Osmička

2

říjen 2013

měsíčník Městské části Praha 8

Zpravodajství

Takto vypadá viadukt přes ulici Prvního pluku dnes...

...a takto by měl po rekonstrukci

Negrelliho viadukt čeká rekonstrukce

Negrelliho viadukt – železniční most, jenž byl

vě přespárovány, přičemž rozsah oprav bude

uveden do provozu v roce 1850, tvoří po dlouhá

podléhat historickému průzkumu. Jedná se

desetiletí přirozenou vstupní bránu do Karlína

teprve o druhou celkovou opravu mostu v jeho

Z historie mostu

a tedy i celé Prahy 8. Svého času se jednalo o re-

více než stošedesátileté historii. Ta první eta-

V  současnosti druhý nejstarší most přes

kordmana. Až do roku 1910 se totiž mohl pyšnit

pově probíhala mezi roky 1928 až 1942.

Vltavu v Praze (prvním je Karlův most) má

titulem nejdelšího mostu v Evropě. Při pohledu

Plánované architektonické řešení si klade za

délku 1110 metrů. Byl vystavěn jako sou-

na jeho aktuální stav však člověk superlativům

cíl nalezení souladu starého a nového tvaroslo-

část drážďanské větve projektu Severní

těžko uvěří. Stavbě zapsané ve státním  sezna-

ví tak, aby výsledek vyjadřoval harmonii mezi

státní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany.

mu nemovitých kulturních památek se ale blýská

oběma přístupy. Nové konstrukce budou mít

Viadukt, o jehož výstavbě bylo rozhodnu-

na lepší časy. Správa železniční dopravní cesty

soudobý technický výraz, tak aby bylo zřejmé,

to již roku 1842, byl postaven dle projektu

připravuje jeho důkladnou rekonstrukci.

ve které době vznikly.

rakouského inženýra Aloise Negrelliho, vý-

„Ač by měl Negrelliho viadukt návštěvníky

Mimo jiné se občané mohou těšit na razant-

znamného konstruktéra kamenných mos-

mířící do Prahy 8 ze západního směru vítat,

ní snížení hlučnosti projíždějících železničních

tů. Na přípravě stavby spolupracoval také

děje se v současnosti pravý opak. Tato ve své

souprav, k  němuž právě díky výměně svršku

český technik Jan Perner, který již dříve

době jedinečná stavba si bez debat rekon-

dojde.

vedl stavbu trati z Olomouce do Prahy.

strukci zaslouží. Zpráva o její přípravě mě tak

„Dostupné vizualizace dávají poměrně jas-

Most je postaven z opukového lomového

nesmírně potěšila,‟ svěřil se starosta Prahy 8

nou představu o budoucí podobě stavby. Kar-

zdiva, obklady pilířů jsou z pískovce se žu-

Jiří Janků, který se nad návrhem celé rekon-

lín, jakožto současná výkladní skříň architektu-

lovými kvádry na rozích. Klenby jsou pro-

strukce sešel na konci září s  hlavním inžený-

ry v Praze 8, opět získá rekonstrukcí viaduktu

vedeny z  žulových klenáků s  násypy. Ma-

rem projektu Markem Foglarem.

na atraktivitě. Osobně se na výsledek velmi

sivní pilíře jsou pak založeny na dubových

Chystané práce na viaduktu, jež je místní-

těším,‟ konstatoval Janků. Podle něj je rovněž

roštech. Dodavatelem stavby byli společ-

mi zvaný též Karlínský, vyřeší nevyhovující

dobrou zprávou, že díky rekonstrukci budou

níci bratři Kleinovi a Vojtěch Lanna.

stav mostní konstrukce, železničního svršku,

otevřeny téměř všechny mostní oblouky, tedy

Již koncem 19. století bylo umístění

zabezpečovacího, sdělovacího, silnoproudého

kromě těch, které přiléhají k  Autobusovému

viaduktu podrobeno kritice, kdy se prý

zařízení a trakčního vedení. Součástí bude též

nádraží Florenc. Vznikne tak prostor pro jed-

tato stavba stala s  postupným rozvojem

tolik potřebná rekonstrukce spodních staveb,

nání s  vlastníkem stavby o  jejich budoucím

města určitou dopravní překážkou. Podle

tedy mostů, opěrných a zárubních zdí. V rámci

využití. „Lidé by jistě kavárnu či jiné zajímavé

tehdejších kritiků měla být vedena více

toho budou všechny klenby zbaveny vestaveb

využití prostoru mezi pilíři uvítali,‟ dodal.

na východ. Svému umístění však Negrel-

a přístaveb, které rekonstrukci brání. Všechny

oblouky mostu budou také očištěny a hloubko-

Rekonstrukce by měla začít koncem příštího

roku a skončit o dva roky později.

liho viadukt vděčí především ceně tehdej-

-jh-

ších pozemků v místě. Jednalo se o levné

venkovské parcely, byl tedy pro železnici

Projekt starostovi

Prahy 8 Jiřímu

Janků (vlevo)

představili hlavní

inženýr Marek

Foglar (vpravo)

a zástupce

investora Milan

Jindra

vhonější.

Zajímavosti:

n do roku 1910 nejdelší most



v Evropě (1110 

m)

n druhý nejstarší most v Praze



Foto: verpa

přes Vltavu (užíván od roku 1850)

n jeden že čtyř pražských mostů,



na nichž během záplav v roce 2002

nebyl přerušen provoz