OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2017
www.praha8.cz
9
Jak zlepšit špatnou kvalitu ovzduší v Praze 8?
Jaromír Petelík
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Může za to
doprava!
Pro většinu obyvatel severu naší
městské části není kvalita
ovzduší prioritním tématem.
Ne, že by si občas někdo
nepostěžoval, ale většinou
škodliviny nepřesahují zákonem
stanovené limity. Ovšem pro
rezidenty Karlína a Libně to
problém je! Hlavní příčinou je
tranzit vozidel na Rohanském
nábřeží, Sokolovské a Zenklově
ulici a druhým závažnějším
„znečišťovatelem“ je ulice
V Holešovičkách, tedy spíše
množství vozidel projíždějící
touto dopravní tepnou.
Řešením by mohlo být to,
že zakážeme motorová vozidla
nebo pro ně uzavřeme výše
zmíněné ulice. Jak asi tušíte,
tato řešení jsou neproveditelná,
vhodná leda pro ekofanatiky.
Jediným možným racionálním
řešením je dostavba městského
a Pražského okruhu. Ten
městský (vnitřní) okruh mezi
tunelovým komplexem Blanka
a Jižní spojkou není dobudován.
Pražský okruh (vnější) také není
dostavěn a veškerý osobní
tranzit je veden severojižní
magistrálou tedy ul. V Holešovičkách. Ani jeden z těchto
okruhů MČ Praha 8 nestaví, ani
ho nefinancuje. To jsou úkoly
Magistrátu hlavního města
Prahy a Ministerstva dopravy.
Až budou okruhy dostavěny, tak
se kvalita ovzduší v inkriminovaných lokalitách zlepší.
Na závěr si neodpustím zmínit
záměr zahloubit ul. V Holešovičkách. Určitě by to stavu
pomohlo, ale když si představím
nezájem, nechuť a nedostatek
financí na dostavbu obou
okruhů, tak tunel od „Blanky“
až za Bulovku je už opravdu
sci-fi!
Perla Kuchtová
zastupitelka
MČ Praha 8
za Osmička sobě
a nezávislí
Tomáš Hnyk
člen
Strany zelených
Praha 8
osmička sobě
a nezávislí
strana
zelených
Řešením jsou
„zelené stěny“
Je třeba
systematicky
podporovat
neautomobilovou
dopravu
Největšími znečišťovateli jsou
osobní automobily, jimiž denně
za prací cestují stovky lidí.
Současnou neutěšenou situaci
lze připsat otálení se zaváděním
politicky nevděčných opatření,
striktně omezujících počet aut
projíždějících ve špičkách hustě
obydlenými oblastmi.
Nezbývá než tlačit k využívání hromadné dopravy. Ta příměstská však neodpovídá
rostoucím nárokům. Modré
zónování přineslo někde úlevu,
ale pouze částečnou. Narostl
počet cyklostezek, jen s obtížemi
si však lze představit významnější počet Středočechů
cestujících v zimě i v létě za
prací na kolech.
Jedním z možných a dostupných řešení proto mohou být
„zelené stěny“, vertikální záhony.
Tato technologie pěstování
vytrvalých rostlin na záhonech
různých konstrukcí, včetně
porézních stěn, přináší do hustě
zastavěných městských částí
chybějící zeleň. Estetický
doplněk, zlepšující hygienu
prostředí.
Zelené vertikální stěny se
ve městech Evropy i v zámoří
instalují přes dvě desetiletí.
Nejde o hydroponie, známé ze
sídel bohatých firem. Druhy
trvalek, využitelné dle nároků,
odolnosti a vhodnosti pro různá
stanoviště, jsou známy a ověřeny a existují již i cenově
přijatelná, udržitelná a téměř
bezúdržbová řešení. Praha 8 by
jistě mohla podobná „zelená“
vylepšení kvality života
občanům dopřát. Je ovšem
otázkou, zda je současná koalice
schopná reflektovat potřeby
obyvatel městské části. Zatím
příliš přesvědčivá nebyla.
Kvalitu ovzduší v Praze, na
rozdíl třeba od Ostravy, bohužel
nejvíce zhoršuje automobilová
doprava. Musíme se tedy
rozhodnout, zda chceme i nadále
ve městě používat automobily
ve stávající míře, anebo dýchat
čistý vzduch, a prodloužit tak
každému občanovi život
v průměru o téměř dva roky.
Nízkoemisní zóny nebo přechod
na elektrická auta bohužel
nejsou dostatečným řešením,
protože značná část okem
neviditelných a přitom nebezpečných prachových částic
nepochází v případě moderních
aut pouze z motorů, ale i z otěru
pneumatik, brzdových destiček
a víření prachu.
V dlouhodobém horizontu
musíme přestat draze stavět
vnitroměstské dálnice a tunely
a naopak podpořit hromadnou
dopravu, včetně vlakové, a také
dopravu cyklistickou a pěší.
Také je třeba zavést mýto.
Ostatně takový je světový trend,
například Oslo do roku 2019 ze
svého centra auta vykáže úplně.
Praha 8 by se měla postavit
proti výstavbě tzv. Blanky 2,
která by do ní jen přivedla více
aut, a podpořit namísto toho tzv.
duál tvořený městskými třídami
v osách ulic Spojovací a Průmyslová, pouze s tunelem pod
Malešicemi. Pomohla by
i vlaková zastávka v Karlíně či
U Kříže nebo tramvajové spojení
Bohnic s Prahou 6 a s Kobylisy.
V krátkodobém horizontu by
pomohlo častější čištění ulic od
prachu či urychlené přijetí
regulačního plánu pro řešení
smogové situace na magistrátní
úrovni. Každý občan by pak měl
zvláště ve smogových situacích
zodpovědně zvážit volbu svého
dopravního prostředku.
Michal Pohunek
teolog,
člen KDU-ČSL
Praha 8
KDU-ČSL,
Osmička sobě
a nezávislí
Autobusy na CNG
a na elektřinu
Otázku znečištění ovzduší
vnímá KDU-ČSL jako mimořádně závažnou, neboť naše strana
v souladu s křesťanskou etikou
zdůrazňuje zodpovědnost
člověka za kvalitu života
ostatních lidí i za celkový stav
stvoření.
Dosavadní plány ministerstva
životního prostředí na zlepšení
ovzduší v Praze nedosahují
potřebných výsledků. Myslím si,
že je třeba přetvořit tyto plány
do efektivnější podoby. Základní
slabinou plánu je nedostatečný
způsob realizace páteřní sítě
kapacitních komunikací pro
automobilovou dopravu.
Souhlasíme s nutností
urychlené dostavby vnějšího
silničního obchvatu Prahy
i s opatřeními vedoucími ke
snížení dopravy v Trojské ulici.
Podporujeme zahloubení
dopravy v ulici V Holešovičkách,
jsme proti stavbě Libeňské
spojky, která je zbytečná
a přivede mnoho aut do Libně.
Podporujeme zavádění
alternativních pohonů u autobusů, tedy CNG a bateriové
autobusy s krátkým dobíjením
na konečných. Jeden takový už
najel 100 000 km ve zkušebním
provozu v Praze 10.
Podporujeme také rozšíření
sítě tramvajové dopravy
a zkrácení intervalů mezi
jednotlivými spoji. KDU-ČSL
rovněž podporuje výsadbu
zeleně a její efektivní údržbu
v Praze 8.
Kvalitní životní prostředí
považujeme za kolektivní dobro,
proto jsme ve věci zlepšení
ovzduší ochotni spolupracovat
s ekologickými organizacemi,
politickými stranami i jednotlivci podobného smýšlení.