10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2023
www.praha8.cz
Fórum
Vladimíra Ludková
Měla
místostarostka
MČ Praha 8
v uplynulých
čtyřech letech ODS
politika
Jděme cestou
magistrátu
mobilních
ošetřoven
v oblasti
roku 2013 vedu s magistrátbezdomovectví Od
ními radními za sociální oblast
debaty, že Praha 8 není
a protidrogové vášnivé
stavěná na experimenty v oblasti služeb pro osoby se závislostpolitiky
mi. V roce 2013 přišel nápad
umístit na Palmovce „šlehárnu“,
pro Prahu 8
v uplynulých letech jsem bránila snaze otevřít v Libni a Karlíně
pozitivní
dvě kontaktní centra.
Jako politik a zároveň sociální
dopad?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
TOP 09 + STAN
V této rubrice najdete
názory zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
pracovník vnímám potřebu
služeb pro osoby se závislostmi.
Avšak žádám rovněž jejich
rovnoměrné rozložení v hlavním městě. A to se neděje.
Metadonové centrum pod
Bulovkou je pro mě silným
argumentem, že Praha 8 má
vybráno na hodně let dopředu.
Věřím, že uchráněni budou
i obyvatelé z ulice Za Poříčskou
bránou, kde má v magistrátním
domě vzniknout jedno z nízkoprahových zařízení.
Zcela odmítám hru na populistickou Ludkovou. Opakovaně
navrhuji jít cestou mobilních
ošetřoven, které mohou spolu
s dalšími opatřeními z oblasti
bezpečnosti a veřejného pořádku relativně bez potíží fungovat
a pružně reagovat na potřeby
všech – klientů, ale také místních obyvatel, na které všechny
magistrátní návrhy jako by
zapomínaly.
Jana Solomonová
radní
MČ Praha 8
Ilona Tůmová
zastupitelka
MČ Praha 8
ANO
8ŽIJE A PRAHA SOBĚ
Je třeba dívat se
do budoucnosti
a více
spolupracovat
A nechcete se
zeptat magistrátu?
Otázka se zaměřuje na minulost. Považuji za konstruktivní
se na základě vyhodnocení cílů
celopražské strategie, kterou
zmíním níže, podívat do budoucna. Co tedy dělat, aby
bezdomovectví a drogová problematika byla v budoucnu
efektivně řešena?
Za prvé je třeba vyřešit bezpečnost v problematických
lokalitách. Udržovat více pořádek, osvětlit různá zákoutí,
posílit spolupráci s městskou
policií, tak aby zde častěji dohlížela. Za druhé je velice důležité
zapojit do tématu občany. Organizovat setkání, kde se bude tato
problematika konkretizovat, kde
se obyvatelé zapojí do tvorby
pocitových map a budou se
spolupodílet na postupech
řešení. Za třetí je velice důležitá
prevence v těchto oblastech, a to
hlavně primární prevence na
školách, debatách pro mladé lidi,
ale i pro ostatní občany. Je třeba
otevřeně komunikovat tuto
problematiku a aktivně pracovat
na podvědomí o tom, jak se
zachovat v určitých životních
situacích. A v neposlední řadě je
třeba zajistit dostupnost pomoci,
tak aby bylo možné snadněji
začít problémy řešit. Propojit
odborné pomáhající organizace
s veřejností. Zajistit pro vše
dlouhodobé stabilní financování.
Klíčovou pro tuto problematiku je aktivní spolupráce právě
mezi magistrátem a naší městskou částí. Je nutná mezioborová diskuse a propojení metodiků
prevence. Je třeba konkrétnější
komunikace kroků magistrátu
směrem k MČ, tak aby se nacházely postupně společné cíle
a mohly se plnit. Shrnutí minulých let této snahy magistrátu lze
nalézt v dokumentu Vyhodnocení dílčích cílů Strategie protidrogové politiky hl. m. Prahy na
období 2014 až 2020.
S dotazem jsme se obrátili na
Milenu Johnovou, radní pro
sociální oblast v hl. městě Praze
v uplynulých čtyřech letech.
A její odpověď zní:
Jednoznačně ano! Na první
místo patří otevření nízkoprahového denního centra pro ženy bez
domova v léta opuštěné a chátrající budově bývalé základní
umělecké školy v Libni. Původně
čistě komunitní centrum se
postupně rozšířilo na poskytování nízkoprahových sociálních
služeb pro ženy. Vzhledem
k tomu, že jde o komorní službu,
nemá toto centrum negativní
dopad na okolí a současně pomáhá ohroženým lidem zvládnout
chudobu, duševní i infekční
nemoci, které často stojí na
pozadí bezdomovectví.
Na poli nízkoprahových
služeb magistrát zcela bezprecedentním způsobem pozitivně
zasáhl do průběhu pandemie,
když zajistil místo pro dodržování karantény, ochranné pomůcky, očkování a další ošetření
pro stovky lidí bez domova
včetně lidí se závislostmi.
Ve vztahu k lidem se závislostmi nechal magistrát odborníky zpracovat plán rozložení
adiktologických služeb na celém
území Prahy. Poprvé v historii
existuje v Praze jasná představa,
jaké služby a v jaké kapacitě
mají vzniknout v jednotlivých
městských částech, aby byly
pokryty potřeby zmíněné cílové
skupiny a zároveň bylo chráněno veřejné zdraví Pražanů.
Je škoda, že vedení Prahy 8
místo konstruktivního přístupu
systematicky blokovalo jednání
v této oblasti a odmítalo názory
odborníků. Nízkoprahové služby
v decentralizované podobě, jak
to magistrát navrhuje, pomáhají
chránit veřejné zdraví a navracet
lidi uvízlé v rizikovém životním
módu k léčbě a důstojnému
životu. V tomto směru jde politické vedení Prahy 8 proti veřejnému zdraví svých obyvatel.