Osmička

32

leden 2014

měsíčník Městské části Praha 8

Školství

Ve škole na Palmovce zněly koledy

chu jiná. K  našemu vystoupení se připojily

Nejkrásnější svátky roku jsou za námi, proto jen krátká vzpomínka na tento čas ze ZŠ

děti z  MŠ Sokolovská. Naši žáci si společně

Palmovka. Na naší škole máme krásný zvyk –

zazpívali koledy s  mladšími kamarády z  MŠ

všichni se sejdou při zpívání koled. Každá třída

a  při pohledu do řad rodičů bylo vidět, že

si vybere svou oblíbenou koledu. Ostatní se

i  oni se rádi přidali. Poté všichni se zájmem

vždy rychle přidají a  krásné koledy zní všemi

sledovali, co vše si děti připravily. Také na

hlasy. Pro malé žáčky je zážitek vidět ty nej-

prodejním jarmarku „páťáků‟ bylo co obdi-

starší při zpěvu koled a naopak nejstarší rádi

vovat.

Doufáme, že tato předvánoční setkání udě-

pomohou mladším zpěváčkům. Panuje tu vel-

lala všem radost a přispěla ke zklidnění před-

mi příjemná atmosféra.

vánočního shonu.

Také každoroční vánoční besídka školní

družiny a prvního stupně byla tentokrát tro-

MŠ Korycanská

poskytuje

speciální třídy

Marcela Kyselá, ZŠ Palmovka

Do zpěvu koled se zapojily všechny třídy

Důležitost přípravných

tříd je nesporná

V  letošním školním roce fungují na naší ško-

dětí, žáčci se zdokonalují v grafomotorice, po-

le dvě přípravné třídy s celkovým počtem 20

čítají, poznávají písmenka, vypravují příběhy,

V roce 2001 byla otevřena speciální mateř-

žáčků „nulťáčků‟. Pod laskavým a  trpělivým

nacvičují psací techniky, ale mají též prostor

ská škola pro děti alergické a  astmatické

vedením paní učitelek a  za vstřícné spolu-

k hraní a čas pěkně se vyřádit.

(bývalý stacionář). Tato mateřská škola se

práce s odborníky z Centra péče pro žáky se

Přípravné třídy jsou umístěny v  budově ZŠ

rozrostla a dnes ji navštěvují také děti s po-

speciálními vzdělávacími potřebami škol zří-

v  klidném a  prostorném křídle odděleně od

ruchou imunity, děti diabetické, děti po che-

zených MČ Praha 8 děti denně krok za kro-

ostatních částí budovy, děti mají samostatné

moterapiích a další, dle lékařských nálezů.

kem postupují na cestě za bezproblémovým

sociální zařízení a  velmi krásné, prostorné,

vstupem do základní školy a dobrým startem

nově vybavené třídy, které jsou rozdělené na

O děti se starají nejen učitelé, ale i zdravotní sestry. Po pedagogické stránce je

v 1. třídě.

část pro hru a část pro učení s tabulí a stolečky

se židlemi.

o děti pečováno jako v každé jiné mateřské

Jde o děti s odkladem školní docházky, které

škole. Po stránce zdravotní je možno náplň

se z různých důvodů nemohly hlásit do řádné

Dopoledne probíhají aktivity v blocích a pře-

srovnávat s  péčí o  děti v  lázních – je zde

první třídy. Ať už jsou to chlapci a dívky škol-

stávky jsou určovány podle únavy či zájmu

inhalace, rehabilitace, zdravotní cvičení.

ně nezralé, nesoustředěné, či s poruchami řeči

dětí, činnosti jsou střídány podle potřeb žáků

Převážná část dětí je v péči lékaře – aler-

nebo z  bilingvních rodin, všechny po několika

a  často doplněny kulturním programem či ji-

gologa, imunologa. Jsou zde děti s kožními

týdnech od začátku školního roku úspěšně při-

nou zábavnou akcí. Po školním dopoledni se

problémy a onemocněními, závažnými po-

vykají novým rolím, novým požadavkům a ča-

děti z přípravných tříd účastní oběda ve školní

travinovými alergiemi, celiakií atd. Strava

sovému řádu. Stejně jako jejich rodiče, s nimiž

jídelně jako velcí školáci a  odpoledne mohou

pro tyto děti je připravována s ohledem na

jsou paní učitelky v  téměř denním spojení.

zamířit do školní družiny, kde je čekají další

jejich diety. Výsledkem této péče by měl

Úspěšné navázání kontaktu s  rodinami dětí

zajímavé aktivity.

být návrat dětí do běžného dětského ko-

z přípravných tříd a získání jejich důvěry je ob-

Nedávno proběhlo v  přípravné třídě napří-

lektivu, jeho všestranná tělesná, psychic-

rovským přínosem nejen pro práci ve třídě, ale

klad představení loutkového divadla či Pohád-

ká i  sociální rehabilitace v  nejširším slova

i pro další vzdělávací cestu dětí.

ková čajovna a podle ohlasu dětí i jejich rodičů

smyslu. Tato mateřská škola je svým zamě-

V  jedné z  přípravných tříd vyučuje speciál-

si troufáme říci, že se v našich třídách 0. A a 0.

řením jediná v Praze a možná i v republice

ní pedagog, ale obě paní učitelky jsou velmi

B podařilo vytvořit radostné ovzduší a  pří-

dle sdělení ČŠI. Díky podpoře městské části

trpělivé a pedagogicky značně tvořivé. Vytvá-

jemné a  bezpečné prostředí, ze kterého děti

Praha 8 se mohou rodiče vrátit od takto ne-

řejí dětem motivující a  stimulující prostředí,

odcházejí domů s  pocitem uspokojení ze dne

mocných dětí do běžného pracovního pro-

ve kterém práce probíhá hlavně formou her

úspěšně a smysluplně prožitého ve škole a těší

cesu s vědomím, že je o děti po zdravotní

a soutěží, ale téměř každý den je na programu

se na každý další den, kdy si budou nejen „hrát

stránce postaráno.

také vycházka a velkou roli hrají činnosti pra-

na školu‟, ale postupně se stávat sebevědomý-

Zápis do těchto tříd je 29. ledna od 13

covní, hudební a výtvarné. Výchova jazyková,

mi školáky, které učení baví, respektují daná

do 17 hodin. Veškeré informace najdete

komunikativní a  rozvoj matematických před-

pravidla, domluví se, pomáhají si a  nic nepří-

na www.mskorycanska.cz

stav a poznání jsou samozřejmě doprovázeny

jemného je v 1. třídě nečeká.

Jarmila Kotrbová, ředitelka MŠ

rozvíjením zručnosti a praktických dovedností

Dita Tomková, ZŠ Hovorčovická