Osmička

22

červenec 2014

měsíčník Městské části Praha 8

Zdravotní a sociální péče

Jak učit děti o Alzheimerově chorobě?

Jsou témata, o  kterých se v  rodinách příliš

nehovoří. Patří do nich například problematika vážných nemocí. Mnozí rodiče se takovému

hovoru mohou záměrně vyhýbat a  vysvětlení

nechávat na učitelích nebo ho nepovažují za

téma vhodné pro děti. Přesto bychom měli už

nejmenším dětem citlivě a  vhodnou formou

ukazovat život ve všech jeho podobách, protože jen tak nás nepřekvapí nepřipravené.

Alzheimerova choroba, která se stává realitou stále většího počtu rodin a  která je odborníky označovaná za současnou civilizační

pohromu, může být ilustrativním příkladem

toho, jak potřebné je věci nazývat správným

jménem a otevřeně o nich s dětmi hovořit. Zastírat pravou příčinu, proč je nutné na prarodiče dohlížet a záměrně tak dítě šetřit, není ta

správná cesta. „Malé děti jsou velmi vnímavé

k okolí a jejich oči zachytí každou neobvyklou

věc. Právě tato dětská citlivost může zachránit bloudícímu seniorovi život, a  proto jsme

do Plánu Alzheimer Praha 8 zařadili i  osvětu

Setkání se zúčastnily i (zleva) místostarostka Prahy 8 Vladimíra Ludková,

primářka Gerontologického centra Iva Holmerová a autorka knihy Joyce Simardová

fon vypráví dětem za pomoci ilustrací příběh

nejmenších,‟ sdělila místostarostka osmého

dívenky, zda se Alzheimerova choroba může

obvodu Vladimíra Ludková ke vzdělávací části

chytnout. My všichni dospělí, včetně primářky

o  životě a  o  jedné babičce Joyce, která hůř

celého projektu.

Gerontologického centra Ivy Holmerové, jsme

slyší, vidí a  někdy také zapomíná. A  je jen

dívce zatleskali, protože zazněla dětská přiro-

na dětech, jak takové babičce nebo dědečko-

zenost,‟ popsala Ludková setkání s dětmi.

vi pomohou překonat jejich obtíže. „Setkání

První setkání, kterého se účastnily děti z MŠ

Štěpničná spolu s jejich a dalšími pedagogy, se

odehrálo za přítomnosti autorky knihy Joyce

A jak tedy vyprávět dětem o Alzheimerově

bychom velmi rádi opakovali pro pedagogy

Simardové. Děti si spolu s ní prolistovaly krás-

chorobě? Příjemným pomocníkem při takové

a žáčky i v září, protože, když babička zapo-

nou publikaci, viděly, jaké pomůcky mohou

výchově může být kniha, kterou z  anglické-

mene naše jméno, neznamená to, že nás má

senioři při potížích s pohybem používat, a slí-

ho originálu přeložila Česká alzheimerovská

méně ráda. Velmi děkuji i  pedagogům, kteří

bily, že budou nové vědomosti šířit dál. „Bylo to

společnost a  je k  dostání v  Gerontologickém

chtějí do své výuky zařadit i toto téma,‟ do-

úžasné setkání, které korunovala otázka jedné

centru. Kniha s  názvem Kouzelný magneto-

dala Ludková.

-vk-

Radnice pořádá letní tábor

pro děti ze znevýhodněného prostředí

Městská část Praha 8 pořádá

rodním místě poblíž obce Se-

pečí a program dětí se postarají

tak dobře. Ráda bych poděkova-

v  letošním roce již druhý poby-

pekov

vedoucí z řad dobrovolníků z os-

la i  spřátelenému táboru, který

tový tábor. V  červenci se usku-

dobrodružného

budou

mého obvodu, sociálního odboru

nám umožnil využít jejich záze-

teční desetidenní letní tábor pro

tentokrát strašidla a strašidelné

MČ Prahy 8 a v táborové vedoucí

mí,‟ řekla Adamová.

děti ze sociálně znevýhodněných

postavy – lesní, vodní, hradní

se promění i  několik policistů či

rodin. Jeho hlavním cílem bude,

a mnoho dalších – dětské fantazii

sama radní Markéta Adamová.

aby se děti bavily, prožily nové

se meze nekladou.

na

Milevsku.

Tématem

tábora

Dětským účastníkům náklady uhradí MČ Praha 8. Pořádání

poděkovat

těchto akcí je z pohledu radnice

Tábor konaný v tichém a klid-

všem, kdo s  přípravou tábora

prevencí pro děti s výchovnými

ném místě v přírodě nabídne dě-

pomáhají. Bez jejich pomoci,

problémy, aby netrávily čas ne-

I  letos se vydá skupina tá-

tem zajímavé celodenní výlety

mnoha hodin, které obětují ze

produktivně a  třeba na ulicích

borníků mimo Prahu, tentokrát

na hrady a zámky, různé soutěže

svého vlastního volného času,

bez řádného dohledu dospě-

budou stanovat v  krásném pří-

a také sportovní aktivity. O bez-

bychom nemohli připravit tábor

lých. 

a  zajímavé zážitky, ale zároveň

strávily čas produktivně.

„Chtěla

bych

-red-