42

Měsíčník Městské části Praha 8

www.praha8.cz

 listopad 2014

historie

 Letadlo



Velox na

pražském

autosalonu

1910

Letectví

V Negrelliho viaduktu

vznikl jednoplošník

Víceméně zapomenuto je to, že

v  obloucích Negrelliho viaduktu sídlilo několik menších továren. Jednou z  nich byla Pražská

továrna automobilů Velox, s. r. o.

Firma zastupovala německou automobilku Opel, vedle toho vyráběla vlastní automobily. Byly to

lehké automobily, tehdy nazývané „voiturety“, s  motorem o  výkonu „8-10 HP“, dále automobily

„12-14 HP“ a „auto-fiakry 14 HP“.

S posledně jmenovanými začala

firma na podzim roku 1907 v Praze provozovat „autodrožky“, dnešním výrazem taxi. Dále v obloucích

 Stánek automobilky Velox



na pražském autosalonu 1909

via­ uktu provozovala „garage na

d

50 automobilů a  100 motocyklů“.

Kvůli těmto svým aktivitám dala

některé oblouky viaduktu uzavřít

dřevěnými stěnami. Garáže, které ovšem v průběhu let měnily majitele, tu fungovaly snad ještě v sedmdesátých či osmdesátých letech

minulého století. Dnes jsou tyto

dřevěné stěny odstraněny.

Firma také postavila jedno letadlo. Jednoplošník pánů Pivničky a Kudely, obvykle uváděný pod

jménem firmy, tedy „jednoplošník Velox“. Bylo to patrně první

letadlo zhotovené v Karlíně a jed-

no z  prvních letadel postavených

v  Čechách. Nevíme přesně, kdy

byla stavba zahájena, jisto však

je, že letadlo bylo dokončeno již

v lednu roku 1910 a 30. ledna byly

na dostihovém závodišti v Chuchli

zahájeny zkoušky.

Zpočátku jen zkoušky pojížděcí,

kdy za řízením seděl pan Oskar Kaf­

ka. Zkoušky. Snad po dílčích úpravách letadla pokračovaly 11. března na vojenském cvičišti v Motole.

Tentokrát řídil letadlo dílovedoucí

firmy p. Rudolf, který ovšem neměl

sebemenší pilotní zkušenosti. Podle toho také zkoušky dopadly. Le-

 Pohlednice zachycující továrnu Velox



v Negrelliho viaduktu

tadlo se odpoutalo od země, vzneslo se do výše necelého metru, avšak

díky chybnému manévru výškovým

kormidlem se zase na zem vrátilo a vážně se poškodilo. Bylo opraveno, od 27. března 1910 vystaveno na pražském autosalonu, potom

však jakékoli další stopy mizí. Proč

zkoušky po skončení autosalonu

nepokračovaly, není známo.

Letadlo bylo opatřeno vlastním

motorem továrny Velox. Tento tříválcový motor, připomínající francouzské motory Anzani, byl patrně vyroben ve čtyřech kusech,

z  nichž tři byly prodány zákazníkům. Zbytky jednoho z těchto motorů se před asi šedesáti lety nacházely v  Národním technickém

muzeu, dnes však nikdo v muzeu

není schopen je bezpečně identifikovat.

Jeden z  konstruktérů letadla,

František Pivnička, odešel na podzim 1911 do Berlína, vstoupil do

pilotní školy Hanse Gradeho a na

jaře roku 1912 si přivezl do Prahy jeho letadlo. O tom, že by s ním

v  Praze či jinde v  Čechách létal,

není nic známo.

A  tak letadlo Velox, celkovým

uspořádáním poněkud připomínající tehdy proslavený francouzský

letoun Blériot XI, zůstalo jen jakousi historickou zajímavostí. Bohužel se nestalo prvním úspěšným

českým letadlem. 

Pavel Sviták,

Letecká historická společnost