74

Měsíčník Městské části Praha 8

 září 2014

www.praha8.cz

Poradna

Jak se spravuje

Česká republika?

Právník radí

Elektronický platební rozkaz

V právním „okénku“ advokátní kanceláře Michaely Šafářové

se budeme věnovat právní úpravě vymáhání pohledávek

formou elektronického platebního rozkazu.

Jedním ze způsobů, jak se domoci dlužné

částky na dlužníkovi, je použití elektronické­

ho platebního rozkazu (dále jen EPR). Ten­

to představuje zkrácenou formu řízení v ob­

čanskoprávních sporech. Proti klasickému

soudnímu řízení zde tedy nedochází k pro­

jednání věci před soudem, nýbrž soud roz­

hodne dle předložených důkazů a tvrzených

skutečností, jednoduše na základě toho, co

vyplývá z návrhu na vydání elektronického

platebního rozkazu. Jelikož se v tomto typu

zkráceného řízení rozhoduje na základě dů­

kazů předložených věřitelem, musí z těchto

důkazních prostředků věřitelem tvrzený ná­

rok jasně vyplývat. Takovými důkazy jsou ze­

jména doklad o existenci a výši pohledávky,

doklad o marné výzvě k úhradě dlužné část­

ky, apod. Je tedy zřejmé, že EPR slouží spí­

še k uplatnění nároků, kde není sporu o je­

jich oprávněnosti. EPR lze ušetřit náklady

soudního sporu pro obě strany, tedy věřite­

le i dlužníka, a taktéž pro soud.

K samotnému uplatnění nároku věřite­

le prostřednictvím EPR je zapotřebí stejné­

ho postupu jako v případě občanskoprávní

žaloby na zaplacení. Nejprve je tedy nutné

dlužníka upozornit na existenci dluhu pro­

střednictvím předžalobní výzvy, na základě

které jsou věřiteli taktéž přiznávány nákla­

dy soudního řízení. Tato předžalobní výzva

musí obsahovat upozornění na výši dluhu,

dobu splatnosti dluhu, výzvu k zaplacení

a upozornění na případné soudní vymáhá­

ní dlužné částky. Výzva by měla být zasílána

doporučenou poštou s dodejkou.

Samotný sepis návrhu na vydání EPR pro­

bíhá prostřednictvím předepsaného formu­

láře volně dostupného na internetu. Vyplně­

ný formulář EPR musí být opatřen ověřeným

elektronickým podpisem, případně musí být

zasílán prostřednictvím datové schránky.

Tento požadavek je zdůvodněn identifika­

cí osoby podatele. Je proto vhodné sepisem

EPRu pověřit advokátní kancelář, která sta­

novenou formu podání zajistí.

V této oblasti vám velmi rádi

poskytneme bezplatné právní

konzultace, a to například na naší

pobočce v Bohnicích po předchozím

objednání na info@vaseadvokatka.cz

případně na tel.: 724 784 302.

Výhodou EPR je rychlost řízení, nižší

soudní poplatek ve výši pouze čtyři procen­

ta z vymáhané částky. EPR lze žalovat část­

ku v maximální výši milion korun včetně pří­

slušenství. Soud po zvážení všech tvrzených

skutečností vydá EPR a tento dlužníkovi do­

ručuje do vlastních rukou a uloží mu uhradit

dluh do 15 dní ode dne doručení EPR. Doru­

čením EPR do rukou dlužníka se stává tento

EPR pravomocným a v případě neuhrazení

dluhu ze strany dlužníka v uvedené lhůtě lze

následně vymáhat dluh v exekučním řízení.

I tento proces však zahrnuje zaslání před­

exekuční upomínky dlužníkovi, která obsa­

huje upozornění na existenci dluhu, výzvu

k úhradě dluhu v určité lhůtě a upozorně­

ní na následné vymáhání exekutorem v pří­

padě neuhrazení dle pokynů ve výzvě. Opět

doporučujeme odesílat výzvu doporučenou

poštou s dodejkou, vždy na adresu trvalého

pobytu dlužníka.

Lze tedy konstatovat, že elektronický

platební rozkaz je vhodným prostředkem

k uplatnění práv, a to především v situaci

jasného věřitelova nároku, ovšem nic ne­

brání tomu tento instrument užít i v přípa­

dě nejasných nároků a věřitel tím nic neris­

kuje. V příštím vydání se budeme věnovat

tématu opravných prostředků proti vydané­

mu EPR. 

Projekty

financované z EU

Končící období čerpání peněz z Evropské unie

bylo jedinečnou příležitostí, jak zlepšit a zmo­

dernizovat veřejnou správu. V tomto období

byly položeny základy e-governmentu v Čes­

ké republice. Bez peněz z EU by nebylo možno

uskutečnit projekty, se kterými se každý občan

potkává prakticky každý den. Jde o Základní re­

gistry a Czech POINT.

Základními registry jsou: registr obyvatel

(obsahuje data o všech obyvatelích České re­

publiky), registr osob (obsahuje data o právnic­

kých osobách ČR), registr územní identifika­

ce, adres a nemovitostí (spravuje data o území)

a registr práv a povinností (říká, co úředník

smí). Hlavním přínosem je, že úředník nemu­

sí zjišťovat, která data jsou aktuální a správná.

Mimo tyto dva, podle mého názoru nejdůleži­

tější projekty, se přistoupilo k řadě dalších, kte­

ré znamenají velký pokrok v realizaci e-govern­

mentu. Jde například o:

 t echnologická centra krajů a obcí s rozšířenou

působností

N

 árodní digitální archiv

N

 árodní infrastrukturu pro elektronické zadá­

vání veřejných zakázek (NIPEZ)

 e lektronickou podporu prosazování práv z du­

ševního vlastnictví

 r ozvoj oficiálního portálu pro podnikání a ex­

port (BusinessInfo.cz)

 v zdělávání v eGON centrech krajů a obcí s roz­

šířenou působností.

Mimo jmenované projekty byla realizová­

na celá řada menších projektů na úrovni měst

a obcí.

A jak člověk pozná, na co byly použity peníze

z EU? Je to jednoduché. Každý takový projekt

musí být označen cedulí, která informuje, o jaký

projekt jde, a že je realizován za pomoci EU. Ur­

čitě si řada z vás těchto cedulí všimla.

Protože končí volební období, tak příště do­

jde na shrnutí toho, o čem jsme si více než rok

povídali. 

Cyril Čapka, zastupitel MČ Praha 8

Michaela Šafářová

advokátka

www.vaseadvokatka.cz

info@vaseadvokatka.cz

Pro ty, kteří se chtějí dozvědět více:

www.strukturalni-fondy.cz/cs/Fondy-EU

www.osf-mvcr.cz