Osmička

28

červenec 2014

měsíčník Městské části Praha 8

Zdravotní a sociální péče

Na Palmovce funguje nový dětský klub

V  Libni se otevřel nový odpolední

klub pro děti se jménem Mapa.

Samostatná klubovna a  velká zahradní plocha bude sloužit různorodým

dětským

aktivitám.

Hlavním cílem klubu Mapa je poskytnout dětem smysluplné vy­

užití volného času. Provoz je hrazen osmou městskou částí, proto

klub

poskytuje

služby

zdarma.

„Jedná se o děti, které nemají odpolední kroužky a  zároveň se jim

nemohou

rodiče

věnovat.

Tyto

děti pak tráví čas na ulici, kde

přicházejí do kontaktu s  různými negativními vlivy. Klub Mapa

Mapa se nachází v Sokolovské ulici mezi Invalidovnou a Palmovkou

těmto dětem nabízí prostor a  příležitost strávit odpoledne hrami

to znamená, že do něj mohou jít

důvodů. Je to skvělá příležitost,

nebo i  děláním domácích úkolů,‟

všechny děti ve věku od 6 do 12 let

aby se lidé v  Praze 8 seznámili

přiblížila fungování klubu radní

napříč všemi sociálními skupinami.

a děti si užily pestrý program. Na-

Prahy 8 Markéta Adamová, která

Slavností otevření provázel sou-

víc mohl každý přinést stolní hry,

celý projekt iniciovala a  zaštítila. 

sedský Piknik pro každého, kde

skládanky, stavebnice nebo dětské

další ze součástí změn, které mění

Klub Mapa se nachází v  areá-

si rodiny s  dětmi užily příjemné

časopisy, které už doma nepotře-

tvář křižovatky na Palmovce. V po-

lu v  Sokolovské ulici, hned vedle

chvíle. Připravený program pro

buje, a tím pomohl ještě více klub

slední době tam proběhlo několik

budoucího centra Nová Palmov-

děti byl bohatý a  nápaditý.  „Pik-

Mapa vybavit,‟ dodala Adamová. 

změn, jako je například obnova

ka. Klub je takzvaně otevřený,

nik pro každého vznikl z  několika

Odpolední dětský klub Mapa je

parku Pod Plynojemem.

Klub otevřely radní Dana Kvačková

(vlevo) a Markéta Adamová

-red

Integrace žáků se speciálními potřebami pomáhá

Po celý školní rok probíhá na šesti základních

zkušenosti, je například ZŠ Na Slovance.

Pokračování projektu je v zájmu všech

školách v  Praze 8 unikátní projekt „Centrum

Mezi svými zhruba 600 žáky má i  123 dětí,

Do projektu se zapojili i  cizinci, kteří stejně

péče pro žáky se speciálními vzdělávacími

které mají speciální vzdělávací potřeby. Po-

jako žáci se SVP, měli profesionální vedení od-

potřebami (SVP)‟. Cílem projektu je integro-

dle ředitelky ZŠ Na Slovance Aleny Pelantové

borníků. Projekt Centrum péče má fungovat od

vat žáky se speciálními potřebami mezi své

se už brzy ukázalo, že integrace těchto dětí

července 2013 do konce roku 2014. „Projekt

vrstevníky. K tomu jim pomáhají speciální pe-

mezi žáky je nejen možná, ale i  velmi pro-

Centrum péče splnil svůj cíl a  určitě budeme

dagogové, ale i  učitelé základních škol, kteří

spěšná. To potvrzuje i Věra Jakešová, ředitel-

usilovat o  to, aby tento projekt pokračoval

prošli školením. „Dětí se speciálními vzdělá-

ka ZŠ Dolákova, která je také součástí pro-

i v dalších letech,‟ prozradila Adamová. Tento

vacími potřebami rapidně přibývá. Stát však

jektu. „Na naší škole jsme vnímali pozitivní

názor sdílí i zástupci škol. „Osobně si neumím

neposkytuje školám dostatečné finanční pro-

změny už po pár měsících. To nám potvrdili

představit, že projekt s  rokem 2014 skončí.

středky na to, aby si mohly dovolit zaplatit

i sami rodiče,‟ uvedla ředitelka školy.

Samotné děti berou odborníky jako součást

odborníky vyškolené právě pro práci s těmito

školy a těší se na jejich návštěvy,‟ míní Jake-

dětmi. Praha 8 se rozhodla nečekat na změny

S dětmi je nutné pracovat dlouhodobě

šová. Součástí projektu je i  působení dvou

ve financování škol a pomohla školám finanční

Profesionální přístup a práce pracovníků škol

psycholožek, které pomáhají řešit složitější

prostředky získat z fondů Evropské unie,‟ říká

s  těmito dětmi ulehčuje komplikovaný úděl

situace na všech do projektu zapojených ško-

Markéta Adamová, radní Prahy 8.

i  jejich rodičům. I  přestože prostředí běžné

lách. „Dnes, když dětí na základních školách

základní školy má na tyto žáky dobrý vliv, tak

přibývá, je fungování takovýchto odborníků na

Výsledky už po prvních měsících

je nutné, aby se s nimi pracovalo soustavně.

základních školách klíčové,‟ dodal radní Martin

Po roce fungování programu panuje naprostá

„Pokud je možnost dlouhodobé spolupráce,

Roubíček. „Pokud nezajistí do budoucna jejich

shoda mezi řediteli, učiteli a rodiči nad pozi-

tak jsou výsledky vždy efektivnější. Záruka

financování stát, považuji za více než potřeb-

tivními efekty pro žáky se speciálními potře-

úspěchu je v dlouhodobosti a pravidelnosti,‟

né, aby Praha 8 doplnila potřebné finance na

bami. Jednou ze škol, která má s těmito žáky

uvedla ředitelka ZŠ Dolákova Věra Jakešová.

tyto odborníky sama ze svého rozpočtu.‟-red-