikační atmosféru mezi vyučujícím

a žákem, dokáže pozitivně ovlivňovat schopnost koncentrovat se

a tím zvýšit výkonnost studentů,

dále vytvářet podmínky, ve kterých

se žáci a také učitelé budou cítit

komfortně a především půjde o zabezpečení správného vnímání zobrazovaných předmětů a informací.

K uvedeným aspektům a zákonitos-

tem je nevyhnutelné se přizpůsobit

při řešení osvětlení v prostorách určených na vzdělávání. Nejdůležitější je jas a teplota chromatičnosti

(barva světla) ve vzdělávacích prostorách, které kladou požadavky

na adaptační schopnost lidského

oka, což především u žáků nižšího

věku může kromě zrakového

diskomfortu způsobit trvalé poškození zraku. To přímo souvisí s potřebnou úrovní udržované osvětlenosti. Velkou pozornost je třeba

zaměřit na osvětlenost tabule, která je předpokladem pro správné

vnímání pozorovaných informací

a zároveň chrání žáky před nepřiměřenou únavou zraku. Předejít

tomuto nežádoucímu efektu můžeme správným rozmístěním svítidel.

Při hlubokém pochopení a vnímání

zmíněných aspektů pak můžeme

přistoupit k rozboru analýzy výsledků měření a hodnocení stávajícího stavu.

V příštím vydání Vás, milí čtenáři, seznámíme s dílčími výsledky

stávajícího stavu vnitřního osvětlení ZŠ Mazurská v Praze 8. _

Bohumír Garlík

předseda Komise pro územní rozvoj

a památkovou péči MČ Praha 8.

Další podrobnosti na www.praha8.cz