42
Měsíčník Městské části Praha 8
www.praha8.cz
listopad 2014
historie
L etadlo
Velox na
pražském
autosalonu
1910
Letectví
V Negrelliho viaduktu
vznikl jednoplošník
Víceméně zapomenuto je to, že
v obloucích Negrelliho viaduktu sídlilo několik menších továren. Jednou z nich byla Pražská
továrna automobilů Velox, s. r. o.
Firma zastupovala německou automobilku Opel, vedle toho vyráběla vlastní automobily. Byly to
lehké automobily, tehdy nazývané „voiturety“, s motorem o výkonu „8-10 HP“, dále automobily
„12-14 HP“ a „auto-fiakry 14 HP“.
S posledně jmenovanými začala
firma na podzim roku 1907 v Praze provozovat „autodrožky“, dnešním výrazem taxi. Dále v obloucích
S tánek automobilky Velox
na pražském autosalonu 1909
viaduktu provozovala „garage na
50 automobilů a 100 motocyklů“.
Kvůli těmto svým aktivitám dala
některé oblouky viaduktu uzavřít
dřevěnými stěnami. Garáže, které ovšem v průběhu let měnily majitele, tu fungovaly snad ještě v sedmdesátých či osmdesátých letech
minulého století. Dnes jsou tyto
dřevěné stěny odstraněny.
Firma také postavila jedno letadlo. Jednoplošník pánů Pivničky a Kudely, obvykle uváděný pod
jménem firmy, tedy „jednoplošník Velox“. Bylo to patrně první
letadlo zhotovené v Karlíně a jed-
no z prvních letadel postavených
v Čechách. Nevíme přesně, kdy
byla stavba zahájena, jisto však
je, že letadlo bylo dokončeno již
v lednu roku 1910 a 30. ledna byly
na dostihovém závodišti v Chuchli
zahájeny zkoušky.
Zpočátku jen zkoušky pojížděcí,
kdy za řízením seděl pan Oskar Kaf
ka. Zkoušky. Snad po dílčích úpravách letadla pokračovaly 11. března na vojenském cvičišti v Motole.
Tentokrát řídil letadlo dílovedoucí
firmy p. Rudolf, který ovšem neměl
sebemenší pilotní zkušenosti. Podle toho také zkoušky dopadly. Le-
P ohlednice zachycující továrnu Velox
v Negrelliho viaduktu
tadlo se odpoutalo od země, vzneslo se do výše necelého metru, avšak
díky chybnému manévru výškovým
kormidlem se zase na zem vrátilo a vážně se poškodilo. Bylo opraveno, od 27. března 1910 vystaveno na pražském autosalonu, potom
však jakékoli další stopy mizí. Proč
zkoušky po skončení autosalonu
nepokračovaly, není známo.
Letadlo bylo opatřeno vlastním
motorem továrny Velox. Tento tříválcový motor, připomínající francouzské motory Anzani, byl patrně vyroben ve čtyřech kusech,
z nichž tři byly prodány zákazníkům. Zbytky jednoho z těchto motorů se před asi šedesáti lety nacházely v Národním technickém
muzeu, dnes však nikdo v muzeu
není schopen je bezpečně identifikovat.
Jeden z konstruktérů letadla,
František Pivnička, odešel na podzim 1911 do Berlína, vstoupil do
pilotní školy Hanse Gradeho a na
jaře roku 1912 si přivezl do Prahy jeho letadlo. O tom, že by s ním
v Praze či jinde v Čechách létal,
není nic známo.
A tak letadlo Velox, celkovým
uspořádáním poněkud připomínající tehdy proslavený francouzský
letoun Blériot XI, zůstalo jen jakousi historickou zajímavostí. Bohužel se nestalo prvním úspěšným
českým letadlem.
Pavel Sviták,
Letecká historická společnost