8

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2017 

www.praha8.cz

Fórum

V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených

do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.

Matěj Fichtner

místostarosta

MČ Praha 8

za ANO

Vladimíra Ludková

zastupitelka

MČ Praha 8

za ODS

Tento měsíc se ptá:

Strana zelených

Petra Hainzová

zastupitelka

MČ Praha 8

za TOP 09

hnutí ano

ods praha 8

top 09 praha 8

Odstraněním

původu znečištění

Modré čáry ani

Určitě ne zadáním

kola to nezachrání zbytečných studií

Před agitačními texty „politické

ekologie“, které jsou na toto

téma obvyklé, preferuji

racionální přístup. Faktem je, že

Praha na tom není příliš dobře

s kvalitou vzduchu, který

dýcháme. Podle měřicích stanic

ČHMÚ je přitom v Praze 8

situace o něco lepší než jinde.

Pokud máme načrtnout

řešení, je třeba hledat příčiny.

Smogová situace, která byla

vyhlášena v lednu, byla

způsobena především vysokými

hodnotami polétavého prachu

(pevné částice PM10), což je

spolu s hladinou benzo(a)pyrenu

dlouhodobý pražský problém.

I v době psaní tohoto textu se

hodnota polétavého prachu

pohybovala nad limitem.

96 % znečištění PM10 a 84 %

znečištění benzo(a)pyrenem

pochází z dopravy, přičemž

dominantní je silniční doprava.

Menší část tohoto znečištění je

způsobena přímo provozem

(spalování, otěr brzd, otěr

pneumatik) a větší část je

způsobena rozvířením prachu

při provozu vozidel. Klíč je tedy

v silniční dopravě.

Je třeba snížit počet vozidel,

která Prahou 8 projíždějí (např.

dobudováním nadřazené sítě

pozemních komunikací – okruhů a radiál), a důkladně

tlakovou vodou čistit (nikoliv

pouze pokropit) silnice a chodníky, a to zejména v uzavřených

prostranstvích (typickým

příkladem je ulice Zenklova

u tramvajové zastávky Stejskalova). Policie České republiky by

zase měla být vybavena

zařízením, které umožní odhalit

ty, kteří u svých dieselových aut

nechávají odstranit filtry

pevných částic a otravují

vzduch sobě i ostatním.

Z dlouhodobého hlediska

je třeba činit konkrétní kroky

k zavedení nízkoemisní zóny,

podporovat elektromobilitu

a alternativní paliva (LPG/CNG).

Pod záminkou vyhnání Středočechů nám zavedli modré zóny.

Praha byla rozdělena na malé

ostrůvky a my se pohybujeme

na pomyslném dvorku vlastní

městské části.

Za možnost zkusit zaparkovat

platíme 600 korun a živnostníci

sáhli do kapes ještě hlouběji.

Na osmičkové radnici si „zelení“

založili odbor pro bezmotorovou

dopravu a utrácejí i vaše peníze

za nesmyslné studie a projekty.

Místo opravdových problémů

se instalují stojany na kola,

plánují se cyklostezky, i když dál

od Vltavy je na nich cyklistů jako

šafránu. Smog nezmizí žádným

z těch plíživých šikanózních

opatření, která nám znepříjemňují život. Je potřeba skončit

s experimenty, kdy jedni řídí

Prahu 8 jako firmu a kasírují

a druzí jsou na své zelenorudé

aktivistické válečné stezce.

Dokud nebude dostavěn

Pražský okruh a velkokapacitní

P+R parkoviště s návazností na

MHD bez neustálých přestupů,

auta z Prahy nezmizí. Poslední

P+R parkoviště vzniklo, když na

velké radnici seděla ODS.

Pokud chceme řešení,

vzpomeňme si u voleb na

současné koaliční experimenty

s našimi životy.

Ještě než odpovím na dotaz

strany Zelených, ráda bych

poukázala na nesmyslnost

otázky. Praha 8 není ostrov,

a pokud má být vynaložena

jakákoliv energie, čas a finance

na zlepšení kvality ovzduší, musí

to být koordinovaně se zbytkem

hlavního města. Praha 8

samostatně nedokáže nic,

zafouká vítr a snaha je v Praze 7

nebo Praze 1. Což ovšem

neznamená, že by neměla

odvádět svoji část práce, a tak

napomáhat celkové situaci.

Nyní k odpovědi. Kvalita

ovzduší závisí na třech základních principech – doprava,

topení pevnými palivy a sekundární prašnost. Topení pevnými

palivy můžeme jako problém

Prahy vypustit, zbývá nám

doprava a prašnost. Pro snížení

zátěže automobilovou dopravou

je klíčové dostavět Pražský

okruh. Bez něj i výstavba

parkovacích domů, kruhových

objezdů, park and ride parkovišť

a dalších dopravních opatření

bude mít jen částečný efekt.

Sekundární prašnost, tedy šíření

již existujícího prachu lze řešit

například intenzivnějším

čištěním komunikací. Zde by se

městská část mohla inspirovat,

protože zrovna čištění komunikací je v posledních letech

tristní. Není překvapující, že

prašnost lze řešit i rozvojem

městské zeleně, ale vzhledem

k tomu, jakým způsobem se

radnice stará o již existující

zeleň, nejsem si jistá, zda je toto

řešení optimální.

Současná koalice nebude

ovšem aplikovat žádná opatření,

dokud si nenechá zpracovat

rozptylovou studii, strategii

zlepšení kvality ovzduší, studii

k tepelnému ostrovu a jiné

podklady za stovky tisíc Kč.

Pokud se vám to zdá nepotřebné, nezoufejte, Zelení vám to

jistě vysvětlí.

Vít Céza

zastupitel

MČ Praha 8

za ČSSD

ČSSD

Aktivními

opatřeními na

všech úrovních

České republiky

Špatná kvalita ovzduší nad

mnoha místy ČR způsobuje

mnoho problémů a tisíce

předčasných úmrtí ročně.

Je proto nezbytné současný stav

výrazně zlepšit.

Bohužel jednotlivé městské

části v tom mají pouze omezené

možnosti. Jako sociální demokraté se zapojujeme do všech

aktivit, které lze pro zlepšení

kvality ovzduší udělat. Zejména

jde o vhodná dopravní opatření,

vysazování kvalitní zeleně

a revitalizace veřejných ploch.

Do konce volebního období

dokončíme hned několik

takovýchto pozitivních opatření.

O něco větší možnosti ve

zlepšování kvality ovzduší má

hl. m. Praha, jež zejména pod

vedením náměstka P. Dolínka

připravuje řadu důležitých kroků

v oblasti dopravy. Mezi nejvíce

záslužné iniciativy patří výrazná

podpora pražské hromadné

dopravy a také velký tlak na

dostavbu Pražského okruhu.

Úplně nejzásadnější roli

v ochraně ovzduší hraje celostátní politika, neboť problematiku

ovzduší je nezbytné vnímat

a řešit na úrovni celé ČR. Sociální

demokracie v tomto připravuje

rozsáhlý program, který bude

obsahovat návrhy na zásadní

zlepšení kvality ovzduší. Mezi

klíčová opatření bude patřit

dlouhodobé snižování závislosti

na fosilních palivech, intenzivní

výměna starých kotlů či celková

ekologizace dopravy včetně

omlazování vozového parku

a rozvoje železnic. Sociální

demokraté z Prahy 8 se na

přípravě tohoto programu

intenzivně podílí.

Cílem těchto opatření bude

výrazné zlepšení kvality ovzduší

v ČR a dlouhodobé snižování

množství chorob, které jsou

způsobovány znečištěným

ovzduším.