10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2023 

www.praha8.cz

Fórum

Vladimíra Ludková

Měla

místostarostka

MČ Praha 8

v uplynulých

čtyřech letech ODS

politika

Jděme cestou

magistrátu

mobilních

ošetřoven

v oblasti

roku 2013 vedu s magistrátbezdomovectví Od

ními radními za sociální oblast

debaty, že Praha 8 není

a protidrogové vášnivé

stavěná na experimenty v oblasti služeb pro osoby se závislostpolitiky

mi. V roce 2013 přišel nápad

umístit na Palmovce „šlehárnu“,

pro Prahu 8

v uplynulých letech jsem bránila snaze otevřít v Libni a Karlíně

pozitivní

dvě kontaktní centra.

Jako politik a zároveň sociální

dopad?

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

TOP 09 + STAN

V této rubrice najdete

názory zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

pracovník vnímám potřebu

služeb pro osoby se závislostmi.

Avšak žádám rovněž jejich

rovnoměrné rozložení v hlavním městě. A to se neděje.

Metadonové centrum pod

Bulovkou je pro mě silným

argumentem, že Praha 8 má

vybráno na hodně let dopředu.

Věřím, že uchráněni budou

i obyvatelé z ulice Za Poříčskou

bránou, kde má v magistrátním

domě vzniknout jedno z nízkoprahových zařízení.

Zcela odmítám hru na populistickou Ludkovou. Opakovaně

navrhuji jít cestou mobilních

ošetřoven, které mohou spolu

s dalšími opatřeními z oblasti

bezpečnosti a veřejného pořádku relativně bez potíží fungovat

a pružně reagovat na potřeby

všech – klientů, ale také místních obyvatel, na které všechny

magistrátní návrhy jako by

zapomínaly.

Jana Solomonová

radní

MČ Praha 8

Ilona Tůmová

zastupitelka

MČ Praha 8

ANO

8ŽIJE A PRAHA SOBĚ

Je třeba dívat se

do budoucnosti

a více

spolupracovat

A nechcete se

zeptat magistrátu?

Otázka se zaměřuje na minulost. Považuji za konstruktivní

se na základě vyhodnocení cílů

celopražské strategie, kterou

zmíním níže, podívat do budoucna. Co tedy dělat, aby

bezdomovectví a drogová problematika byla v budoucnu

efektivně řešena?

Za prvé je třeba vyřešit bezpečnost v problematických

lokalitách. Udržovat více pořádek, osvětlit různá zákoutí,

posílit spolupráci s městskou

policií, tak aby zde častěji dohlížela. Za druhé je velice důležité

zapojit do tématu občany. Organizovat setkání, kde se bude tato

problematika konkretizovat, kde

se obyvatelé zapojí do tvorby

pocitových map a budou se

spolupodílet na postupech

řešení. Za třetí je velice důležitá

prevence v těchto oblastech, a to

hlavně primární prevence na

školách, debatách pro mladé lidi,

ale i pro ostatní občany. Je třeba

otevřeně komunikovat tuto

problematiku a aktivně pracovat

na podvědomí o tom, jak se

zachovat v určitých životních

situacích. A v neposlední řadě je

třeba zajistit dostupnost pomoci,

tak aby bylo možné snadněji

začít problémy řešit. Propojit

odborné pomáhající organizace

s veřejností. Zajistit pro vše

dlouhodobé stabilní financování.

Klíčovou pro tuto problematiku je aktivní spolupráce právě

mezi magistrátem a naší městskou částí. Je nutná mezioborová diskuse a propojení metodiků

prevence. Je třeba konkrétnější

komunikace kroků magistrátu

směrem k MČ, tak aby se nacházely postupně společné cíle

a mohly se plnit. Shrnutí minulých let této snahy magistrátu lze

nalézt v dokumentu Vyhodnocení dílčích cílů Strategie protidrogové politiky hl. m. Prahy na

období 2014 až 2020.

S dotazem jsme se obrátili na

Milenu Johnovou, radní pro

sociální oblast v hl. městě Praze

v uplynulých čtyřech letech.

A její odpověď zní:

Jednoznačně ano! Na první

místo patří otevření nízkoprahového denního centra pro ženy bez

domova v léta opuštěné a chátrající budově bývalé základní

umělecké školy v Libni. Původně

čistě komunitní centrum se

postupně rozšířilo na poskytování nízkoprahových sociálních

služeb pro ženy. Vzhledem

k tomu, že jde o komorní službu,

nemá toto centrum negativní

dopad na okolí a současně pomáhá ohroženým lidem zvládnout

chudobu, duševní i infekční

nemoci, které často stojí na

pozadí bezdomovectví.

Na poli nízkoprahových

služeb magistrát zcela bezprecedentním způsobem pozitivně

zasáhl do průběhu pandemie,

když zajistil místo pro dodržování karantény, ochranné pomůcky, očkování a další ošetření

pro stovky lidí bez domova

včetně lidí se závislostmi.

Ve vztahu k lidem se závislostmi nechal magistrát odborníky zpracovat plán rozložení

adiktologických služeb na celém

území Prahy. Poprvé v historii

existuje v Praze jasná představa,

jaké služby a v jaké kapacitě

mají vzniknout v jednotlivých

městských částech, aby byly

pokryty potřeby zmíněné cílové

skupiny a zároveň bylo chráněno veřejné zdraví Pražanů.

Je škoda, že vedení Prahy 8

místo konstruktivního přístupu

systematicky blokovalo jednání

v této oblasti a odmítalo názory

odborníků. Nízkoprahové služby

v decentralizované podobě, jak

to magistrát navrhuje, pomáhají

chránit veřejné zdraví a navracet

lidi uvízlé v rizikovém životním

módu k léčbě a důstojnému

životu. V tomto směru jde politické vedení Prahy 8 proti veřejnému zdraví svých obyvatel.