OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / leden 2018
www.praha8.cz
9
Jak může radnice Prahy 8 zabránit zahušťování sídlišť?
Petr Vilím
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Odpovědnost
za chátrající
centra služeb by
měla nést pravice!
Prostorové zahuštění sídliště
Ďáblice je naprosto nepřípustné
z několika důvodů. V prvé řadě
by výstavbou věžových domů,
tak jak požaduje CPI, a. s., byl
narušen architektonický ráz
sídliště, proti kterému svědčí
6500 podpisů dotčených občanů
pod peticí „Stop výstavbě
vysoko podlažních domů“.
Z přibližně 20tisícového počtu
obyvatel sídliště to není málo.
Sídliště stavěné v 70. letech
minulého století nemá dnes
dostatečně kapacitní komunikace a parkoviště. Nárůst obyvatel
by znamenal další problémy ať
v automobilové dopravě, tak
v dopravě městské, a tím
i zhoršení životního prostředí.
Nedivím se „ďáblickým“, že
odmítají projekty CPI, vždyť
mnohé domy pomáhali dobudovávat svépomocí a nechtějí žít ve
zhoršených podmínkách, které
by vznikly z důvodů developerských zájmů.
Nyní je na straně zastupitelů
a úřadů, aby bezkoncepčnímu
projektu, jako je výstavba
nových věžáků, zabránili. Pro
zlepšení života je nutné provést
opravu stávajících objektů, ve
kterých byly a někde i přes jejich
havarijní stav stále jsou pro
občany umístěny provozovny
služeb. Otázkou ovšem je, jak to
udělat, když v devadesátkách
pravicoví politici vytvořili
podmínky k tomu, že se objekty
občanské vybavenosti dílem
prodaly, dílem je nastoupivší
developeři převedli za nových
tržních podmínek do svých
vlastnictví. Je tedy v tomto
případě role pravice reprezentovaná ODS a TOP 09 v zastupitelstvu Prahy 8 vůči občanům rolí
skutečně tak čistou?
Klub KSČM je proti záměru
CPI a podporuje petici občanů.
Perla Kuchtová
zastupitelka
MČ Praha 8
za Osmička sobě
a nezávislí
Petr Vilgus
zástupce starosty
MČ Praha 8
za Stranu zelených
Ondřej Zemánek
nezávislý
osmička sobě
a nezávislí
strana
zelených
Radnice by měla
aktivně využívat
své možnosti
Developeři
Být aktivní
se MUSÍ podřídit
vůli občanů a obce a nenechat se
zaskočit
Díky realitní krizi na konci minu-
Výstavba nových předimenzovaných obytných bloků na
„volných“ plochách fungujících
a funkčních sídlišť naráží na
odpor stávajících obyvatel
oprávněně. Historicky bylo
projektování nové zástavby
dílem kvalifikovaných týmů
využívajících pro plánování
závaznou územně plánovací
dokumentaci, stavělo se ve
větších celcích, které zahrnovaly
nejen nové domy, ale i občanskou vybavenost.
Nyní dochází k zahušťování,
které je do určité míry pochopitelné, protože satelitní rozvoj
kolem Prahy předběhl napojení
kvalitní hromadnou dopravou
(především vlakovou) a způsobil
abnormální zahuštění dopravy
na páteřních komunikacích.
Co může činit naše radnice?
Může vstupovat do územních
řízení formou námitek – ze
zákona je účastníkem řízení.
Vedení naší radnice využívá
radši než zákonem stanovené
námitky tzv. „vyjádření“, které
nemá oporu ve stavebním
zákoně, ale dle slov pana
starosty takovému vyjádření
přihlíží stavební úřad stejně jako
k námitkám. Zda tomu tak
skutečně je, nechávám na
posouzení odborníkům.
Radnice také může dávat
podněty k vytvoření územní
studie či regulačních plánů.
Samozřejmě pokud jsou
pozemky ve vlastnictví obce,
je vše jednodušší – obec by se
proto neměla zbavovat strategických pozemků.
Stavební úřad je pak orgánem
státní správy a měl by vše
posuzovat nestranně a nezávisle, přímým nadřízeným úředníků MČ je tajemník úřadu.
Tajemník úřadu se však ze
zákona přímo zodpovídá
starostovi a zastupitelstvu obce
(tedy voleným orgánům).
lého desetiletí se zdálo, že velkým
developerským projektům
odzvonilo. Nyní se však probouzejí projekty, které přímo ohrožují
zájmy obyvatel Prahy 8. Realitní
štiky – Vítkova CPI (Ďáblice) nebo
Sehnalova SPG (Troja Horizons)
– chtějí rozvrátit promyšlenou
urbanistickou koncepci našich
sídlišť. Chtějí poškodit to, čeho si
jejich obyvatelé nejvíc váží
a proč zde rádi žijí. Chtějí vytěžit
z každého čtverečného metru
další a další miliardy. Tato developerská zlovůle musí skončit.
ODS a další milovníci volné
ruky trhu s oblibou sní své
vzdušné zámky o volné ruce
trhu. O tom, že regulace jsou
přežitek. V územním rozvoji je
opak pravdou. Prostřednictvím
regulací jsme my slabší (občané)
chráněni před zlovůli těch
silnějších (developeři). Město tu
je od toho, aby hájilo zájmy
občanů, aby prostřednictvím
územního plánu, stavebních
předpisů a dalších regulací
určilo, co je ještě přípustné a co
už ne. Transparentní a jednoznačný územní plán je smlouvou
mezi městem, občany a majiteli
pozemků, jaká je maximální
míra využití každého metru
v městě. Jsou místa, kde budovy
chybí a kam patří nová výstavba. CPI ani Troja Horizons však
nejsou tento případ.
V Praze je průšvih, že územní
plán vytváří „velká radnice“
= magistrát. I nejmenší obec ve
Středočeském kraji má v územním
plánování větší váhu než stotisícová Praha 8. To se musí změnit.
Zelení budou žádat, aby
městské části měly zásadnější
slovo ve svém rozvoji. Aby
občané měli právo promluvit do
budoucnosti míst, která mají
rádi. Osobně podpořím občany,
kteří se postaví proti nesmyslným projektům.
KDU-ČSL,
Osmička sobě
a nezávislí
Řekněme si, co přispívá ke
kvalitě života na našich
sídlištích – blízkost parku,
či dětského hřiště, možnost dojít
do školy a na nákup pěšky nebo
dobré spojení do centra města?
Zřejmě všechno dohromady, ale
také příležitost k setkávání se
sousedy ve veřejném prostoru,
s lidmi, s nimiž máme něco
společného.
A co nabízí vilová zástavba
kousek za Prahou? Jistě
mnohem více soukromí a čistší
vzduch, to ano, ale kolik lidí by
asi uživilo vlastní lékařskou
ordinaci, veřejnou knihovnu
nebo plaveckou halu? Důvod je
nasnadě – příliš malý počet
obyvatel.
Avšak ani zahušťování nemusí
vždy zlepšit dostupnost služeb.
Měli bychom rozumně vážit
mezi výdaji, jež město vynakládá
na své obyvatele, a očekávanou
kvalitou prostředí. Zhodnotit,
jak sídliště funguje dnes a jaké
byly plány v době jeho založení.
Analyzovat kapacitu občanského vybavení a zjistit, jak se na
případnou dostavbu dívají
místní obyvatelé.
Toto vše by měly městské
části sledovat, být aktivní
a nenechat se zaskočit. Investorům je třeba vymezit jasné
hranice a přetavit tak soukromé
zájmy v obecnější prospěch.
Každý významnější záměr by
měl být nějak prospěšný svému
okolí. Doplňovat, co v místě
chybí – ať jsou to pracovní
příležitosti, nové formy bydlení
nebo pestřejší věková a sociální
skladba obyvatel.
A jaká by tedy mohla být role
městských částí? – Mohly by se
stát moderátory dialogu mezi
obyvateli, urbanisty a investory
a pomoci nalézt přijatelný
kompromis pro všechny
zúčastněné.