Osmička
28
červenec 2014
měsíčník Městské části Praha 8
Zdravotní a sociální péče
Na Palmovce funguje nový dětský klub
V Libni se otevřel nový odpolední
klub pro děti se jménem Mapa.
Samostatná klubovna a velká zahradní plocha bude sloužit různorodým
dětským
aktivitám.
Hlavním cílem klubu Mapa je poskytnout dětem smysluplné vy
užití volného času. Provoz je hrazen osmou městskou částí, proto
klub
poskytuje
služby
zdarma.
„Jedná se o děti, které nemají odpolední kroužky a zároveň se jim
nemohou
rodiče
věnovat.
Tyto
děti pak tráví čas na ulici, kde
přicházejí do kontaktu s různými negativními vlivy. Klub Mapa
Mapa se nachází v Sokolovské ulici mezi Invalidovnou a Palmovkou
těmto dětem nabízí prostor a příležitost strávit odpoledne hrami
to znamená, že do něj mohou jít
důvodů. Je to skvělá příležitost,
nebo i děláním domácích úkolů,‟
všechny děti ve věku od 6 do 12 let
aby se lidé v Praze 8 seznámili
přiblížila fungování klubu radní
napříč všemi sociálními skupinami.
a děti si užily pestrý program. Na-
Prahy 8 Markéta Adamová, která
Slavností otevření provázel sou-
víc mohl každý přinést stolní hry,
celý projekt iniciovala a zaštítila.
sedský Piknik pro každého, kde
skládanky, stavebnice nebo dětské
další ze součástí změn, které mění
Klub Mapa se nachází v areá-
si rodiny s dětmi užily příjemné
časopisy, které už doma nepotře-
tvář křižovatky na Palmovce. V po-
lu v Sokolovské ulici, hned vedle
chvíle. Připravený program pro
buje, a tím pomohl ještě více klub
slední době tam proběhlo několik
budoucího centra Nová Palmov-
děti byl bohatý a nápaditý. „Pik-
Mapa vybavit,‟ dodala Adamová.
změn, jako je například obnova
ka. Klub je takzvaně otevřený,
nik pro každého vznikl z několika
Odpolední dětský klub Mapa je
parku Pod Plynojemem.
Klub otevřely radní Dana Kvačková
(vlevo) a Markéta Adamová
-red
Integrace žáků se speciálními potřebami pomáhá
Po celý školní rok probíhá na šesti základních
zkušenosti, je například ZŠ Na Slovance.
Pokračování projektu je v zájmu všech
školách v Praze 8 unikátní projekt „Centrum
Mezi svými zhruba 600 žáky má i 123 dětí,
Do projektu se zapojili i cizinci, kteří stejně
péče pro žáky se speciálními vzdělávacími
které mají speciální vzdělávací potřeby. Po-
jako žáci se SVP, měli profesionální vedení od-
potřebami (SVP)‟. Cílem projektu je integro-
dle ředitelky ZŠ Na Slovance Aleny Pelantové
borníků. Projekt Centrum péče má fungovat od
vat žáky se speciálními potřebami mezi své
se už brzy ukázalo, že integrace těchto dětí
července 2013 do konce roku 2014. „Projekt
vrstevníky. K tomu jim pomáhají speciální pe-
mezi žáky je nejen možná, ale i velmi pro-
Centrum péče splnil svůj cíl a určitě budeme
dagogové, ale i učitelé základních škol, kteří
spěšná. To potvrzuje i Věra Jakešová, ředitel-
usilovat o to, aby tento projekt pokračoval
prošli školením. „Dětí se speciálními vzdělá-
ka ZŠ Dolákova, která je také součástí pro-
i v dalších letech,‟ prozradila Adamová. Tento
vacími potřebami rapidně přibývá. Stát však
jektu. „Na naší škole jsme vnímali pozitivní
názor sdílí i zástupci škol. „Osobně si neumím
neposkytuje školám dostatečné finanční pro-
změny už po pár měsících. To nám potvrdili
představit, že projekt s rokem 2014 skončí.
středky na to, aby si mohly dovolit zaplatit
i sami rodiče,‟ uvedla ředitelka školy.
Samotné děti berou odborníky jako součást
odborníky vyškolené právě pro práci s těmito
školy a těší se na jejich návštěvy,‟ míní Jake-
dětmi. Praha 8 se rozhodla nečekat na změny
S dětmi je nutné pracovat dlouhodobě
šová. Součástí projektu je i působení dvou
ve financování škol a pomohla školám finanční
Profesionální přístup a práce pracovníků škol
psycholožek, které pomáhají řešit složitější
prostředky získat z fondů Evropské unie,‟ říká
s těmito dětmi ulehčuje komplikovaný úděl
situace na všech do projektu zapojených ško-
Markéta Adamová, radní Prahy 8.
i jejich rodičům. I přestože prostředí běžné
lách. „Dnes, když dětí na základních školách
základní školy má na tyto žáky dobrý vliv, tak
přibývá, je fungování takovýchto odborníků na
Výsledky už po prvních měsících
je nutné, aby se s nimi pracovalo soustavně.
základních školách klíčové,‟ dodal radní Martin
Po roce fungování programu panuje naprostá
„Pokud je možnost dlouhodobé spolupráce,
Roubíček. „Pokud nezajistí do budoucna jejich
shoda mezi řediteli, učiteli a rodiči nad pozi-
tak jsou výsledky vždy efektivnější. Záruka
financování stát, považuji za více než potřeb-
tivními efekty pro žáky se speciálními potře-
úspěchu je v dlouhodobosti a pravidelnosti,‟
né, aby Praha 8 doplnila potřebné finance na
bami. Jednou ze škol, která má s těmito žáky
uvedla ředitelka ZŠ Dolákova Věra Jakešová.
tyto odborníky sama ze svého rozpočtu.‟-red-