OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ZÁŘÍ 2021 

Michal Fišer

zastupitel

MČ Praha 8

www.praha8.cz

Hana Novotná

zastupitelka

MČ Praha 8

Hana Matoušová

zastupitelka

MČ Praha 8

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

ZELENÍ

PATRIOTI

Inspirace není

daleko. Stačí zajet

do Vídně

La dolce vita

po česku

Komunitní

zahrady a re-use

centrum

na Praze 8?

Stačí vyřešit

majetkový

Kocourkov

Pro příspěvek do tohoto vydání

časopisu Osmička, který jsem si

dovolil z Prahy 8 rozšířit na celé

území Hlavního města Prahy, mě

inspirovala moje letní cesta do

rakouské metropole Vídeň, která

patří s 1,8 milionem obyvatel

současně mezi nejdéle fungující

evropská „smart cities“, neboli

„chytrá města“. Tento koncept je

zde aktivně rozvíjen již od roku

2011 a čítá mnoho opatření,

které postupně zlepšují život pro

své občany, šetří životní prostředí a směřují k čistšímu a zdravějšímu městu.

Základem těchto opatření je

aktivní rozvoj městské hromadné dopravy. Její páteří, doplněnou sítí městských autobusů, je

dnes kolejová doprava zahrnující přes 80 km tratí metra, téměř

200 km městských tramvajových tratí, příměstskou tramvajovou dráhu Wiener Lokalbahnen a početné příměstské vlaky

S-Bahn na hlavních tratích.

Dopravní prostředky jsou čisté

a velmi bezpečné.

Dalším klíčovým prvkem

vídeňského smart cities je inteligentní propojení v oblasti dodávek elektřiny, tepla a zpracování

odpadu. Proto se město zaměřuje na rozvoj městské společnosti

Wien Energie a podporuje výstavbu nových fotovoltaických

elektráren, solárních zařízení na

veřejných budovách nebo pomocí větrných elektráren či navýšení produkce vodní energie.

V rámci podpory elektromobility, která bezesporu v budoucnosti významně pronikne do měst,

podporuje radnice výstavbu

smysluplné dobíjecí infrastruktury na frekventovaných místech i sídlištích a plánuje elektrický pohon nejen v MHD, ale

například i ve vozech taxi.

Praha 8 by se k iniciativám

a výše zmíněným projektům (již

dnes Hlavní město Praha řadu

„smart cities“ aktivit v této věci

realizuje) měla aktivně hlásit

a nabízet součinnost při jejich

realizaci.

V době uvolňujících se proticovidových opatření v Česku jsme se

s manželem vydali načerpat síly

do našeho milovaného Toskánska. Zavřené restaurace, home

office a nepříznivé počasí jsme

vyměnili za slunce a pověstný

italský bezstarostný život. O to

víc nás ale překvapilo, jak disciplinovaní Italové byli. Všichni

bezpodmínečně nosili roušky

a dodržovali bezpečnostní

opatření. Současně si ale užívali

la dolce vita, neboli sladký život,

jako kdykoli jindy. Tato rovnováha mě nadchla.

Z Česka jsem měla pocit, že

nás všechna opatření svazují,

buď byla dodržována příliš

rigidně ze strachu a bez vidiny

světla na konci tunelu, nebo byla

téměř ignorována. Italský balanc mezi důrazem na udržení si

svých kulturních tradic a duševní pohody a současně ohleduplností k ostatním je něco, co

bychom měli zavést i u nás.

I když už jsme (snad) z nejhorší

covidové noční můry venku,

převeďme tyto zkušenosti do

našeho každodenního života.

Starejme se o sebe, užívejme si

života, ale zachovejme si citlivý

přístup k ostatním lidem.

Ne ale výlučně v oblasti zdraví. Já vidím velkou potřebu toto

aplikovat především v otázce

názorů. Měli bychom si stát za

svým, když v něco opravdu

věříme, ale zároveň si vyslechnout protichůdné náhledy,

nehádat se, ale diskutovat a respektovat ostatní. A to samozřejmě nejen v Praze 8, ale v celém

Česku. Dbejme více na rovnováhu a zachovejme si u toho la

dolce vita.

Mojí inspirací je Vídeň, kde

vidíte na každém kroku, že

město myslí na lidi, kteří zde žijí.

Kvalitní veřejná prostranství

a zeleň, městská politika dostupného bydlení, podpora cyklistické dopravy, klimatická politika.

Vídeň má svého ombudsmana

pro životní prostředí. Kde začít?

Aby se Praha přiblížila současné Vídni v bytové politice, potřebovala by na to desítky let.

Aby Praha dohnala Vídeň

v klimatické politice, bude jí to

trvat dlouhé roky. Větší množství pítek je inspirace, kterou lze

realizovat v řádu měsíců. Při

vedrech vídeňská pítka mlží, což

je efektivnější než umisťování

samostatných pítek.

Stejně rychle lze začít umisťovat koše na nedopalky z cigaret.

Vídeň zavedla velmi přísné

pokuty za znečišťování veřejného prostoru, které důsledně

vymáhá. Na ulicích nenajdete

nedopalky, ale ani žvýkačky či

psí exkrementy.

Vídeňské RE-USE centrum

Tandler je místo, kam můžete

přinést věci, které už nepotřebujete, ale někomu jinému se ještě

můžou hodit. Tandler je obchoďák, kde se darovaný nábytek,

kola či domácí potřeby prodává

dál za dostupné ceny. Do re-use

centra darují věci ti, kteří nemají

čas nebo chuť trávit čas s prodejem věcí přes inzerci, a nechtějí

věc vyhodit. RE-USE centrum

využívají také firmy.

Vídeň podporuje komunitní

zahrady. Vytvořila městskou

organizaci, která zahrady a farmy zaštiťuje a pomáhá jim

s pozemky, materiálem či administrativou. V Praze by se podobná síťovací organizace hodila. Ve

spolupráci s organizacemi Kokoza či Bieno podporovat udržitelnost pražských komunitních

zahrad, zelených vnitrobloků,

zelených střech a fasád.

11

Po návštěvách malých obcí

a měst jsem měl možnost hovořit s mnoha patrioty a jako

místostarosta stotisícové městské části jsem tiše i nahlas záviděl. Nejenom, že si malá obec

může vydávat vlastní vyhlášky

nebo se starat o obec či městys

jako celek, tak u nás v Praze je

podivný model, který snad nemá

obdobu nikde okolo.

Říkám mu koláč, ze kterého si

chce každý ukousnout a nikdo ho

nechce pustit z ruky. Tu kus

trávníku patří hlavnímu městu

a ten vedle zase Praze 8. Jeden

poseká v pondělí a ten druhý

okolo silnic za tři týdny a vypadá

to jak v Kocourkově. Silnice patří

hlavnímu městu a díry po zimě se

opravují v srpnu, člověk by i ten

kus asfaltu snad raději opravil

z rozpočtu Prahy 8, ale to mu

hrozí, že investuje peníze do

cizího pozemku, a tedy může být

trestán jako špatný hospodář.

Tohle je padlé na hlavu a sousedy

nezajímá, čí co je, chtějí mít jen

bezpečné a zdravé město. Když

nejste přítelem politiků či partaje

na hlavním městě, tak je to, jako

když slyšíte „nezavěšujte, jste

v pořadí“.

Takže můj nápad z cest po

malých městech a obcích je

takový, že o veškerou zeleň

a silnice, kde nejezdí MHD, se má

starat městská část a nést plnou

odpovědnost, ale taky na to

dostat odpovídající finance. Mít

možnost vyhláškou pokutovat

přímo majitele budov a pozemků,

kteří se o své pozemky a budovy

úmyslně nestarají. Však jeden

nápad mě „kopl“ při návštěvě

staré hospůdky v Mikulově, kde

visel na stěně starý domovský

list. Ale to je dnes nápad minimálně na mediální oprátku.