OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2017 

www.praha8.cz

9

Jak zlepšit špatnou kvalitu ovzduší v Praze 8?

Jaromír Petelík

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Může za to

doprava!

Pro většinu obyvatel severu naší

městské části není kvalita

ovzduší prioritním tématem.

Ne, že by si občas někdo

nepostěžoval, ale většinou

škodliviny nepřesahují zákonem

stanovené limity. Ovšem pro

rezidenty Karlína a Libně to

problém je! Hlavní příčinou je

tranzit vozidel na Rohanském

nábřeží, Sokolovské a Zenklově

ulici a druhým závažnějším

„znečišťovatelem“ je ulice

V Holešovičkách, tedy spíše

množství vozidel projíždějící

touto dopravní tepnou.

Řešením by mohlo být to,

že zakážeme motorová vozidla

nebo pro ně uzavřeme výše

zmíněné ulice. Jak asi tušíte,

tato řešení jsou neproveditelná,

vhodná leda pro ekofanatiky.

Jediným možným racionálním

řešením je dostavba městského

a Pražského okruhu. Ten

městský (vnitřní) okruh mezi

tunelovým komplexem Blanka

a Jižní spojkou není dobudován.

Pražský okruh (vnější) také není

dostavěn a veškerý osobní

tranzit je veden severojižní

magistrálou tedy ul. V Holešovičkách. Ani jeden z těchto

okruhů MČ Praha 8 nestaví, ani

ho nefinancuje. To jsou úkoly

Magistrátu hlavního města

Prahy a Ministerstva dopravy.

Až budou okruhy dostavěny, tak

se kvalita ovzduší v inkriminovaných lokalitách zlepší.

Na závěr si neodpustím zmínit

záměr zahloubit ul. V Holešovičkách. Určitě by to stavu

pomohlo, ale když si představím

nezájem, nechuť a nedostatek

financí na dostavbu obou

okruhů, tak tunel od „Blanky“

až za Bulovku je už opravdu

sci-fi!

Perla Kuchtová

zastupitelka

MČ Praha 8

za Osmička sobě

a nezávislí

Tomáš Hnyk

člen

Strany zelených

Praha 8

osmička sobě

a nezávislí

strana

zelených

Řešením jsou

„zelené stěny“

Je třeba

systematicky

podporovat

neautomobilovou

dopravu

Největšími znečišťovateli jsou

osobní automobily, jimiž denně

za prací cestují stovky lidí.

Současnou neutěšenou situaci

lze připsat otálení se zaváděním

politicky nevděčných opatření,

striktně omezujících počet aut

projíždějících ve špičkách hustě

obydlenými oblastmi.

Nezbývá než tlačit k využívání hromadné dopravy. Ta příměstská však neodpovídá

rostoucím nárokům. Modré

zónování přineslo někde úlevu,

ale pouze částečnou. Narostl

počet cyklostezek, jen s obtížemi

si však lze představit významnější počet Středočechů

cestujících v zimě i v létě za

prací na kolech.

Jedním z možných a dostupných řešení proto mohou být

„zelené stěny“, vertikální záhony.

Tato technologie pěstování

vytrvalých rostlin na záhonech

různých konstrukcí, včetně

porézních stěn, přináší do hustě

zastavěných městských částí

chybějící zeleň. Estetický

doplněk, zlepšující hygienu

prostředí.

Zelené vertikální stěny se

ve městech Evropy i v zámoří

instalují přes dvě desetiletí.

Nejde o hydroponie, známé ze

sídel bohatých firem. Druhy

trvalek, využitelné dle nároků,

odolnosti a vhodnosti pro různá

stanoviště, jsou známy a ověřeny a existují již i cenově

přijatelná, udržitelná a téměř

bezúdržbová řešení. Praha 8 by

jistě mohla podobná „zelená“

vylepšení kvality života

občanům dopřát. Je ovšem

otázkou, zda je současná koalice

schopná reflektovat potřeby

obyvatel městské části. Zatím

příliš přesvědčivá nebyla.

Kvalitu ovzduší v Praze, na

rozdíl třeba od Ostravy, bohužel

nejvíce zhoršuje automobilová

doprava. Musíme se tedy

rozhodnout, zda chceme i nadále

ve městě používat automobily

ve stávající míře, anebo dýchat

čistý vzduch, a prodloužit tak

každému občanovi život

v průměru o téměř dva roky.

Nízkoemisní zóny nebo přechod

na elektrická auta bohužel

nejsou dostatečným řešením,

protože značná část okem

neviditelných a přitom nebezpečných prachových částic

nepochází v případě moderních

aut pouze z motorů, ale i z otěru

pneumatik, brzdových destiček

a víření prachu.

V dlouhodobém horizontu

musíme přestat draze stavět

vnitroměstské dálnice a tunely

a naopak podpořit hromadnou

dopravu, včetně vlakové, a také

dopravu cyklistickou a pěší.

Také je třeba zavést mýto.

Ostatně takový je světový trend,

například Oslo do roku 2019 ze

svého centra auta vykáže úplně.

Praha 8 by se měla postavit

proti výstavbě tzv. Blanky 2,

která by do ní jen přivedla více

aut, a podpořit namísto toho tzv.

duál tvořený městskými třídami

v osách ulic Spojovací a Průmyslová, pouze s tunelem pod

Malešicemi. Pomohla by

i vlaková zastávka v Karlíně či

U Kříže nebo tramvajové spojení

Bohnic s Prahou 6 a s Kobylisy.

V krátkodobém horizontu by

pomohlo častější čištění ulic od

prachu či urychlené přijetí

regulačního plánu pro řešení

smogové situace na magistrátní

úrovni. Každý občan by pak měl

zvláště ve smogových situacích

zodpovědně zvážit volbu svého

dopravního prostředku.

Michal Pohunek

teolog,

člen KDU-ČSL

Praha 8

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Autobusy na CNG

a na elektřinu

Otázku znečištění ovzduší

vnímá KDU-ČSL jako mimořádně závažnou, neboť naše strana

v souladu s křesťanskou etikou

zdůrazňuje zodpovědnost

člověka za kvalitu života

ostatních lidí i za celkový stav

stvoření.

Dosavadní plány ministerstva

životního prostředí na zlepšení

ovzduší v Praze nedosahují

potřebných výsledků. Myslím si,

že je třeba přetvořit tyto plány

do efektivnější podoby. Základní

slabinou plánu je nedostatečný

způsob realizace páteřní sítě

kapacitních komunikací pro

automobilovou dopravu.

Souhlasíme s nutností

urychlené dostavby vnějšího

silničního obchvatu Prahy

i s opatřeními vedoucími ke

snížení dopravy v Trojské ulici.

Podporujeme zahloubení

dopravy v ulici V Holešovičkách,

jsme proti stavbě Libeňské

spojky, která je zbytečná

a přivede mnoho aut do Libně.

Podporujeme zavádění

alternativních pohonů u autobusů, tedy CNG a bateriové

autobusy s krátkým dobíjením

na konečných. Jeden takový už

najel 100 000 km ve zkušebním

provozu v Praze 10.

Podporujeme také rozšíření

sítě tramvajové dopravy

a zkrácení intervalů mezi

jednotlivými spoji. KDU-ČSL

rovněž podporuje výsadbu

zeleně a její efektivní údržbu

v Praze 8.

Kvalitní životní prostředí

považujeme za kolektivní dobro,

proto jsme ve věci zlepšení

ovzduší ochotni spolupracovat

s ekologickými organizacemi,

politickými stranami i jednotlivci podobného smýšlení.