8
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2017
www.praha8.cz
Fórum
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Matěj Fichtner
místostarosta
MČ Praha 8
za ANO
Vladimíra Ludková
zastupitelka
MČ Praha 8
za ODS
Tento měsíc se ptá:
Strana zelených
Petra Hainzová
zastupitelka
MČ Praha 8
za TOP 09
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
Odstraněním
původu znečištění
Modré čáry ani
Určitě ne zadáním
kola to nezachrání zbytečných studií
Před agitačními texty „politické
ekologie“, které jsou na toto
téma obvyklé, preferuji
racionální přístup. Faktem je, že
Praha na tom není příliš dobře
s kvalitou vzduchu, který
dýcháme. Podle měřicích stanic
ČHMÚ je přitom v Praze 8
situace o něco lepší než jinde.
Pokud máme načrtnout
řešení, je třeba hledat příčiny.
Smogová situace, která byla
vyhlášena v lednu, byla
způsobena především vysokými
hodnotami polétavého prachu
(pevné částice PM10), což je
spolu s hladinou benzo(a)pyrenu
dlouhodobý pražský problém.
I v době psaní tohoto textu se
hodnota polétavého prachu
pohybovala nad limitem.
96 % znečištění PM10 a 84 %
znečištění benzo(a)pyrenem
pochází z dopravy, přičemž
dominantní je silniční doprava.
Menší část tohoto znečištění je
způsobena přímo provozem
(spalování, otěr brzd, otěr
pneumatik) a větší část je
způsobena rozvířením prachu
při provozu vozidel. Klíč je tedy
v silniční dopravě.
Je třeba snížit počet vozidel,
která Prahou 8 projíždějí (např.
dobudováním nadřazené sítě
pozemních komunikací – okruhů a radiál), a důkladně
tlakovou vodou čistit (nikoliv
pouze pokropit) silnice a chodníky, a to zejména v uzavřených
prostranstvích (typickým
příkladem je ulice Zenklova
u tramvajové zastávky Stejskalova). Policie České republiky by
zase měla být vybavena
zařízením, které umožní odhalit
ty, kteří u svých dieselových aut
nechávají odstranit filtry
pevných částic a otravují
vzduch sobě i ostatním.
Z dlouhodobého hlediska
je třeba činit konkrétní kroky
k zavedení nízkoemisní zóny,
podporovat elektromobilitu
a alternativní paliva (LPG/CNG).
Pod záminkou vyhnání Středočechů nám zavedli modré zóny.
Praha byla rozdělena na malé
ostrůvky a my se pohybujeme
na pomyslném dvorku vlastní
městské části.
Za možnost zkusit zaparkovat
platíme 600 korun a živnostníci
sáhli do kapes ještě hlouběji.
Na osmičkové radnici si „zelení“
založili odbor pro bezmotorovou
dopravu a utrácejí i vaše peníze
za nesmyslné studie a projekty.
Místo opravdových problémů
se instalují stojany na kola,
plánují se cyklostezky, i když dál
od Vltavy je na nich cyklistů jako
šafránu. Smog nezmizí žádným
z těch plíživých šikanózních
opatření, která nám znepříjemňují život. Je potřeba skončit
s experimenty, kdy jedni řídí
Prahu 8 jako firmu a kasírují
a druzí jsou na své zelenorudé
aktivistické válečné stezce.
Dokud nebude dostavěn
Pražský okruh a velkokapacitní
P+R parkoviště s návazností na
MHD bez neustálých přestupů,
auta z Prahy nezmizí. Poslední
P+R parkoviště vzniklo, když na
velké radnici seděla ODS.
Pokud chceme řešení,
vzpomeňme si u voleb na
současné koaliční experimenty
s našimi životy.
Ještě než odpovím na dotaz
strany Zelených, ráda bych
poukázala na nesmyslnost
otázky. Praha 8 není ostrov,
a pokud má být vynaložena
jakákoliv energie, čas a finance
na zlepšení kvality ovzduší, musí
to být koordinovaně se zbytkem
hlavního města. Praha 8
samostatně nedokáže nic,
zafouká vítr a snaha je v Praze 7
nebo Praze 1. Což ovšem
neznamená, že by neměla
odvádět svoji část práce, a tak
napomáhat celkové situaci.
Nyní k odpovědi. Kvalita
ovzduší závisí na třech základních principech – doprava,
topení pevnými palivy a sekundární prašnost. Topení pevnými
palivy můžeme jako problém
Prahy vypustit, zbývá nám
doprava a prašnost. Pro snížení
zátěže automobilovou dopravou
je klíčové dostavět Pražský
okruh. Bez něj i výstavba
parkovacích domů, kruhových
objezdů, park and ride parkovišť
a dalších dopravních opatření
bude mít jen částečný efekt.
Sekundární prašnost, tedy šíření
již existujícího prachu lze řešit
například intenzivnějším
čištěním komunikací. Zde by se
městská část mohla inspirovat,
protože zrovna čištění komunikací je v posledních letech
tristní. Není překvapující, že
prašnost lze řešit i rozvojem
městské zeleně, ale vzhledem
k tomu, jakým způsobem se
radnice stará o již existující
zeleň, nejsem si jistá, zda je toto
řešení optimální.
Současná koalice nebude
ovšem aplikovat žádná opatření,
dokud si nenechá zpracovat
rozptylovou studii, strategii
zlepšení kvality ovzduší, studii
k tepelnému ostrovu a jiné
podklady za stovky tisíc Kč.
Pokud se vám to zdá nepotřebné, nezoufejte, Zelení vám to
jistě vysvětlí.
Vít Céza
zastupitel
MČ Praha 8
za ČSSD
ČSSD
Aktivními
opatřeními na
všech úrovních
České republiky
Špatná kvalita ovzduší nad
mnoha místy ČR způsobuje
mnoho problémů a tisíce
předčasných úmrtí ročně.
Je proto nezbytné současný stav
výrazně zlepšit.
Bohužel jednotlivé městské
části v tom mají pouze omezené
možnosti. Jako sociální demokraté se zapojujeme do všech
aktivit, které lze pro zlepšení
kvality ovzduší udělat. Zejména
jde o vhodná dopravní opatření,
vysazování kvalitní zeleně
a revitalizace veřejných ploch.
Do konce volebního období
dokončíme hned několik
takovýchto pozitivních opatření.
O něco větší možnosti ve
zlepšování kvality ovzduší má
hl. m. Praha, jež zejména pod
vedením náměstka P. Dolínka
připravuje řadu důležitých kroků
v oblasti dopravy. Mezi nejvíce
záslužné iniciativy patří výrazná
podpora pražské hromadné
dopravy a také velký tlak na
dostavbu Pražského okruhu.
Úplně nejzásadnější roli
v ochraně ovzduší hraje celostátní politika, neboť problematiku
ovzduší je nezbytné vnímat
a řešit na úrovni celé ČR. Sociální
demokracie v tomto připravuje
rozsáhlý program, který bude
obsahovat návrhy na zásadní
zlepšení kvality ovzduší. Mezi
klíčová opatření bude patřit
dlouhodobé snižování závislosti
na fosilních palivech, intenzivní
výměna starých kotlů či celková
ekologizace dopravy včetně
omlazování vozového parku
a rozvoje železnic. Sociální
demokraté z Prahy 8 se na
přípravě tohoto programu
intenzivně podílí.
Cílem těchto opatření bude
výrazné zlepšení kvality ovzduší
v ČR a dlouhodobé snižování
množství chorob, které jsou
způsobovány znečištěným
ovzduším.