Osmička
2
říjen 2013
měsíčník Městské části Praha 8
Zpravodajství
Takto vypadá viadukt přes ulici Prvního pluku dnes...
...a takto by měl po rekonstrukci
Negrelliho viadukt čeká rekonstrukce
Negrelliho viadukt – železniční most, jenž byl
vě přespárovány, přičemž rozsah oprav bude
uveden do provozu v roce 1850, tvoří po dlouhá
podléhat historickému průzkumu. Jedná se
desetiletí přirozenou vstupní bránu do Karlína
teprve o druhou celkovou opravu mostu v jeho
Z historie mostu
a tedy i celé Prahy 8. Svého času se jednalo o re-
více než stošedesátileté historii. Ta první eta-
V současnosti druhý nejstarší most přes
kordmana. Až do roku 1910 se totiž mohl pyšnit
pově probíhala mezi roky 1928 až 1942.
Vltavu v Praze (prvním je Karlův most) má
titulem nejdelšího mostu v Evropě. Při pohledu
Plánované architektonické řešení si klade za
délku 1110 metrů. Byl vystavěn jako sou-
na jeho aktuální stav však člověk superlativům
cíl nalezení souladu starého a nového tvaroslo-
část drážďanské větve projektu Severní
těžko uvěří. Stavbě zapsané ve státním sezna-
ví tak, aby výsledek vyjadřoval harmonii mezi
státní dráhy Olomouc – Praha – Drážďany.
mu nemovitých kulturních památek se ale blýská
oběma přístupy. Nové konstrukce budou mít
Viadukt, o jehož výstavbě bylo rozhodnu-
na lepší časy. Správa železniční dopravní cesty
soudobý technický výraz, tak aby bylo zřejmé,
to již roku 1842, byl postaven dle projektu
připravuje jeho důkladnou rekonstrukci.
ve které době vznikly.
rakouského inženýra Aloise Negrelliho, vý-
„Ač by měl Negrelliho viadukt návštěvníky
Mimo jiné se občané mohou těšit na razant-
znamného konstruktéra kamenných mos-
mířící do Prahy 8 ze západního směru vítat,
ní snížení hlučnosti projíždějících železničních
tů. Na přípravě stavby spolupracoval také
děje se v současnosti pravý opak. Tato ve své
souprav, k němuž právě díky výměně svršku
český technik Jan Perner, který již dříve
době jedinečná stavba si bez debat rekon-
dojde.
vedl stavbu trati z Olomouce do Prahy.
strukci zaslouží. Zpráva o její přípravě mě tak
„Dostupné vizualizace dávají poměrně jas-
Most je postaven z opukového lomového
nesmírně potěšila,‟ svěřil se starosta Prahy 8
nou představu o budoucí podobě stavby. Kar-
zdiva, obklady pilířů jsou z pískovce se žu-
Jiří Janků, který se nad návrhem celé rekon-
lín, jakožto současná výkladní skříň architektu-
lovými kvádry na rozích. Klenby jsou pro-
strukce sešel na konci září s hlavním inžený-
ry v Praze 8, opět získá rekonstrukcí viaduktu
vedeny z žulových klenáků s násypy. Ma-
rem projektu Markem Foglarem.
na atraktivitě. Osobně se na výsledek velmi
sivní pilíře jsou pak založeny na dubových
Chystané práce na viaduktu, jež je místní-
těším,‟ konstatoval Janků. Podle něj je rovněž
roštech. Dodavatelem stavby byli společ-
mi zvaný též Karlínský, vyřeší nevyhovující
dobrou zprávou, že díky rekonstrukci budou
níci bratři Kleinovi a Vojtěch Lanna.
stav mostní konstrukce, železničního svršku,
otevřeny téměř všechny mostní oblouky, tedy
Již koncem 19. století bylo umístění
zabezpečovacího, sdělovacího, silnoproudého
kromě těch, které přiléhají k Autobusovému
viaduktu podrobeno kritice, kdy se prý
zařízení a trakčního vedení. Součástí bude též
nádraží Florenc. Vznikne tak prostor pro jed-
tato stavba stala s postupným rozvojem
tolik potřebná rekonstrukce spodních staveb,
nání s vlastníkem stavby o jejich budoucím
města určitou dopravní překážkou. Podle
tedy mostů, opěrných a zárubních zdí. V rámci
využití. „Lidé by jistě kavárnu či jiné zajímavé
tehdejších kritiků měla být vedena více
toho budou všechny klenby zbaveny vestaveb
využití prostoru mezi pilíři uvítali,‟ dodal.
na východ. Svému umístění však Negrel-
a přístaveb, které rekonstrukci brání. Všechny
oblouky mostu budou také očištěny a hloubko-
Rekonstrukce by měla začít koncem příštího
roku a skončit o dva roky později.
liho viadukt vděčí především ceně tehdej-
-jh-
ších pozemků v místě. Jednalo se o levné
venkovské parcely, byl tedy pro železnici
Projekt starostovi
Prahy 8 Jiřímu
Janků (vlevo)
představili hlavní
inženýr Marek
Foglar (vpravo)
a zástupce
investora Milan
Jindra
vhonější.
Zajímavosti:
n do roku 1910 nejdelší most
v Evropě (1110
m)
n druhý nejstarší most v Praze
Foto: verpa
přes Vltavu (užíván od roku 1850)
n jeden že čtyř pražských mostů,
na nichž během záplav v roce 2002
nebyl přerušen provoz