Osmička
32
leden 2014
měsíčník Městské části Praha 8
Školství
Ve škole na Palmovce zněly koledy
chu jiná. K našemu vystoupení se připojily
Nejkrásnější svátky roku jsou za námi, proto jen krátká vzpomínka na tento čas ze ZŠ
děti z MŠ Sokolovská. Naši žáci si společně
Palmovka. Na naší škole máme krásný zvyk –
zazpívali koledy s mladšími kamarády z MŠ
všichni se sejdou při zpívání koled. Každá třída
a při pohledu do řad rodičů bylo vidět, že
si vybere svou oblíbenou koledu. Ostatní se
i oni se rádi přidali. Poté všichni se zájmem
vždy rychle přidají a krásné koledy zní všemi
sledovali, co vše si děti připravily. Také na
hlasy. Pro malé žáčky je zážitek vidět ty nej-
prodejním jarmarku „páťáků‟ bylo co obdi-
starší při zpěvu koled a naopak nejstarší rádi
vovat.
Doufáme, že tato předvánoční setkání udě-
pomohou mladším zpěváčkům. Panuje tu vel-
lala všem radost a přispěla ke zklidnění před-
mi příjemná atmosféra.
vánočního shonu.
Také každoroční vánoční besídka školní
družiny a prvního stupně byla tentokrát tro-
MŠ Korycanská
poskytuje
speciální třídy
Marcela Kyselá, ZŠ Palmovka
Do zpěvu koled se zapojily všechny třídy
Důležitost přípravných
tříd je nesporná
V letošním školním roce fungují na naší ško-
dětí, žáčci se zdokonalují v grafomotorice, po-
le dvě přípravné třídy s celkovým počtem 20
čítají, poznávají písmenka, vypravují příběhy,
V roce 2001 byla otevřena speciální mateř-
žáčků „nulťáčků‟. Pod laskavým a trpělivým
nacvičují psací techniky, ale mají též prostor
ská škola pro děti alergické a astmatické
vedením paní učitelek a za vstřícné spolu-
k hraní a čas pěkně se vyřádit.
(bývalý stacionář). Tato mateřská škola se
práce s odborníky z Centra péče pro žáky se
Přípravné třídy jsou umístěny v budově ZŠ
rozrostla a dnes ji navštěvují také děti s po-
speciálními vzdělávacími potřebami škol zří-
v klidném a prostorném křídle odděleně od
ruchou imunity, děti diabetické, děti po che-
zených MČ Praha 8 děti denně krok za kro-
ostatních částí budovy, děti mají samostatné
moterapiích a další, dle lékařských nálezů.
kem postupují na cestě za bezproblémovým
sociální zařízení a velmi krásné, prostorné,
vstupem do základní školy a dobrým startem
nově vybavené třídy, které jsou rozdělené na
O děti se starají nejen učitelé, ale i zdravotní sestry. Po pedagogické stránce je
v 1. třídě.
část pro hru a část pro učení s tabulí a stolečky
se židlemi.
o děti pečováno jako v každé jiné mateřské
Jde o děti s odkladem školní docházky, které
škole. Po stránce zdravotní je možno náplň
se z různých důvodů nemohly hlásit do řádné
Dopoledne probíhají aktivity v blocích a pře-
srovnávat s péčí o děti v lázních – je zde
první třídy. Ať už jsou to chlapci a dívky škol-
stávky jsou určovány podle únavy či zájmu
inhalace, rehabilitace, zdravotní cvičení.
ně nezralé, nesoustředěné, či s poruchami řeči
dětí, činnosti jsou střídány podle potřeb žáků
Převážná část dětí je v péči lékaře – aler-
nebo z bilingvních rodin, všechny po několika
a často doplněny kulturním programem či ji-
gologa, imunologa. Jsou zde děti s kožními
týdnech od začátku školního roku úspěšně při-
nou zábavnou akcí. Po školním dopoledni se
problémy a onemocněními, závažnými po-
vykají novým rolím, novým požadavkům a ča-
děti z přípravných tříd účastní oběda ve školní
travinovými alergiemi, celiakií atd. Strava
sovému řádu. Stejně jako jejich rodiče, s nimiž
jídelně jako velcí školáci a odpoledne mohou
pro tyto děti je připravována s ohledem na
jsou paní učitelky v téměř denním spojení.
zamířit do školní družiny, kde je čekají další
jejich diety. Výsledkem této péče by měl
Úspěšné navázání kontaktu s rodinami dětí
zajímavé aktivity.
být návrat dětí do běžného dětského ko-
z přípravných tříd a získání jejich důvěry je ob-
Nedávno proběhlo v přípravné třídě napří-
lektivu, jeho všestranná tělesná, psychic-
rovským přínosem nejen pro práci ve třídě, ale
klad představení loutkového divadla či Pohád-
ká i sociální rehabilitace v nejširším slova
i pro další vzdělávací cestu dětí.
ková čajovna a podle ohlasu dětí i jejich rodičů
smyslu. Tato mateřská škola je svým zamě-
V jedné z přípravných tříd vyučuje speciál-
si troufáme říci, že se v našich třídách 0. A a 0.
řením jediná v Praze a možná i v republice
ní pedagog, ale obě paní učitelky jsou velmi
B podařilo vytvořit radostné ovzduší a pří-
dle sdělení ČŠI. Díky podpoře městské části
trpělivé a pedagogicky značně tvořivé. Vytvá-
jemné a bezpečné prostředí, ze kterého děti
Praha 8 se mohou rodiče vrátit od takto ne-
řejí dětem motivující a stimulující prostředí,
odcházejí domů s pocitem uspokojení ze dne
mocných dětí do běžného pracovního pro-
ve kterém práce probíhá hlavně formou her
úspěšně a smysluplně prožitého ve škole a těší
cesu s vědomím, že je o děti po zdravotní
a soutěží, ale téměř každý den je na programu
se na každý další den, kdy si budou nejen „hrát
stránce postaráno.
také vycházka a velkou roli hrají činnosti pra-
na školu‟, ale postupně se stávat sebevědomý-
Zápis do těchto tříd je 29. ledna od 13
covní, hudební a výtvarné. Výchova jazyková,
mi školáky, které učení baví, respektují daná
do 17 hodin. Veškeré informace najdete
komunikativní a rozvoj matematických před-
pravidla, domluví se, pomáhají si a nic nepří-
na www.mskorycanska.cz
stav a poznání jsou samozřejmě doprovázeny
jemného je v 1. třídě nečeká.
Jarmila Kotrbová, ředitelka MŠ
rozvíjením zručnosti a praktických dovedností
Dita Tomková, ZŠ Hovorčovická