6
Měsíčník Městské části Praha 8
www.praha8.cz
únor 2015
téma
Negrelliho viadukt
Hra o podobu karlínské památky
Bude nakonec sloužit občanům?
Najde se jen málo lidí, kteří při míjení Negrelliho viaduktu v Karlíně mohou prohlásit: To je ale pěkné, čisté
a útulné místo. Stav, kdy pod ošuntělými oblouky mostu fungují pochybná soukromá parkoviště, veřejné
záchody s průvanem, bezdomovec-
ké kutlochy či sklady a skládky všeho možného, ale může být za pár let
naštěstí minulostí. První vlaštovkou
bylo lednové sympozium nazvané
Negrelliho viadukt = kreativní inkubátor. „Je to středobod, který spojuje oba břehy Vltavy. Nemusí být jen
Při zasklívání oblouků vídeňského viaduktu
se musel řešit problém s vibracemi
funkční, ale měl by být i krásný. Neměl by být čarou, která odděluje Karlín od města, ale naopak musí spojovat a přitahovat lidi,“ trefně viadukt
popsal ve svém úvodním slově šéf
Kooperativy Martin Diviš, hostitel
akce. Zúčastnili se jí i další majitelé
Gerry Schwyter na sympoziu
prezentoval curyšský projekt
nemovitostí v okolí mostu, které jeho
současná podoba trápí.
Zástupci vlastníka viaduktu –
Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) – potvrdili, že stavba
od příštího roku projde rozsáhlou
rekonstrukcí. Ta ale prostor pod
oblouky příliš neřeší. Stavební
práce budou spočívat v rozebrání a následném vystavění vybraných mostních objektů, stavebních
úpravách – především ve spárování a v injektáži kamenného zdiva,
výměně kamenů, vybourání zazděných mostních otvorů, obnovení funkčnosti odvodnění viaduktu,
v provedení nového železničního
svršku, nových sdělovacích a zabezpečovacích zařízení a v novém
trakčním vedení. Díky novému modernímu kolejovému svršku bude
provoz vlaků podstatně tišší.
Na sympoziu, jehož organizátorem bylo Centrum pro středoevropskou architekturu spolu s Konsorciem Pro Karlín a Institutem pro
plánování a rozvoj Prahy, vystoupi-
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský říká:
Pozemky pod oblouky mostu by měly
Správa železnice si chce i nadále ponechat možnost kontroly oblouků mostu. Podle mluvčího
SŽDC v žádném případě nehodlá riskovat bezpečí lidí ve vlacích.
Jaká je vlastnická struktura pozemků pod
viaduktem? Nemůže to oživení prostoru pod
oblouky zkomplikovat?
S pozemky je to různé. Většina jich patří drážním
organizacím, tedy Českým drahám nebo nám.
Část také městským částem. Na autobusovém nádraží pak jsou v jeho majetku. Usilujeme do budoucna o to, aby v majetku Správy železniční dopravní cesty zůstaly jen pozemky pod samotnými
pilíři. Ostatní chceme převést na městské části. Je
to podle nás logický krok. Nadále však zůstane
v platnosti jistá supervize SŽDC jako majitele mostu a provozovatele drážní dopravy. Ta bude spočívat v tom, že stejně jako v jiných případech máme
poslední slovo u všech staveb v takzvaném ochranném pásmu dráhy. To znamená, že i nadále budou
muset všechny stavby být v souladu s bezpečností
drážního provozu a drážní legislativou.
V médiích se psalo, že preferujete prázdné
oblouky…
To je trochu novinářská zkratka původního vyjádření. Faktem je, že při rekonstrukci jsme se rozhodli odstranit všechny ty nevzhledné vestavby,
které v minulých letech vznikaly poněkud živel-
ně uvnitř jednotlivých oblouků. Všechny ty zabedněné sklady, garáže, dílny a tak dále. Důvod
je jednoduchý. Takto zazděné nebo jinak uzavřené oblouky neumožňují nutnou kontrolu stavu mostu. Nejde tak včas reagovat na různé průsaky, praskliny nebo sedání pilířů, což jsou jevy,
které mohou ohrožovat statiku a bezpečnost objektu. Včas odhalený problém je navíc mnohem
levněji opravitelný. V uzavřených prostorách
pak velmi často docházelo k různým nepovoleným stavebním zásahům, majitelé dostatečně
nekomunikovali se správci.
Hlavním hlediskem je tedy bezpečnost. Riskovat bezpečí lidí ve vlacích pak v žádném případě
nemůžeme a ani nehodláme. O tom, že by podob-