74
Měsíčník Městské části Praha 8
září 2014
www.praha8.cz
Poradna
Jak se spravuje
Česká republika?
Právník radí
Elektronický platební rozkaz
V právním „okénku“ advokátní kanceláře Michaely Šafářové
se budeme věnovat právní úpravě vymáhání pohledávek
formou elektronického platebního rozkazu.
Jedním ze způsobů, jak se domoci dlužné
částky na dlužníkovi, je použití elektronické
ho platebního rozkazu (dále jen EPR). Ten
to představuje zkrácenou formu řízení v ob
čanskoprávních sporech. Proti klasickému
soudnímu řízení zde tedy nedochází k pro
jednání věci před soudem, nýbrž soud roz
hodne dle předložených důkazů a tvrzených
skutečností, jednoduše na základě toho, co
vyplývá z návrhu na vydání elektronického
platebního rozkazu. Jelikož se v tomto typu
zkráceného řízení rozhoduje na základě dů
kazů předložených věřitelem, musí z těchto
důkazních prostředků věřitelem tvrzený ná
rok jasně vyplývat. Takovými důkazy jsou ze
jména doklad o existenci a výši pohledávky,
doklad o marné výzvě k úhradě dlužné část
ky, apod. Je tedy zřejmé, že EPR slouží spí
še k uplatnění nároků, kde není sporu o je
jich oprávněnosti. EPR lze ušetřit náklady
soudního sporu pro obě strany, tedy věřite
le i dlužníka, a taktéž pro soud.
K samotnému uplatnění nároku věřite
le prostřednictvím EPR je zapotřebí stejné
ho postupu jako v případě občanskoprávní
žaloby na zaplacení. Nejprve je tedy nutné
dlužníka upozornit na existenci dluhu pro
střednictvím předžalobní výzvy, na základě
které jsou věřiteli taktéž přiznávány nákla
dy soudního řízení. Tato předžalobní výzva
musí obsahovat upozornění na výši dluhu,
dobu splatnosti dluhu, výzvu k zaplacení
a upozornění na případné soudní vymáhá
ní dlužné částky. Výzva by měla být zasílána
doporučenou poštou s dodejkou.
Samotný sepis návrhu na vydání EPR pro
bíhá prostřednictvím předepsaného formu
láře volně dostupného na internetu. Vyplně
ný formulář EPR musí být opatřen ověřeným
elektronickým podpisem, případně musí být
zasílán prostřednictvím datové schránky.
Tento požadavek je zdůvodněn identifika
cí osoby podatele. Je proto vhodné sepisem
EPRu pověřit advokátní kancelář, která sta
novenou formu podání zajistí.
V této oblasti vám velmi rádi
poskytneme bezplatné právní
konzultace, a to například na naší
pobočce v Bohnicích po předchozím
objednání na info@vaseadvokatka.cz
případně na tel.: 724 784 302.
Výhodou EPR je rychlost řízení, nižší
soudní poplatek ve výši pouze čtyři procen
ta z vymáhané částky. EPR lze žalovat část
ku v maximální výši milion korun včetně pří
slušenství. Soud po zvážení všech tvrzených
skutečností vydá EPR a tento dlužníkovi do
ručuje do vlastních rukou a uloží mu uhradit
dluh do 15 dní ode dne doručení EPR. Doru
čením EPR do rukou dlužníka se stává tento
EPR pravomocným a v případě neuhrazení
dluhu ze strany dlužníka v uvedené lhůtě lze
následně vymáhat dluh v exekučním řízení.
I tento proces však zahrnuje zaslání před
exekuční upomínky dlužníkovi, která obsa
huje upozornění na existenci dluhu, výzvu
k úhradě dluhu v určité lhůtě a upozorně
ní na následné vymáhání exekutorem v pří
padě neuhrazení dle pokynů ve výzvě. Opět
doporučujeme odesílat výzvu doporučenou
poštou s dodejkou, vždy na adresu trvalého
pobytu dlužníka.
Lze tedy konstatovat, že elektronický
platební rozkaz je vhodným prostředkem
k uplatnění práv, a to především v situaci
jasného věřitelova nároku, ovšem nic ne
brání tomu tento instrument užít i v přípa
dě nejasných nároků a věřitel tím nic neris
kuje. V příštím vydání se budeme věnovat
tématu opravných prostředků proti vydané
mu EPR.
Projekty
financované z EU
Končící období čerpání peněz z Evropské unie
bylo jedinečnou příležitostí, jak zlepšit a zmo
dernizovat veřejnou správu. V tomto období
byly položeny základy e-governmentu v Čes
ké republice. Bez peněz z EU by nebylo možno
uskutečnit projekty, se kterými se každý občan
potkává prakticky každý den. Jde o Základní re
gistry a Czech POINT.
Základními registry jsou: registr obyvatel
(obsahuje data o všech obyvatelích České re
publiky), registr osob (obsahuje data o právnic
kých osobách ČR), registr územní identifika
ce, adres a nemovitostí (spravuje data o území)
a registr práv a povinností (říká, co úředník
smí). Hlavním přínosem je, že úředník nemu
sí zjišťovat, která data jsou aktuální a správná.
Mimo tyto dva, podle mého názoru nejdůleži
tější projekty, se přistoupilo k řadě dalších, kte
ré znamenají velký pokrok v realizaci e-govern
mentu. Jde například o:
technologická centra krajů a obcí s rozšířenou
působností
Národní digitální archiv
Národní infrastrukturu pro elektronické zadá
vání veřejných zakázek (NIPEZ)
elektronickou podporu prosazování práv z du
ševního vlastnictví
rozvoj oficiálního portálu pro podnikání a ex
port (BusinessInfo.cz)
vzdělávání v eGON centrech krajů a obcí s roz
šířenou působností.
Mimo jmenované projekty byla realizová
na celá řada menších projektů na úrovni měst
a obcí.
A jak člověk pozná, na co byly použity peníze
z EU? Je to jednoduché. Každý takový projekt
musí být označen cedulí, která informuje, o jaký
projekt jde, a že je realizován za pomoci EU. Ur
čitě si řada z vás těchto cedulí všimla.
Protože končí volební období, tak příště do
jde na shrnutí toho, o čem jsme si více než rok
povídali.
Cyril Čapka, zastupitel MČ Praha 8
Michaela Šafářová
advokátka
www.vaseadvokatka.cz
info@vaseadvokatka.cz
Pro ty, kteří se chtějí dozvědět více:
www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU
www.osf-mvcr.cz