6

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

 únor 2015

téma

Negrelliho viadukt

Hra o podobu karlínské památky

Bude nakonec sloužit občanům?

Najde se jen málo lidí, kteří při míjení Negrelliho viaduktu v Karlíně mohou prohlásit: To je ale pěkné, čisté

a útulné místo. Stav, kdy pod ošuntělými oblouky mostu fungují pochybná soukromá parkoviště, veřejné

záchody s průvanem, bezdomovec-

ké kutlochy či sklady a skládky všeho možného, ale může být za pár let

naštěstí minulostí. První vlaštovkou

bylo lednové sympozium nazvané

Negrelliho viadukt = kreativní inkubátor. „Je to středobod, který spojuje oba břehy Vltavy. Nemusí být jen

 Při zasklívání oblouků vídeňského viaduktu



se musel řešit problém s vibracemi

funkční, ale měl by být i krásný. Neměl by být čarou, která odděluje Karlín od města, ale naopak musí spojovat a přitahovat lidi,“ trefně viadukt

popsal ve svém úvodním slově šéf

Kooperativy Martin Diviš, hostitel

akce. Zúčastnili se jí i další majitelé

 Gerry Schwyter na sympoziu



prezentoval curyšský projekt

nemovitostí v okolí mostu, které jeho

současná podoba trápí.

Zástupci vlastníka viaduktu –

Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) – potvrdili, že stavba

od příštího roku projde rozsáhlou

rekonstrukcí. Ta ale prostor pod

oblouky příliš neřeší. Stavební

práce budou spočívat v  rozebrání a  následném vystavění vybraných mostních objektů, stavebních

úpravách – především ve spárování a v injektáži kamenného zdiva,

výměně kamenů, vybourání zazděných mostních otvorů, obnovení funkčnosti odvodnění viaduktu,

v  provedení nového železničního

svršku, nových sdělovacích a  zabezpečovacích zařízení a v novém

trakčním vedení. Díky novému modernímu kolejovému svršku bude

provoz vlaků podstatně tišší.

Na sympoziu, jehož organizátorem bylo Centrum pro středoevropskou architekturu spolu s Konsorciem Pro Karlín a Institutem pro

plánování a rozvoj Prahy, vystoupi-

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský říká:

Pozemky pod oblouky mostu by měly

Správa železnice si chce i nadále ponechat možnost kontroly oblouků mostu. Podle mluvčího

SŽDC v žádném případě nehodlá riskovat bezpečí lidí ve vlacích.

 Jaká je vlastnická struktura pozemků pod

viaduktem? Nemůže to oživení prostoru pod

oblouky zkomplikovat?

S pozemky je to různé. Většina jich patří drážním

organizacím, tedy Českým drahám nebo nám.

Část také městským částem. Na autobusovém nádraží pak jsou v jeho majetku. Usilujeme do budoucna o to, aby v majetku Správy železniční dopravní cesty zůstaly jen pozemky pod samotnými

pilíři. Ostatní chceme převést na městské části. Je

to podle nás logický krok. Nadále však zůstane

v platnosti jistá supervize SŽDC jako majitele mostu a provozovatele drážní dopravy. Ta bude spočívat v tom, že stejně jako v jiných případech máme

poslední slovo u všech staveb v takzvaném ochranném pásmu dráhy. To znamená, že i nadále budou

muset všechny stavby být v souladu s bezpečností

drážního provozu a drážní legislativou.

 V médiích se psalo, že preferujete prázdné

oblouky…

To je trochu novinářská zkratka původního vyjádření. Faktem je, že při rekonstrukci jsme se rozhodli odstranit všechny ty nevzhledné vestavby,

které v minulých letech vznikaly poněkud živel-

ně uvnitř jednotlivých oblouků. Všechny ty zabedněné sklady, garáže, dílny a tak dále. Důvod

je jednoduchý. Takto zazděné nebo jinak uzavřené oblouky neumožňují nutnou kontrolu stavu mostu. Nejde tak včas reagovat na různé průsaky, praskliny nebo sedání pilířů, což jsou jevy,

které mohou ohrožovat statiku a bezpečnost objektu. Včas odhalený problém je navíc mnohem

levněji opravitelný. V  uzavřených prostorách

pak velmi často docházelo k různým nepovoleným stavebním zásahům, majitelé dostatečně

nekomunikovali se správci.

Hlavním hlediskem je tedy bezpečnost. Riskovat bezpečí lidí ve vlacích pak v žádném případě

nemůžeme a ani nehodláme. O tom, že by podob-