říjen 2015
www.praha8.cz
17
MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8
HISTORIE
LIBEŇSKÝ PLYNOJEM
Stříbrná koule na osmi nohách
je nyní podtlakový zásobník
Libeňský plynojem, tyčící se na kopci nad křižovatkou Palmovka, patří bezesporu mezi výrazné
dominanty okolí nejen pro svou mimořádnou
polohu, ale především díky kulovému tvaru
a výraznému „stříbrnému“ nátěru.
Myšlenka konstrukce kulových ply- mu v Chicagu. Plynojem je zhotonojemů se poprvé objevila ve druhé ven z nýtovaných ocelových plátů
polovině 19. století, ale technolo- o tloušťce 14 mm, má průměr
gicky se podobná zařízení podařilo 20 metrů a jeho vodní objem je
zvládnout až ve dvacátých letech 4 188 m3. Při provozním přetlaku
století následujícího. Základní vý- 0,3 MPa v něm bylo uskladněno
hoda plynojemů tohoto typu spočí- 12 564 m3 svítiplynu. Zásobník plyvala ve skutečnosti, že plyn v nich nu stojí na 8 dvoustěnných plechomohl být uskladňován pod relativ- vých nohách, uložených v betononě vysokým tlakem, což
vedlo k výraznému navýšení
kapacity při malém zastavěném prostoru.
Historie libeňského plynojemu započala před
85 lety, v říjnu roku 1930,
kdy Pražská obecní plynárna vypsala soutěž na dodávku kulového tlakového plynojemu. Dodávka svítiplynu
z plynárny v Michli (vybudována v roce 1927) do průmyslové oblasti Libně a Vysočan
vysokotlakým Foto: archiv Plynárenského muzea
plynovodem byla ve špičkových odběrech nedostatečná a tla- vých základech. Celková hmotnost
kové ztráty značné. Plynojem měl plynojemu je úctyhodných 270 tun.
Tehdejší cena tlakového plynojeproto sloužit pro posílení zásobování této oblasti. Málokdo dnes ví, mu včetně základů byla 1,8 miliože návrh tlakového plynojemu měl nu Kč. Plynojem byl natřen dvojimít dvě alternativy, a to buď jeden tým krycím olejovým nátěrem
plynojem o průměru 20 metrů, a stříkán hliníkem k odrážení slunebo dva plynojemy, každý o prů- nečních paprsků, aby se plyn nezaměru 16 metrů. Soutěž vyhrálo Vít- hříval. Zatímco vlastní plynojem
kovické horní a hutní těžařstvo byl postaven na kopci nad Palmovs návrhem jednoho plynojemu, kte- kou, příslušná kompresorová staniré také pak plynojem fakticky po- ce byla vybudována na severním
stavilo. Strojní zařízení dodala Čes- úpatí kopce.
Obě stavby spojovalo dvojité pokomoravská Kolben – Daněk, a. s.,
a stavební práce a základy proved- trubí pro přivádění, respektive odvádění plynu, a také dlouhé schodila firma Ing. Dr. Keclíka v Praze.
ště pro technickou obsluhu.
Hliníkem proti přehřívání
Plynojem se plnil v noci od 23. hoLibeňský plynojem byl uveden do diny do 5. hodiny ranní. Vyprazdprovozu v červenci 1932, pouhých ňování plynojemu během dne se
pět let po prvním kulovém plynoje- dělo automaticky.
Změna ve využití
Kulový tlakový plynojem sloužil
svému účelu až do konce druhé světové války. V květnu 1945 byl při revolučních bojích prostřelen. Projektil nezpůsobil zamýšlený výbuch,
protože plynojem byl téměř prázdný, jen zapálil zbytky plynu a dehtu.
Plynojem byl sice opraven (dodnes
je na něm na jižní straně vidět ocelová záplata), ale nebyl uveden
znovu do provozu a nikdy již nesloužil svému původnímu účelu.
Plynárna bezplatně libeňskou kouli
převedla na Letecký výzkumný
ústav, který začal budovat
laboratoř aerodynamiky vysokých rychlostí. Výtlak
kompresoru se zaměnil za
sání, vybudovala se hala pro
zkušební tunel, dílny, kanceláře. V roce 1951 laboratoř
zahájila provoz. I dnes je
stříbrná koule součástí Laboratoře aerodynamiky Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu VZLÚ, který
ho provozuje jako podtlakový zásobník pro aerodynamické zkoušky.
Kulturní památka
V roce 2006 byl plynojem Národním památkovým ústavem vyhlášen kulturní památkou pod názvem „Bývalý plynojem Pražské
obecní plynárny v Praze 8 – Libni“.
Každý rok v září, v rámci Dnů evropského kulturního dědictví, je
možné si plynojem i laboratoř aerodynamiky prohlédnout z blízka.
Model plynojemu včetně kompresorové stanice si pak může prohlédnout každý návštěvník Plynárenského
muzea
Pražské
plynárenské, a. s., v areálu bývalé
plynárny v Praze–Michli.
STALO SE
NA OSMIČCE
2. 10. 1873 Byla otevřena
vlaková trať Praha – Lysá nad
Labem přes Karlín.
10. 10. 1909 Položen základní kámen při stavbě Libeňské sokolovny. Další den
začaly výkopové práce.
16. 10. 1850 Vypsána první volba obecního výboru
v Libni.
17. 10. 1959 Od tohoto dne
se oficiálně datuje otevření
bohnické léčebny.
19. 10. 1898 Starobylá ves
Libeň byla povýšena na město.
24. 10. 1907 V Praze se
poprvé uskutečnilo označení
tramvajové linky číslem, soupravy z Karlína na Malostranské nám. Měla od té doby
číslo 5.
26. 10. 1884 V hostinci
„U Deutschů“, který stál v místech dnešního Divadla Pod
Palmovkou, byl založen Sokol
v Libni.
29. 10. 1928 Otevření Libeňského mostu pro veřejnost.
30. 10. 1866 Císař František Josef I. rozhodl, aby Praha
byla prohlášena otevřeným
městem a aby byly zbořeny
městské hradby.
Chcete změnit Váš interiér
a nevíte si rady?
Rádi Vám poradíme a vytvoříme návrh interiéru
včetně 3D vizualizace pro lepší představu.
Více informací včetně cen získáte:
- website: www.sparkdesign.cz
- email: info@sparkdesign.cz
- mobil: 602 363 213
placená inzerce
Oddíl kopané TJ Sokol Troja
hledá nové hráče ve věku 5–12 let
Tréninky středa, pátek
od 17.00 h. v Troji
Informace:
Pavel Špirek – 778 521 171,
tj-sokol-troja@volny.cz
placená inzerce
Jan Žákovec
Další info na:
www.praha8.cz
placená inzerce