OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVEN 2016

Petr Vilím

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

Karel Šašek

radní

MČ Praha 8

za ČSSD

ČSSD

KSČM

Samozřejmě

Umělecká díla

do ulic? Jak která!

Veřejný prostor potřebuje

kultivovat. Nejen výtvarnými

realizacemi, ale i osazením

vkusných a trvanlivých odpočinkových prvků, údržbou parkových ploch či fontán. Neradi

bychom ale zaplevelili veřejný

prostor „vetřelci“ – díly sice

módně „exkluzivními“, v artistních časopisech od kamarádů

vychvalovanými, ale lidem, kteří

je platí a kteří kolem nich denně

chodí, nesrozumitelnými.

Veřejné konzultace s občany jsou

podmínkou. Chceme umělecká

díla citlivě začleněná do

architektury v místech, kde

vyniknou a trvale zkrášlí veřejný

prostor. Nejen sochy, ale i reliéfy

a nástěnné mozaiky, malby či

autorská díla užitná – autorské

lavičky do parků, veřejná pítka,

herní prvky, parková osvětlovací

tělesa či tak obyčejné prvky

městského mobiliáře jako

patníky.

Tato Rada Prahy 8 by ráda

zapojila také soukromé investory staveb, které zasahují do

veřejného prostoru. Díla chce

získávat i v rámci veřejných

soutěží či sympozií, při kterých

autorům uhradí režii realizace,

jako formu podpory mladých

autorů či studentů uměleckých

škol po dohodě s jejich pedagogy.

Před desítkami let přece byla

spolupráce uměleckých škol

a radnic běžná.

Ve veřejném prostoru Prahy 8

se už nyní nachází řada realistických i abstraktních děl mnohdy

renomovaných autorů. Jsou

svědectvím doby a umístění si

už obhájila. Je třeba je často jen

očistit či restaurovat, upravit

okolí, udržovat je a hlídat před

vandaly. Například Kamenný

otisk letu ptáka Josefa Klimeše

před ZŠ Svídnická v Bohnicích

by si zasloužil upravit okolí,

stejně jako Srdce Aleše Vašíčka

v atriu Polikliniky Lovosická.

Pandemie Josefíny Jonášové,

vytvořená za přispění rozpočtu

MČ Praha 8, vydržela v podchodu na Ládví bez úhony jen pár

měsíců, pak na ni zaútočili

sprejeři. Je tedy dobré napomoci

nejen novému, ale i zajistit péči

tomu umění, které už je

vytvořeno.

Pokud se jedná o umělecká díla,

která by měla nepomíjivou

uměleckou hodnotu, tak určitě

ano. Městská část by však měla

mít rozhodující slovo, jaké dílo

a kam bude umístněno. Mohlo

by se stát, že Prahu 8 zaplaví díla

pochybné kvality. Jedno

podobné – kráva – stojí ve

Voctářově ulici. Dodnes člověk

pochybuje, zda se nejedná

o reklamu na blízkou masnu.

Své bude chtít k věci jistě říci

i magistrát, pokud se bude

jednat o umístění trojrozměrných výtvorů na pozemcích hl.

města, byť v lokalitě osmičky.

Rovněž může být, že výtvory

narazí na odpor občanů a stanou

se terčem vandalů.

V současnosti existuje

dostatek mladých umělců

včetně studentů uměleckých

škol, kterým by se měla dát

první příležitost k vyjádření

svého uměleckého vidění na

veřejnosti. V případě instalace

by bylo možné u takovýchto děl

předem uspořádat besedu

s autorem, který by občanům

vysvětlil svůj umělecký záměr.

Jednoduše proto, že běžná díla

našich současných výtvarníků

bývají pro většinu lidí často

zahalena rouškou domněnek

a záhad.

Každé umění se časem

okouká. Proto by bylo vhodné

znát předem záměr magistrátu,

zda by se jednalo o umístnění na

dobu určitou, nebo instalaci

trvalou.

Přidat na území Prahy 8

umělecké skulptury je třeba

zvážit. Takováto díla, která již

v obvodu máme, bývají často

neudržovaná, poškozená a slouží

i k hrátkám dětí. Bude se

o exponáty starat Praha 8 za své

peníze, nebo náklady na údržbu

či opravu bude platit hl. město?

Rovněž stojí za uváženou, zda na

veřejná prostranství umístnit

sochy s politickým podtextem.

Všichni si pamatujeme, jak

některé dřívější sochy a sousoší

dopadly, když narazily na

odhodlané obrazoborce.

www.praha8.cz

Tomáš Němeček

zastupitel

MČ Praha 8

za Osmička sobě –

KDU-ČSL a nezávislí

OSMIČKA SOBĚ

(KDU-ČSL

A NEZÁVISLÍ)

Budou-li od Róny

nebo Jonášové…

Podle toho jakých. Mohou být

sochy, které neoslovují nikoho;

ani ptactvo. Takové máme na

sídlišti Sokolníky v Kobylisích:

Jestli se naopak něco povedlo,

bylo to vymalování podchodu

na Ládví (kredit patří zastupitelce Vlaďce Vojtíškové i radním,

které přesvědčila k uvolnění

peněz). Z Pandemie od sochařky

Josefiny Jonášové mám dobrou

náladu, kdykoli tudy jdu:

Pokud to myslíte s uměním

vážně, oslovme cíleně Jaroslava

Rónu (každý zná jeho půvabně

děsivého Franze Kau v Praze 1) nebo právě Jonášovou

(socha Antikoncept). Pak může

výsledek stát za to.

9

Hana Matoušová

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených

STRANA

ZELENÝCH

Prosazujeme

procento na umění

Zelení prosazují myšlenku tzv.

procenta na umění, kdy 1 %

procento rozpočtu veřejných staveb je věnováno na výtvarné

realizace, které budoucí

architekturu dotvoří; může jít

o sochu, mozaiku či světelnou

instalaci. Tento koncept běžně

funguje v západní Evropě

a severoamerických městech

a fungoval dobře i u nás.

My bychom rádi, aby se Praha

k této praxi vrátila.

Princip procenta na umění byl

v Československu v platnosti

v 70. a 80. letech a v té době

vzniklo velké množství soch,

pomníků či mozaik. Vzhledem

k politickému uspořádání šlo

většinou o díla poplatná době,

ale vznikaly i sochy od zajímavých autorů, kteří se realizovali

zejména v nepolitických

tématech rodiny, přírody, sportu,

abstrakci či originálních

dětských hřištích. Na sídlištích

Ládví a Invalidovna je k vidění

nejvíce uměleckých děl vzniklých díky tomuto zákonu.

V 90. letech se od tohoto

konceptu upustilo a počet

uměleckých realizací v Praze

rapidně klesl; navíc řada děl

vytvořených před rokem 1989

(i těch nepolitických od uznávaných autorů) byla zničena. Jako

zelení bychom rádi tento trend

otočili a naopak počet děl ve

veřejném prostoru navýšili a

procento na umění stanovili do

vyhlášky. Např. podle francouzského modelu, kdy díla vybírá

komise sestavená z architekta

stavby, zadavatele a volených odborníků z oblasti vizuálního

umění.

V Praze 8 vznikly v minulém

roce dva zajímavé počiny.

Prvním jsou pandy v podchodu

Ládví od místní rodačky

Josefíny Jonášové. Druhým

počinem byla soutěž o návrh

grafického zpracování fasád čtyř

domů na Praze 8.