 únor 2015 

www.praha8.cz

7

Měsíčník Městské části Praha 8

téma

 Rekonstrukce



Negrelliho

viaduktu

začne příští

rok

začíná.

Co je Negrelliho

viadukt:

li odborníci z Berlína, Vídně a Curychu. Měst, kde dokázali z  viaduktů vytvořit příjemná místa pro

kulturní a společenské aktivity. Architekti se kvůli památkové ochraně také museli vypořádat s technickými problémy, vedením kabelů či

použitím různých materiálů. „Řešili jsme například vibrace, které

způsobovaly projíždějící vlaky. Museli jsme také odstranit provoz aut,

vybudovat prostor pro pěší a  cyklisty,“ popsala některá úskalí vídeňského projektu architektka Silja Tillnerová.

Do osudu prostor pod oblouky viaduktu ale bude mluvit pře-

Fota: verpa

Památkově chráněná stavba

byla prvním pražským

železničním mostem přes

Vltavu. Dodnes je s 1100 metry

nejdelším železničním a třetím

nejdelším mostem v Česku.

Do provozu byl uveden v roce

1850. Stavbu řídil inženýr Alois

Negrelli.

devším SŽDC. „Ani v  nejmenším

se nebráníme diskuzi o tom, jaká

bude podoba mostních oblouků po

rekonstrukci. Dovedeme si představit určité jejich využití. Bude

však potřeba respektovat fakt, že

jde o  drážní těleso bez možnosti

nějakých stavebních zásahů do pilíře mostu. Bude potřeba umožnit

též nutnou kontrolu stavu oblouků

a tak dále. Jistý problém by mohl

být i  s  přívodem nutných energií

nebo vody do podobných prostor.

Nelze si představit nějaké zasekání elektřiny či vody do mostu nebo

bourání nějakých spojujících dveří. To je jediné, na co celou dobu

upozorňujeme a  co říkáme při

všech veřejných diskuzích,“ prohlásil mluvčí správy Jakub Ptačinský.

Ochotu věnovat se projektu tak,

aby spolu s plánovaným dokončením rekonstrukce stavby samotné

došlo i  k úpravám veřejných prostor pod a  kolem viaduktu, vyjádřili v  závěru diskuze všichni zúčastnění. O  tom, že Negrelliho

viadukt nabízí obrovský potenciál

pro rozvoj této lokality, snad nepochybuje nikdo. Zda lidé pod jeho

oblouky najdou obchůdky, galerie

či bary, se teprve uvidí. Jsme stále

-tkna začátku. 

 Většina oblouků mostu



nyní působí až odpudivě

patřit městským částem

né vestavby pak byly něčím vzhledným, čím by se

mohlo město chlubit, asi ani netřeba mluvit. O pohledu architekta a památkáře na podobné výtvory asi také netřeba mluvit. V neposlední řadě tyto

prostory potřebujeme otevřít i  z  důvodu samotných rekonstrukčních a čistících prací na mostu.

 Dá se pak postupovat podobně, jako tomu

bylo v Berlíně, Vídni či Curychu?

Dovedu si představit nějakou unifikovanou podobu, například zasklené galerie. Jen bude vždy

potřeba respektovat nejen památková, ale i drážní a stavební specifika, která tyto prostory mají

a mít budou. Že je možné tato specifika a potřeby skloubit, ukazuje nejen případ Berlína nebo

Curychu, ale i pražské vltavské náplavky, kam se

po dlouhých letech vrátil život v podobě malých

provozoven. Podle hojnosti jejich využívání to byl

jednoznačně správný krok. I tady však je nutné

při jejich provozu počítat s mnoha faktory.

Negrelliho viadukt nebereme pouze jako strategický a velmi důležitý prvek pro železniční dopravu. Vnímáme také jeho neoddiskutovatelnou

historickou hodnotu i fakt, že je výrazným architektonickým prvkem nejen z pohledu Karlína, ale

i celé Prahy. Právě proto jsme velmi rádi, že dochází na jeho rekonstrukci, kdy máme šanci mu

vrátit tu podobu, kterou mu navrhli naši předci

a pro kterou je vyhledávaným cílem mnoha tuzemských i zahraničních turistů a fotografů. -tk-

 Jakub Ptačinský